"National Review": האם הגיע הזמן להיפטר מההגמוניה של חיזבאללה בלבנון?

האם ארצות הברית מתערבת בלבנון, בכדי להיפטר מחיזבאללה?
חיזבאללה הפך לאחד החשודים המרכזיים, במקרים של שחיתות פוליטית בלבנון, וזה התגלה בעקבות הפיצוץ העצום שהרס את הבירה ביירות ב -4 באוגוסט, ותהליך הרפורמה הפוליטית והכלכלית, הפך להיות תלוי בערעור שליטתו של חיזבאללה על המדינה, מה גם שהארגון מסווג בארצות הברית ובכמה מדינות אירופה,כארגון טרור – כך כותב המגזין "National Review".

national-review שיחה עולמית לוגו - השילוח

לבנונים זועמים יצאו לרחובות בהפגנות, שבאו בעקבות הפיצוץ בנמל, וקראו לרפורמה פוליטית וכלכלית במדינה, שנקרעה בגלל עימותים עדתיים ומשברים כלכליים.

המפגינים הפגינו נגד המערכת הפוליטית המושחתת בלבנון, כולל חיזבאללה, המגובה על ידי איראן, בתקופה בה ארגון חמוש זה נקשר לחומר "אמוניום חנקתי" שהתפוצץ ב"רציף 12 "והרג יותר מ -177 בני אדם, ויותר מ- 6500 פצועים וגרם לנזקים כספיים של מיליארדי דולרים.

המגזין אומר כי, בין הגינויים המקומיים והבינלאומיים ההולכים וגדלים כלפי הארגון הלבנוני, ארצות הברית מבקשת להוביל את לבנון לעבר חופש ודמוקרטיה גדולים יותר, תוך נקיטת צעד מכריע באסטרטגיה של לחץ מרבי על איראן, שיגרום גם להחלשת  החיזבאללה.

איראן משתמשת בחיזבאללה כזרוע פוליטית וצבאית, במסגרת פרויקט ההתפשטות באזור, שמיישם את מדיניות החוץ של טהרן, באמצעות מה שמכונה "ציר ההתנגדות", ומשתמש בה כדי להגביר את השפעתו במדינות שונות, כולל לבנון, עיראק, תימן וסוריה.

איראן נוכחת במדינות אלה באמצעות שלוחותיה, ותומכת בהן בכסף ובנשק, למימוש סדר יום משלה, בתקופה בה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מבקש להגביר את הלחץ הכלכלי על איראן, על ידי החלת סנקציות חדשות על טהראן, באמצעות חוק "סנאפבק", המהווה יעד מרכזי במדיניות החוץ של ממשל טראמפ.

انفجار المرفأ حول بيروت لمدينة منكوبة في دقائق والاتهامات نحو حزب الله تتزايد بعد منعه الوصول لمخازن نيترات الأمونيوم

אנשים חולפים על פני בתים לבנוניים מסורתיים שנהרסו, בעקבות פיצוץ אדיר באזור הנמל, בביירות, לבנון.קרדיט:  REUTERS / Alkis Konstantinidis

העיתון סבר כי על ממשל ארה"ב להמשיך במדיניות "לחץ מרבי", נגד התנהגותה של איראן באזור, וזה יושג רק על ידי היפטרות מההגמוניה של חיזבאללה, במטרה להחזיר את לבנון ליציבות.

בדו"ח נאמר כי השעה הנוכחית היא הטובה ביותר למבצע זה, לאחר גינויים נרחבים נגד חיזבאללה מתוך לבנון, שדחו את נוכחותה של המיליציה הצבאית מהקבוצות השונות בחברה הלבנונית, כולל מהשיעים.

זה מה שנחשף, על ידי הסיסמאות שהועלו בהפגנות, שבאו בעקבות התפוצצות נמל ביירות, שגינו את התפקיד שמילא הארגון החמוש בטרגדיה זו, ללא קשר לשחיתות ממשלתית, על רקע מניעת החיזבאללה , באמצעות קצינים שלהם בנמל, את הגישה לאזורים בהם אגרו אמוניום חנקתי במשך שנים, בעוד זו עדיין תיאוריה לא מוכחת  שלפיה החיזבאללה עשוי לשמור על חומר זה לשימוש בפעולות מיוחדות.

לפני מספר ימים הרשיע בית הדין המיוחד ללבנון מפקד חיזבאללה בהתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי, בשנת 2005.

המפגינים הלבנונים קוראים לשים קץ לשליטת חיזבאללה במדינה.
ממשל טראמפ בשיתוף עם ישראל מאמין, שכוחות שמירת השלום של האו"ם בלבנון (יוניפי"ל) זקוקים לסמכות שיפוטית גדולה יותר, בעיקר בדרום, כמו גם לשפר את המשאבים והחימוש שלהם.

יש גם החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, המופנה נגד החיזבאללה שטרם הושלם. החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1559 הקוראת "לפרק את כל המיליציות הלבנוניות והלא לבנוניות".

בהקשר זה, אתר "Axios" – "أكسيوس" הצהיר כי ממשל טראמפ מאיים  להטיל וטו על ההחלטה להאריך את מנדט כוחות יוניפי"ל, אלא אם כן יורחב המנדט שלה.

לדברי המומחה הצבאי במכון "האנטרפרייז" האמריקני, לג'יזל דונלי, "הפעולה להוצאת חיזבאללה תהיה ארוכת טווח ויקרה, והיא דורשת המשך נוכחות של כוח חיצוני, כמו ארצות הברית או קואליציה בינלאומית אחרת. יש הזדמנות נהדרת להחליש את חיזבאללה"  אמר דונלי.

Demonstrators take part in protests that have been ignited by a massive explosion in Beirut, Lebanon August 11, 2020. REUTERS…

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה