השבוע שבין ה-2.7.20 ל- 29.7.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש, אך מנגנוני הרש"פ נתקלים בהתנגדות אלימה לניסיון לאכוף הגבלות על הפעילות הכלכלית, והשבוע נהרג ראש הפת"ח במחנה בלאטה, לאחר שניסה למנוע סגירת עסק, אירוע שעורר זעם רב כנגד הרש"פ.
*- הפלסטינים שואבים עידוד מאי מימוש "תכנית הריבונות", ורואים בכך ניצחון למאבקם המדיני. ברקע, לא יצאה עדיין לפועל היזמה לעצרת המונים משותפת של פת"ח וחמא"ס ברצועה, ואנשי החמא"ס קיימו עצרת עצמאית לתמיכה בעמדת ארגונם, נגד פירוז הרצועה מנשק בתמורה לסיוע כלכלי.
*- האנרכיה מתפשטת בשטחי איו"ש: קרב יריות קשה בכפר עקב (רשמית חלק מבירת ישראל), צעירים מג'נין מצלמים עצמם חוקרים נער חשוד בגניבה בג'נין, תקיפת עו"ד בבית לחם, רצח צעירה בראמאללה ועוד.
*- שני אבות מהרצועה שרצחו את בנותיהם שוחררו ממעצר בהעדר תלונה מהמשפחה (אחד מהם הוחזר למעצר בהמשך). מנגד, נידון למוות פעיל סלפי שרצח פעיל גא"פ בעקבות פוסט המביע עמדות של הזרם השיעי.

ובהרחבה-

הקורונה ממשיכה להכות בשטחי איו"ש, ומספר המתים כבר עבר את ה- 80, זאת ככל הנראה בעקבות גל הידבקות לאחר חגיגות הבגרות והפתיחה של בתי העסק. שרת הבריאות של הרש"פ טענה בתחילת השבוע, כי ניכרת ירידה במספר החולים בגזרת חברון, אך התפשטות המחלה ליתר האזורים, ולדבריה המחלה נצפתה בקרוב ל- 40% מהישובים באיו"ש בהיקף כזה או אחר. לקראת סוף השבוע חזרה בה השרה והודיעה, כי המחלה חזרה להתפשט בהיקף ניכר גם בגזרת חברון. לנוכח זאת, הוכרז סגר כללי באיו"ש בחג הקרבן, כדי מנוע הדבקה, והודגש שתפילות החג תיערכנה ברחבות פתוחות בלבד, ולא בתוך מסגדים.
ברקע לדברים, נתקלים מנגנוני הרש"פ בהתנגדות חריפה לניסיונות המנגנונים לסגור בתי עסק, ובין היתר בלטה תקרית, במהלכה ראש הפת"ח במחנה בלאטה עמאד אלדין דויקאת נורה למוות כשניסה למנוע סגירת חנות בידי מנגנוני הרש"פ. משפחתו הכריזה שלא תפתח בית אבלים טרם שהיורה יוסגר לידיה. מזכירי הפת"ח במחנות הסמוכים הודיעו על התפטרות. כן דווח על מספר תקריות של ירי לעבר מתקני המנגנונים בגזרה.

הנה אחיו של ההרוג מדגיש שלא ייפתח בית אבלים:

כדי להרגיע את הרוחות, הודיע מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ על ביטול כל הקנסות שקיבלו בתי עסק בתקופת הקורונה.
מנגד, מתחו נציגי שורה של ארגוני שמאל והחמא"ס ביקורת על השימוש הלא אחראי בנשק מצד המנגנונים בעקבות האירוע. לצד זאת, דרשו לשחרר את עצורי ההפגנה נגד השחיתות ברש"פ, דרישה שמולאה בסופו של דבר.
ובעזה אותר השבוע חולה בודד במתקן ההסגר בצפון הרצועה, מה שמאפשר לעזתים להתנהל כמעט כאילו אין קורונה בעולם.
ומכאן לסוגיית החלת הריבונות, כשהדיווחים בישראל על כוונה להשעות את המהלך מעוררים אופטימיות בקרב הפלסטינים, הרואים עצמם כ"מנצחים במערכה המדינית מול ישראל".
עם זאת, אי מימוש המהלך ותחושת הביטחון הגובר, מביאים לכך, שההפגנה המשותפת של חמא"ס ופת"ח שהיתה אמורה להתקיים השבוע, עדיין לא יצאה לפועל. בתחילת השבוע התקיים מפגש תיאום בין הפלגים, בעקבותיו טען אסמאעיל רדואן, מבכירי חמא"ס, שהעצרת תתקיים לפני חג הקרבן, אך לאחר מכן אמר מחמוד זהאר, שטרם נקבע מועד לקיום העצרת, מה שמעיד על כך שיש קשיים בדרך.
עם זאת, נמסר על הסכם בין ע'אזי חמד, סגן שר הרווחה והממונה בפועל ברצועת עזה מטעם החמא"ס ללואי מדהון, נציג משרד הרווחה של הרש"פ ברצועה על תיאום הפעילות, לאחר תקופה ארוכה של נתק שהביא להפסקת העבודה של אנשי משרד הרווחה מטעם הרש"פ ברצועה.
על רקע זה, משרד הרווחה בעזה מבקש לוודא הימנעות מכפל סיוע ע"י ארגוני הרווחה האסלאמיים במהלך ימי חג הקרבן.
מנגד, קיימו אנשי החמא"ס עצרת תמיכה בהנהגת הארגון לאחר הודעת אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס לפיהם דחה ארגונו הצעה בינלאומית להפסקת "המצור" על הרצועה והעברת סיוע כלכלי בסך 15 מליארד דולר בתמורה לפירוז הרצועה מנשק, ופירוק המיליציות החמושות באזור.
בנוסף התקיימה שרשרת אנושית של נציגי חלק מהפלגים ברצועה, במחאה כנגד תכנית הריבונות.
ובאיו"ש, גם השבוע התקיימו שורה של התנגשויות בין חיילי צה"ל למתפרעים ביום שישי במספר מוקדים ובראשם הכפר קדום, מחנה הפליטים ג'לזון, צומת איו"ש, עיזריה ועוד.
לצד זאת, התפרסמו השבוע גינויים קשים בעקבות הצתת מסגד באלבירה ע"י כנופיית "תג מחיר", תוך האשמת ממשלת ישראל במתן חסות לקבוצות אלה.
לצד זאת, טוענים הפלסטינים, כי מתנחלים הרעילו עדר כבשים שלם בכפר עוג'א שמצפון ליריחו.
בתוך כך, קוראים ראשי הוקף לתושבים להגעה המונית להר הבית ביום תשעה באב, ערב חג הקרבן, לנוכח הצפי לעליית יהודים המונית להר ביום זה.
ובהמשך לתקרית במחנה בלאטה, עמד השבוע האחרון בסימן של המשך אירועי אנרכיה ופשיעה הן באיו"ש והן ברצועה. בלטה תגרת חמולות קשה במיוחד בכפר עקב, המהוה באופן רשמי שכונה של ירושלים בירת ישראל, למרות שבישראל נוטים לשכוח זאת לפעמים. בתקרית זו נהרג אדם אחד ולפחות ארבעה נוספים נפצעו וכן הוצתו מבנים ורכבים.

הנה תמונות המתעדות את האירוע (זהירות תמונות קשות):

בג'נין: נעצרו 4 צעירים שערכו משפט שדה מצולם לצעיר אותו האשימו בגניבה ואיימו עליו שאם לא יודה יענישו אותו בעצמם.

הנה תמונות מהתקרית:

ובבית לחם הותקף עורך הדין אנטון סלמאן, על רקע מעורבותו בסכסוך קרקעות. איגוד עורכי הדין פרסם הודעת גינוי ונתקל בביקורת קשה על התייצבותו לצד גורמים מושחתים שכאלה.
בנוסף, נהרג תושב נבי אליאס מפליטת כדור של חברו ברובה מאולתר.
בראמאללה נמצאה גופת צעירה בת 24 בתוך רכב באזור התעשייה המערבי, הסמוך לביתוניא. זמן קצר לאחר מכן נעצר ארוסה של הצעירה, תושב הכפר חזמה כחשוד ברצח.
וברצועת עזה, נהרגה ילדה מכדור תועה, וגופת תושב נוציראת עם סימני אלימות נתגלתה בביתו.
ועוד בעזה. עונש מוות נגזר על מחמד אלעאמודי, פעיל סלפי שרצח את מת'קאל סאלמי, איש ג'האד אסלאמי שהצטרף לזרם השיעי, לאחר פוסט שפרסם בו טען שאין לתת מעמד מיוחד לחליפים הראשונים, לעומת הח'ליף עלי. חלק מאנשי החמא"ס מביעים זעם על הפסיקה המשקפת מתן אישור לסטייה מעקרונות האסלאם, ונובעת מרצון לרצות את המשטר האיראני.
לצד זאת, הורה בית המשפט בעזה לשחרר ממאסר את אביה של ילדה בת 10 משכונת תופאח בעזה אותה היכה למוות, לאור פניית המשפחה המורחבת שביקשה לחון אותו. לאור הביקורת הציבורית הקשה, הוציא התובע הכללי של החמא"ס בעזה צו מאסר מחודש כנגד האב הרוצח, בשם העניין הציבורי, ולמרות ויתור המשפחה על התלונה כנגד האב הרוצח.
על רקע זה, מזכירים גורמים מעזה, כי גם כנגד נזמי ג'ראבעה מזוידה, שהיכה בחודש מאי למוות את בתו מדלין, משום ששמע אותה מדברת בטלפון עם אימה, ממנה התגרש, לא ננקטו כל צעדים בהיעדר תלונה על הרצח מצד גורם כלשהו, והאב שוחרר ממעצר ללא כל עונש.
במישור הכלכלי, לקראת החג כמעט כל גורם ברצועה שילם משכורות וקיצבאות. ממשלת הרש"פ שילמה לעובדים חצי משכורת כאשר מינימום התשלום עמד על 1750 ₪. מקסימום 4,000 ₪. בנוסף, שילמה הממשלה גם קיצבאות רווחה ואסירים, בהיקף של 130 מליון ₪.
כדי לממן זאת, קיבלה הרש"פ 24 מליון יורו, מהאיחוד האירופי. בנוסף, הודיע הבנק העולמי על הזרמת סיוע מיוחד בסך 30 מליון דולר לנפגעים כלכלית מהקורונה בשטחי הרש"פ.
גם ממשלת החמא"ס שילמה חצי משכורת לעובדיה וקיצבאות לנפגעי "תהלוכות השיבה" ברצועה.
כמו כן, התקיים סבב חלוקה נוסף של 100 דולר למאה אלף משפחות נזקקות ברצועה, מטעם ממשלת קטר.
משכורות לעובדים שילמה גם אונר"א, שדיווחה על השלמת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ברצועה ב- 08 אוגוסט, למרות שבבתי הספר הממשלתיים תיפתח שנת הלימודים רק בספטמבר.
ובהקשר אחר: סודאן עצרה השבוע מטיף עזתי המתגורר בה מעל שנתיים, כיון שהביע תמיכה בהפגנות להחזרת שלטון האחים המוסלמים בראשות הגנרל עומר בשיר. חסנאת, בנו של אחד ממיסדי החמא"ס ברצועה, התפרסם בדרשה בה הגן על העזתים הרבים שהתאבדו לאחרונה וייחס זאת למצוקה הכלכלית הקשה ברצועה.

צום מועיל, בתקוה ותפילה לבניין המקדש, שבת שלום ובריאות לכולנו. ולקוראים המוסלמים והדרוזים חג שמח
كل عام وانتم بالخير

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה