השבוע שבין ה-14.8.20 ל- 20.8.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה –

*- ברש"פ לא מתרשמים מביטול החלת הריבונות ותוקפים בזעם ובמילים קשות את מדינת האמירויות הערביות על הסכם כינון היחסים עם ישראל. המהלך מביא להתקרבות נוספת בין החמא"ס לפת"ח, לצד ביקורת קשה על אנשי מחמד דחלאן.
*- התחממות נוספת ברצועת עזה, למרות ביקור משלחת המודכ"ל המצרי. בחמא"ס מסבירים את ההסלמה במצוקה הכלכלית ברצועה, אך קל לראות, שמצוקה זו פוסחת על בכירי החמא"ס הנהנים מרכבי פאר וכפרי נופש.
*- הקורונה, ממשיכה להכות באיו"ש, ולגבות הרוגים, נוכח היעדר יכולת אכיפה של צעדי הגנה, וחזרה לחתונות המוניות. בעזה, מצליחים אנשי החמא"ס למנוע את חדירת המחלה לאזור.
*- המשך גילויי אנרכיה ביטחונית באיו"ש, אך יותר מכך, בשטחי מזרח ירושלים שמעבר לגדר, שהפכו מזמן לשטח הפקר. הפלסטינים גם מצליחים להסתנן, כמעט באין מפריע מאיו"ש לשטחי ישראל.
*- משרד המשפטים האמריקאי סיכל הונאה כלכלית גדולה, משותפת לחמא"ס, דאע"ש ואלקאעדה, למכירת ציוד רפואי מזוייף, בתמורה למטבעות ביטקוין.

ובהרחבה:

הסכם היחסים הדיפלומטיים בין האמירויות הערביות לישראל, נתקבל בידי הרש"פ ויתר הארגונים הפלסטיניים בזעם רב, וכונה ע"י הדוברים הפלסטיניים, כ"בגידה". ברש"פ לא מתרשמים מביטול החלת הריבונות באיו"ש בעקבות ההסכם, מתוך תחושה שזו ממילא לא עמדה על הפרק. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, הדגיש, כי מה שמנע את מימוש הריבונות הישראלית באיו"ש, לא היה ההסכם עם האמירויות, אלא העמדה הנחושה שהציגו הפלסטינים.
נראה שברש"פ לא בחלו במילים נוכח מהלך זה, על מנת להרתיע מדינות ערביות נוספות לנקוט בצעד דומה, ואת עצמת מילות הנאצה הפלסטיניות נוכל לבחון רק בציר הזמן, האם הן אכן מנעו סחף נוסף, או לא. לפלסטינים ברור שהאמירויות אינן האחרונות בתור, אך חששם העיקרי הינו פן המשטר הסעודי ינקוט בצעד דומה.
במקביל, התקיימו מספר הפגנות מחאה קטנות נגד האמירויות בעקבות ההסכם עם ישראל. בנוסף, זימן אבו מאזן מפגש של נציגי כלל הפלגים בלשכתו בראמאללה, כולל חמא"ס והגא"פ, ונשא נאום בו תקף בחריפות את הצעד בו נקטו שליטי האמירויות.

הנה תמונות מהפגנה בשכם, בה הוצתו תמונות שליט האמירויות נתניהו וטראמפ:

נראה שהביקורת על האמירויות נובעת בין היתר גם מהחסות שמעניקה האמירויות, בדגש על שליט נסיכות אבו ד'בי, שהוא נותן החסות למחמד דחלאן, שנוא נפשו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן. כמובן שגם דחלאן זכה במנת נאצות לא מבוטלת, והואשם בשותפות מלאה בהתקרבות שבן האמירויות לישראל. אנשי דחלאן בתורם מיהרו להתנער מהביקורת, וטענו שהם מתנגדים בחריפות להסכם בין האמירויות לישראל, למרות החסות של שליט האמירויות, השיח' זאיד למחמד דחלאן.
בנוסף, אנשי דחלאן יצאו להתקפה על בכירי הרש"פ שאינם נמנעים מקשרים עם ישראל. כך לדוגמא באתר האינטרנט של מחנה דחלאן, מובאים דיווחים על מהלכיו של ג'בריל רג'וב בנסיכויות עומאן וקטר שמקיימות קשרים ענפים עם ישראל. רג'וב הגיב בראיון לרשת "אלג'זירה", בו הכריז, כי דחלאן סולק מהפת"ח והוא היה שותף מלא במהלכים שהביאו להסכם בין האמירויות לישראל.
ובתוך כך, נמשכת ההתחממות ברצועה, לאחר מתקפת בלוני הנפץ והתבערה, וחידוש פעילות יחידות ההטרדה הליליות בגבול הרצועה, שגררה ירי ופציעת חלק מן המתפרעים לאורך הגבול, שיגרו אנשי החמא"ס מספר רקטות לכיוון שדרות ואשקלון וכתוצאה מכך, נפצעו קל מספר תושבים. בתגובה, הגבירה ישראל את ההפצצות על מתקני חמא"ס ריקים בתחומי הרצועה.

הנה תמונות:

נוכח ההסלמה, נקטה ישראל גם במספר צעדים אזרחיים, כמו סגירת מרחב הדיג, מניעת הכנסת דלקים וחומרי בניה לרצועה והודעה על עצירת הכנסת הכסף הקטרי. מכל צעדים אלו, המשמעותי ביותר הינו עצירת הדלקים, שכבר הביא להשבתת תחנת הכוח ברצועה, ולשיבושים באספקת החשמל לאזור. הפלסטינים מצידם השביתו את מתקן טיהור השפכים בצפון הרצועה והחלו בהזרמת מי שופכים לעבר ישראל דרך נחל חנון, ובהמשך הם עשויים להזרים מי שופכין גם לים ולמנוע את הרחצה בחופי דרום ישראל.
בעקבות ההסלמה, הגיעה לאיו"ש ולרצועה משלחת המודכ"ל המצרי בניסיון לחדש את הרגיעה, כמו גם לקדם פיוס פנים פלסטיני. כמחווה של רצון טוב עצרו אנשי החמא"ס ללילה אחד את פעילות ההטרדה הלילית, אך חידשו אותה מיד, ואף הכריזו על הגברת קצב שיגור בלוני הנפץ והתבערה. בחמא"ס מלינים על המצב הכלכלי של האוכלוסייה העזתית, אך כפי שניתן לראות האליטה העזתית נהנית מאיכות חיים לא רעה כלל.

הנה תמונות של רכבי הפאר של בכירי החמא"ס, כמו גם של כפר נופש חדש בחוף עזה, הנושא את השם: "המלדיבים בעזה". משתלם להיות איש חמא"ס בכיר ברצועה. אגב, עצירת הדלקים לא השביתה את פעילות הגנרטורים הפרטיים, המשרתים את עשירי הרצועה ואת צמרת החמא"ס:

גם באיו"ש לא שקט, והשבוע התבצע פיגוע דקירה נגד שוטר מג"ב בעיר העתיקה, שנפצע קל והצליח להרוג את המחבל, בן הכפר סואחרה אלשרקיה. מחבל נוסף נהרג בכפר דיר אבו משעל, לאחר שנורה כשהוא ועמיתיו ניסו להשליך בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. כן נורה ונפצע אדם מעורער בנפשו שנחשד בניסיון לבצע פיגוע דקירה במעבר קלנדיה.
הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש. מספר הנפטרים עלה  ובכללם גם ילד בן 3 שנפטר מהמחלה. המוקדים העיקריים עודם בגזרת חברון, ובירושלים, בעיקר בשכונות שמעבר לגדר, שבהן אין כל ניסיון לאכיפה, לא מהצד הפלסטיני ולא מהצד הישראלי.
ברחוב הפלסטיני מתעלמים לחלוטין מכל אמצעי הזהירות וחתונות ובתי אבלים מתקיימים כרגיל, ולרוב גם בלא מסיכות. על רקע זה, דווח על מספר חתונות בגזרת שכם, בהם נמצאו חולי קורונה, ובמשרד הבריאות הפלסטיני מתקשים לאתר את משתתפיהן. בין היתר הסתבר, כי בכפר לובן אלשרקיה שמדרום לשכם נמצאו כ-180 חולים, מרביתם נדבקו בחתונות בהם השתתפו, והכפר תפס את מקום הכפר עין יברוד, כמקום עם מספר החולים הגבוה ביותר לנפש. ראש מועצת הכפר, מעריך שהמספר האמתי גבוה בהרבה, וכי כמחצית מתושבי הכפר נגועים בווירוס.

הנה תמונה מחתונה שנערכה השבוע בגזרת ג'נין, וקל לראות ששום אמצעי זהירות אינם ננקטים במקום:

בעזה נמצאו מספר חולים, במתקני הבידוד של הנכנסים לרצועה מרפיח ומארז. על רקע זה, גם שני מסתננים שנתפסו בשטח ישראל והוחזרו לרצועה כעבור זמן קצר, הוכנסו בידי החמא"ס למתקן בידוד.
ואם בהסתננות מהרצועה עסקינן, הנה סרטון, בו מציגים שניים מתושבי ג'נין, כמה קל להגיע מעירם דרך המשולש עד לחוף עכו, בלא כל בקרה ופיקוח:

האנרכיה הביטחונית באיו"ש, ויותר מכך, בשטחי מזרח ירושלים שמעבר לגדר נמשכת באין מפריע. במחנה הפליטים שועפאט נורה למוות מחמד אבו ח'דיר, על רקע סכסוך בין עבריינים. הנ"ל בן החמולה של מחמוד אבו ח'דיר שנרצח בידי קיצונים יהודים ערב מבצע צוק איתן, לאחר חטיפת 3 הנערים היהודים בגוש עציון.
במחנה הפליטים אלעין שבגזרת שכם נרשם סכסוך חמולות קשה מלווה ביריות. במקביל, במסגד בשכם נכנס כדור תועה במהלך התפילה. לא נרשמו נפגעים.

הנה תמונות:

בתוך כך, הודיעו אנשי החמא"ס ברצועה, כי לכדו שניים מבני משפחת אלצופי, שהיו מעורבים ברצח פעיל החז"ע ומנגנוני הרש"פ ג'בר אלקיק. השניים היו מבוקשים מאז הרצח, למרות שהרוצח הראשי, שנמלט לסיני טען מפורשות, כי ביצע את הרצח לבדו, ולשני המבוקשים האחרים אין קשר למעשה. הלכידה, מגבירה את המתח בין החמא"ס לשבטים הבדואים בסיני, שמאיימים לפגוע במערך ההברחות של התנועה. מנגד, בחמא"ס מנסים להגיע להסדר של הסגרת הרוצח הראשי, בתמורה להתחייבות למשפט הוגן.
בנוסף, הודיעו אנשי החמא"ס ברצועה, כי פענחו רצח של ילדה ממחנה הפליטים בריג' שהוצתה למוות, לפני מספר שבועות. על פי הדיווח הרוצח הינו הדוד של הילדה והמעשה בוצע על רקע סכסוך ירושה.
הודעה של משרד הפנים האמריקאי חושפת בתוך כך, טפח מהמערכה הכלכלית, המתנהלת בידי ארגוני הטרור. על פי ההודעה סוכל מבצע משותף לחמא"ס, דאע"ש ואלקאעדה, לגייס מליוני דולרים במטבעות דיגיטליים (דוגמת הביטקוין), ע"י מכירת ציוד רפואי כביכול, לבתי חולים בארה"ב. ע"פ הדיווח, הצליח משרד המשפטים האמריקאי להניח ידו על סכום של כ- 2 מליון דולר במטבעות דיגיטליים בכ- 300 חשבונות דיגיטליים שונים. כידוע, אנשי החמא"ס הודיעו לאחרונה על מבצעי התרמה במטבעות דיגיטליים, מתוך רצון להתגבר על המגבלות של המערכת הבינ"ל בכספי הטרור שמוביל הממשל האמריקאי.
ולסיום- היום 20 אוגוסט, א' ראש חודש אלול מצויין ראש השנה המוסלמית החדשה, שנת 1442. לרגל היום נקבע שבתון בכל מוסדות הרש"פ.
שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה