רוג'בה-אזור הכורדים בין סוריה לטורקיה.

ביטחונו של שטח רוג'בה המצוי מזרחית לנהר הפרת (הקנטונים ג'אזירה וקובני) יחסית יציב. טורקיה ממעטת להפציץ בשטח זה, וצבא ארה"ב מפטרל בו. שטח זה הוא הליבה של רוג'בה, ובו חיים מרבית האזרחים. לפני כחצי שנה נחשף הסכם טורקי-אמריקאי-כורדי לפיו על ה-YPG להישאר בצדו המזרחי של הפרת, ולא לעבור לצד המערבי, מה שמעיד על הכרה מסוימת של טורקיה ברוג'בה שממזרח לפרת.

מצבם של קנטון עפרין, שכונת שייח-מסקוד בחלב, ואזור שהבה הוא שונה. (א) טורקיה לא מכירה בשום אופן בעצמאותה של רוג'בה באזורים אלה, ונוהגת להפציץ אותם ברצף מזה כשנה. החל מה-25 באפריל ההפצצות הפכו אינטנסיביות וגרמו לאבדות רבות. (ב) אזורים אלה קטנים ונצורים, וה-YPG מתקשה לשלוח אליהם כוחות גדולים ונשק כבד. (ג) ארה"ב מגבילה את נוכחותה באזורים אלה. כיצד הנהגת רוג'בה מתמודדת עם המצב השברירי? (א) הזמינה את צבא רוסיה לפעול בכל האזורים האלה, ולהקים בסיסים בקנטון עפרין. (ב) אשרה לצבא אסד לפעול ברצועות צרות של אזור שהבה הגובלות בשטח שטורקיה ובנות בריתה כבשו. (ג) תיאום מלא עם צבא סוריה בשכונת שייח-מסקוד בחלב.

[img attachment="6887" /]

 

הכותב: קרדיט : אוריאל לוי –  כתב לעיני המזה"ת ואפריקה באתר דבר ראשון, מנהל "ארגון הוועד למאבק ברצח-עם" לשעבר  ובעלים של הבלוג "ה-8 במאי".

כתיבת תגובה