טורקיה גילתה שדה גז עצום בים השחור

אחרי בילד אפ תקשורתי מטורף שנמשך שבוע, הכריז היום נשיא ארדואן על גילוי שדה הגז הגדול ביותר בים השחור. העתודות המוערכות כ-320 מיליארד מ"ק. הסולטאן הביע תקווה כי ההפקה תחל כבר בעוד שלוש שנים. לכאורה הודעה מעודדת לשוק הטורקי, אז אם זה ככה למה הבורסה באיסטנבול הגיבה בירידות וכך גם שער הלירה?

הכל מתחיל ונגמר בארדואן. בימים האחרונים הוא מפמפם בכל הזדמנות על ידיעה גדולה שתסמן עידן חדש לכלכלה הטורקית ולמשק האנרגיה. אבל ההודעה מהיום היא לא פחות מאכזבה. 320 מיליארד מ"ק זה לא בדיוק הנתון שהתקשורת הטורקית רמזה עליו במהלך הימים האחרונים. לא ברור גם כמה מתוך נתון זה ניתן יהיה להפיק בפועל וכמה בכל שנה. בעבר, גילו מדינות אחרות כמו רומניה שדות גז בים השחור אך לא החלו בשלב ההפקה. בנוסף, סביב ארדואן קיימת חשדנות מסוימת כי גם לפני כשלוש שנים יצא בהכרזות על גילוי שדה גז גדול שבסופו של דבר לא הגיע לשלב ההפקה. מבקריו של הנשיא הטורקי חושדים כי הוא מנסה לפזר חדשות אופטימיות לציבור נוכח המצוקה הכלכלית הגוברת.

אם אכן טורקיה מצאה שדה גז גדול שיכול לענות על צרכיה בעתיד אכן מדובר בחדשות גדולות. טורקיה מוציאה בכל שנה למעלה מ-40 מיליארד דולר על ייבוא מוצרי אנרגיה. היא מעוניינת לצמצם את התלות מספקים חיצוניים ולהפנות משאבים לפרויקטים אחרים חוץ מייבוא נפט וגז. כרגע לפחות לפי ההודעה העמומה של ארדואן משישי לא בטוח שזה המקרה מה שמבטיח כי הפרובוקציות הטורקיות במזרח הים התיכון יימשכו.

הקרב על הגז: טורקיה שולחת ספינת קידוח נוספת לצפון קפריסין

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה