"בנוכחות סולימאני" : מודיעין המתעד כניסת אמוניום לחיזבאללה בלבנון

דוחות מודיעין מאשרים ייבוא של חיזבאללה של אמוניום חנקתי

בעקבות הפיצוץ האדיר שפקד את נמל ביירות ב -4 באוגוסט, והביא להשמדת מחצית מבירת לבנון, עקב פיצוץ מחסן שהכיל יותר מ -2,700 טון "אמוניום חנקתי", לפי הגרסה הרשמית, היו הרבה שאלות ששלטונות לבנון לא ענו עליהם, בנוגע לחומר זה ומתי נאגר , ומדוע הוא הורד במקור מהספינה? ולטובת מי ומי מרוויח מקיומו? האם זה באמת היה 2,700 טון?

שאלות רבות שהתשובה שלהן אינה ידועה, על אף שהרשות השופטת בלבנון פתחה בחקירה, גורמים רשמיים טענו שהיא תהיה שקופה, במדינה הסובלת ממשבר הכלכלי הקשה בתולדותיה, ווירוס הקורונה שחמיר את המצב, שהפיצוץ שלפי כמה מומחים דימו ל"פצצה גרעינית קטנה", מחקה כמחצית מביירות כולל הנמל הימי .

בהקשר זה, היומון הגרמני "די-ולט", כחלק מביצוע תחקיר בנושא, צלל לדיווחי המודיעין הגרמניים, שחשפו את רכישות חיזבאללה הלבנונית את ה- "אמוניום חנקתי" באותה תקופה, בה היה הכימיקל בנמל ביירות.

העיתון אמנם לא קישר את המשלוחים, שהשיג חיזבאללה למשלוח בנמל ביירות, אך הוא הצהיר כי חיזבאללה השתמש שוב ושוב ב"אמוניום חנקתי "בפעולותיו.

תעלומה מקיפה של 3 מטוסים איראניים גדולים, שנחתו בביירות שעות לאחר אסון הנמל, היעדר פרטים בתקשורת האיראנית, על הטיסות שבוצעו על ידי חברות תעופה, השייכות למשמרות המהפכה ביומיים האחרונים, מעלה שאלות רבות על טיבן של טיסות אלה, שהגיעו שעות לאחר הפיצוץ המחריד שפקד את נמל ביירות.

מהחקירה עולה ש-3 משלוחים נמסרו תחת עיניו הפקוחות של סולימאני.

מידע מודיעיני אישר כי חיזבאללה קיבל 3 משלוחים של "אמוניום חנקתי", וכי כוח קודס של המשמר המהפכני האיראני היה אחראי למסירתם.

המשלוח הראשון היה ב -16 ביולי 2013, עם כמות של 270 טון, והוא הגיע מאיראן, בעלות שווה ערך ל -179,399 יורו (שווה ערך ל -213,620 דולר), ונאמר כי המסירה התרחשה מול מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני.

ב- 23 באוקטובר, באותה השנה, חיזבאללה קיבל חבילה שנייה של "אמוניום" באותה כמות למשלוח הראשון, אך הפעם מחירו היה 140,693 יורו (שווה ערך ל 167,530 דולר).

את המשלוח השלישי קיבלו ב-4 באפריל 2014, בעלות משוערת של 61,438 יורו (שווה ערך ל -73.16 אלף דולר), אולם לא נמסר על כמות זו , אך היא הוערכה ב -90 עד 130 טון לפי העלות.

המשקל המשוער של "אמוניום חנקתי" בשלושת המשלוחים נע בין 630 ל 670 טון.

מפקד כוח קודס, האחראי למבצעים צבאיים מחוץ לגבולות איראן, חוסל בתקיפה  אמריקאית ליד שדה תעופה בבגדד בינואר האחרון.

מהדיווחים עולה כי פעולות הובלת חומר הנפץ לחיזבאללה, שהראשונה מהן הייתה דרך חברת התעופה "מהאן אייר", שהיא חברת תעופה איראנית פרטית, ואילו שיטת המסירה של המשלוחים השנייה והשלישית, ככל הנראה נמסרה דרך היבשה מסוריה או מהים, לא נקבעה דרך מסירתה.

חיזבאללה הלבנוני זוכה לתמיכה גדולה מאיראן וסוריה, מכיוון שהוא אחד מהזרועות האיראניות באזור, בתקופה שמידע מצביע על כך, שכל המסירות בוצעו דרך המעגל הלוגיסטי של כוח קודס.

מוחמד קסיר הלבנוני, שימש כמקשר במסירה וקבלה של משלוחי "אמוניום חנקתי", שאותם ייבא חיזבאללה באותה תקופה, ונמצא ברשימת הסנקציות של ארה"ב מאז 2018, לפי העיתון.

קסיר הופיע בתמונה שפרסמה סוכנות הידיעות "טזנים" האיראנית, יושב בין רוחאני לאסד.
קסיר, המכונה "חאג 'פאדי", אחראי על הלוגיסטיקה של חיזבאללה במשך 20 שנה, ואחראי לשלם את עלויות מסירת מטעני הנפץ, והוא גם אחיו של אחמד קסיר, שביצע את פיגוע ההתאבדות הראשון של חיזבאללה על כוחות ישראל, במטה פיקוד הכללי בצור, לבנון. 1982, כאשר החומר המשמש בפיצוץ זה היה "אמוניום חנקתי".

מומחים מאמינים כי ישנן שתי סיבות אפשריות שחיזבאללה מחזיק "באמוניום", הראשונה לשימוש בו בפיגועי החוץ שלו, והשניה, אולי , להתנקשויות פנימיות.

A general view shows the damaged port area in the aftermath of a massive explosion in Beirut, Lebanon, August 17, 2020. REUTERS…

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתבה נוספת בנושא : 

כתיבת תגובה