דיווח ישראלי קושר פעולה קודמת של המוסד לאירועים האחרונים באיראן

במאמרו של הכתב יונה ג'רמי פופ מהג'רוזאלם פוסט  נאמר כי הליך השגת מסמכים סודיים איראניים, שבוצעה על ידי ישראל בינואר 2018, שינה את מהלך התיק הגרעיני לאורך זמן, לאחר שחשף הפרות איראניות מההסכם, והביא לנסיגתה של ארצות הברית ממנה, ולהפעלת נוהל לחץ מרבי על המשטר בטהראן, כמו כן זה גרם למהפך בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נגד איראן.

Israel says Iran hid nuclear arms programme - BBC News

הכותב אמר כי הסוכנות שאלה שאלות על פעילויות גרעיניות חשודות באיראן שהמוסד חשף, וביקשה בחודש מרס האחרון, לאפשר כניסה לשני אתרים גרעיניים, והתייחסה לחומר גרעיני בלתי חוקי שנמצא באזורים אלה.

ב- 26 ביוני, סדרת שריפות ופיצוצים החלה, בפיצוץ אדיר באתר הצבאי פרצ'ין, שהרעיד את עיר הבירה האיראנית טהראן.

לא חלפו ימים, עד שהתרחשה שריפה, באתר נטנז, שבו מתקיימת העשרת האורניום. האירועים האחרונים אירעו, ביום ראשון האחרון , בתחנת כוח במחוז אספהאן , ללא כל נפגעים. באותו יום פרצה שריפה במפעל, באזור מזרח אזרביג'אן (בצפון-מערב איראן).

מדו"ח שפרסם "הג'רוזלם פוסט" עולה, כי אחת המסקנות של הסוכנות לאנרגיה אטומית על איראן היא, שהיא חרגה מהמגבלות המותרות בשימוש בצנטריפוגות מתקדמות. ראוי לציין כי מכשירים אלה נפגעו בהתקפה האחרונה בנתאנז ביולי, והחזירה את פרויקט הגרעין האיראני שנים אחורה – כך על פי הדיווח.

העיתון מצביע על העיכוב והתגובה האיטית של האיראנים, וציין כי אם הייתה לאיראן "הלגיטימיות" , היא הייתה מגיבה במסגרת "הגנה עצמית".

בדו"ח קודם, הג'רוזלם פוסט כתב כי שורה של האירועים האחרונים, שלא יודעים בדיוק מי ביצע אותם , ואיך בוצעו, שולחת "אזהרה ברורה" למשטר האיראני, כי היא "בסיכון, שהמתקנים הרגישים ביותר שלהם נגישים וחודרניים, וכי מתקנים אלה , שנחשדו כי שימשו להגברת התכנית הגרעינית והטילים הבליסטיים שלה, עלולים להיפגע קשות. "

הדו"ח אומר שיש כמה סיבות אפשריות, לביצוע פעולות אלה בזמן הנוכחי:

1. האצת תכנית הגרעין על ידי איראן.

2. ההצבעה הקרובה באו"ם להסרת אמברגו הנשק המוטל על איראן.

3. האווירה הפוליטית בארצות הברית.

4. הרצון של טהראן שלא להראות שום תגובה לעת עתה, שג'ו ביידן, המועמד לנשיאות, היה זועם עליה אם ינצח בבחירות הבאות לנשיאות.

ראש המוסד הישראלי לשעבר, שבתאי שביט, אמר בראיון, לפני שבועות, כי איראן תפתח פצצה גרעינית "תוך חודשים", מה שמעיד שאחרי הנסיגה של וושינגטון מההסכם, האיראנים העשירו אורניום מספיק, לפצצה אחת לפחות, ותוך כמה חודשים הם היו אמורים לבצע ניסוי שיעלה אותם לכותרות.

منشأة نطنز تعرضت لهجوم أحد تلفيات

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה