עוד יצירת אומנות שנבזזה על ידי הנאצים הוחזרה לידיים יהודיות

פרשה נוספת של יצירת אומנות שנבזזה על ידי הנאצים הגיעה לסיומה: מוזיאון בטורינו יוכל לשמור ברשותו ציור מתקופת הרנסנס אחרי שהגיע להסדר עם היורשת של המשפחה שהחזיקה ביצירה עד שנעלמה ב-1942.

הציור "מדונה וילד עם סנט ג'ון הצעיר ושני מלאכים" של הצייר יאקופו דל סלאיו משנות השמונים של המאה ה-15 הייתה שייכת לגוסטב ארנס, אספן יהודי מווינה. לאחר מותו בשנת 1936, עברה היצירה לבתו, אנה אונגר, אולם שש שנים מאוחר יותר בזזו אותה הנאצים ממחסן בפריז.

במשך שנים ניסתה המשפחה לאתר את הציור, אולם לא הצליחה. בסופו של דבר, התברר כי נרכש על ידי שני בני אדם שונים לפני שהגיע לרשותו של האספן פרנצ'סקו פדריקו צ'רוטי שתלה אותו בחדר השינה שלו, מבלי להיות מודע לכך שהוא שייך למשפחה היהודית. בשנה שעברה, נפתח בטורינו מוזיאון בווילה צ'רוטי, אשר מוקדש לאוסף הנדיר, והציור מוצג בחדר המגדל של המבנה.

בהתאם להסדר שהושג בין הקרן שמפעילה את המוזיאון לבין גרטה אונגר היינץ (92), בתה של אנה אונגר, הציור יישאר בווילה צ'ירוטי והיינץ תקבל פיצוי כספי. "כבר איבדתי תקווה שציור הרנסנס האיטלקי האהוב הזה שהיה שייך להוריי יופיע שוב", אמרה אונגר היינץ, שסיפרה כי היא אהבה אותו בהיותה ילדה. "אני עדיין צריכה לראות את היצירה הזו בעצמי במוזיאון עוד בימי חיי".

לא מדובר בהסדר היחיד של המשפחה סביב האוסף שלה. הוועדה הצרפתית לפיצוי קורבנות הביזה פיצתה אותה על היצירות "משפחה קדושה" של יקופו טינטורטו ו"סצנה בבית חווה הולנדי" של פיטר דה בלוט, שתיהן עדיין לא התגלו עד היום.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם. 

כתיבת תגובה