נגיף קורונה יביא להטלת מס הכנסה בסעודיה?

הרשויות בערב הסעודית נאלצו לפרסם הכחשה שהממשלה שוקלת להטיל מס הכנסה על המועסקים במדינה. בשבוע שעבר צוטט שר האוצר מוחמד אל ג'דעאן כאומר שנושא מס ההכנסה נשקל נוכח הירידה בהכנסות כתוצאה ממשבר קורונה. העניין עורר סערה ואל ג'דעאן עצמו הסביר מאוחר יותר כי הציטוט לא היה מדויק וכי אמר שנושא הטלת המס הוא אחת האופציות הנשקלות. מקור ממשלתי אחר היה נחרץ יותר וצוטט בתקשורת כאומר שהנושא בכלל לא על הפרק וגם אם יוחלט עליו הוא ידרוש מחקר מעמיק שייקח זמן.

סעודיה תגביל כניסת עולי רגל לחאג' למניעת התפשטות המגיפה | דוקטורס ...

עניין נפיץ
ברשתות החברתיות מטבע הדברים לא נרשמה התלהבות יתירה של הסעודים נוכח האפשרות שיוטל מס הכנסה. מרבית הסעודים מתמודדים בשנים האחרונות עם תנאים כלכליים לא קלים, כולל עליית מחירים ומיסים חדשים (מע"מ). יחד עם זאת, חלק מהמומחים דווקא תומכים בהטלת מס הכנסה בטענה שהוא יגיע בעיקר מבעלי ההכנסות הגבוהות.

המצב בו אין מס הכנסה בממלכה הוא שריד לעשורים הקודמים בהם נדמה היה כי הכנסות הנפט מספיקות ללא צורך להיכנס לכיסו של האזרח. אי הטלת המס כמו במדינות אחרות נועדה גם לחזק את הזיקה בין הנתינים למלך. מאז כמובן המציאות השתנתה אולם חצר המלוכה הסעודי מבין את הפוטנציאל הנפיץ של הטלת מס הכנסה בוודאי בתקופה הנוכחית. זו הסיבה שאם בסופו של דבר יוחלט על הטלת מס הכנסה היא ככל הנראה תבוצע בצורה הדרגתית, כמו שנעשה במקרה של המע"מ שהוטל בשנת 2017 בגובה של 5% ובאחרונה הוכפל פי שלושה.

לפני ואחרי וירוס קורונה: כך נראה משבר עולמי מגובה הלוויין - בעולם ...

מס צדקה ועל רווחים
יוזכר כי למרות שאין מס הכנסה כיום כל מועסק או חברה בסעודיה מחויבים לשלם מס בשווי 2.5% מהכנסותיהם במה שידוע כמס "א-זכאת" או צדקה שהיא אחת ממצוות היסוד באיסלאם. בנוסף, חברות בבעלות זרה או בשותפות זרה בסעודיה משלמות מס בשווי 20% מרווחיהן. בנוסף מוטל מס על רווחי הסוחרים בבורסת המניות הסעודית.

בינתיים עד שהשלטונות בסעודיה יפנו לכיוון של מיסוי ההכנסות יש להם עוד כמה אפשרויות לגיוון מקורות ההכנסה. אחד הצעדים שיקבלו תאוצה בחודשים ובשנים הקרובות תהיה הפרטה של חברות ממשלתיות. הממשלה הסעודית כבר סימנה את המגזרים המועדפים להפרטה – חינוך, בריאות, מים ותחבורה.

העליה לרגל ממבט על בתקופה שלפני הקורונה וכיום : 

לפני ואחרי וירוס קורונה: כך נראה משבר עולמי מגובה הלוויין - בעולם ...

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

 

 

 

כתיבת תגובה