השבוע שבין ה-17.7.20 ל- 23.7.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- מגיפת הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש, אם כי ניכרת התייצבות ואף ירידה מסויימת במספר החולים והנפטרים. צעדי הרש"פ לבלימת התפשטות המחלה יוצרים מצוקה כלכלית, ומחאה ציבורית, המצטרפת לכך שהרש"פ אינה משלמת משכורות לעובדי המנגנון הציבורי מזה 3 חודשים. הרש"פ מצליחה למנוע קיום טקסי חתונות ובתי אבלים, אך לא את אלפי חגיגות ההצלחה בבגרות, ההופכות ללא ספק למדגרות קורונה המוניות.
*- החמא"ס והפת"ח סיכמו על קיום עצרת המונים נגד תכנית הריבונות ברצועה, במהלכה יישאו נאומים טלפוניים יו"ר הרש"פ אבו מאזן ואסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס. הארגונים טוענים שאירוע זה יהיה שלב ראשון בדרך לפיוס פנים – פלסטיני מלא.
*- בחמא"ס ממשיכים להכחיש את הידיעות בדבר עריקת מפקד יחידת הקומנדו הימי שלהם, ומנגד, משפחתו טוענת שהוא נעצר בישראל. ברקע אוסרת החמא"ס את פעילות רשתות הטלויזיה שדיווחו על הפרשה. במקביל עצרו אנשי הרש"פ עשרות מפגינים נגד השחיתות בראמאללה, ופעילים במערך ה"דעוה" של חמא"ס באיו"ש.
*- רעולי פנים שפכו בנזין והציתו אישה של אחד מבכירי מערך ההברחות ברפיח, ופצעו אותה קשה. הפעיל מבטיח נקמה בתוקפים, תוך שהוא מציין שלא יסתפק בלכידתם ע"י מנגנוני הרש"פ.

ובהרחבה:

מגיפת הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש, אם כי ניכרת התייצבות ואף ירידה מסויימת במספר החולים והנפטרים, לאחר השבוע שעבר שהיה שבוע שיא. הרש"פ שחררה חלקית את הסגרים על ראמאללה וחברון, אך הטילה סגרים על יריחו, סלפית, מחנות הפליטים בלאטה וקלנדיה, ועל מספר כפרים בהם נתגלו חולים. כן נמשכות הגבלות על פעילות המסעדות, אולמות האירועים וחלק מבתי העסק, למרות שמנגנוני הרש"פ מוצאים עצמם במרדף בלתי פוסק אחר עסקים המנסים לפעול בניגוד להוראות.
ואחרי כל אלה, מגיפת הקורונה יוצרת לחץ כלכלי כבד ומעוררת תסיסה והפגנות נגד הרש"פ, וכן דווח על גידול של למעלה ממאה אחוזים בהיקף הצ'קים החוזרים, מה שמביא את הרש"פ לקיים דיון כיצד להתמודד עם התופעה. הנה תמונה מהפגנת עובדי המסעדות בשכם, במהלכה מציינת אחת העובדות כי היא מנסה לשווא למצוא עבודה בישראל בהיעדר אלטרנטיבה, ומדגישה שפתיחת המסעדות לבדה לא תועיל, ללא היתר לכניסת ערביי ישראל לערים.

ברקע, עומד חג הקרבן שיחול ביום שישי הבא- 31 יולי, כשהמצוקה נותנת אותותיה על השווקים, ומעבר לכך בולט החשש מחזרה המונית של הפועלים מישראל, שחלקם עלול להיות נגוע בקורונה. על רקע זה, פנה ראש הממשלה הפלסטיני אשתיה לנציג האו"מ מאלדינוב במטרה להביא לכך שהאו"מ ינהל את החזרה של הפועלים בעוד הרש"פ תשמור על מדיניות הפסקת התיאום הביטחוני והאזרחי מול ישראל.
בתוך כך, מצליחה הרש"פ למנוע כמעט לחלוטין קיום חתונות ופתיחת בתי אבלים בזכות פעילות אכיפה נמרצת. בהקשר זה דווח על שחרורו ממעצר של זמר החתונות הבולט ביותר באיו"ש אימן אלסבעאוי, לאחר שהופיע בחתונה בא-ראם ואף ירה באוויר. השחרור בוצע בתמורה לערבות כספית והתחייבות להימנע מהופעות נוספות. מנגד, מתנהלות באין מפריע מדי לילה עשרות מסיבות לכבוד מצטייני הבגרות, ללא ריחוק וללא מסיכות ועם הרבה ירי זיקוקין ולעתים גם ירי מנשק חי.

הנה דוגמא לאחת ממסיבות אלה:

ובעזה: אותרו השבוע שני חולים נוספים מקרב החוזרים מישראל דרך מעבר ארז, כולם במתקן בידוד, ובסה"כ אותרו ברצועה שישה חולים. מציאות זו מאפשרת פעילות מסחר רגילה ואף פתיחת השווקים העממיים לאחר 3 חודשי סגירה, ולקראת חג הקרבן. ברקע בוצע תרגיל של החמא"ס לסגירת אזור נגוע בקורונה, אך יש הסבורים שתרגיל זה אינו אלא כיסוי למהלכים אחרים של החמא"ס.

הנה תמונות מהתרגיל:

ומכאן לסוגיית הריבונות. אנשי החמא"ס והגא"פ הודיעו על כוונה לקיים עצרת המונים משותפת בעזה, שתסמן את קץ הפילוג וכניסה למאבק משותף נגד תכנית הריבונות, כאשר הנואמים המרכזיים באירוע זה יהיו איסמאעיל הניה ואבו מאזן, אך לטענת הפלסטינים גם מזכ"ל האו"מ גוטיארש אמור לנאום באירוע זה.
במקביל העניק זיאד נח'אלה, מזכ"ל הגא"פ ראיון ממושך לציון יום השנה למבצע "צוק איתן" במהלכו הרבה להשמיע איומים בדבר מוכנות ארגונו לסבב לחימה נוסף, ככל הנראה על רקע העדר אישור מהחמא"ס לירי רקטות, בעיתוי הנוכחי, בתגובה לגל הפיגועים במתקני הגרעין האיראניים. במקביל, קיימו אנשי הגא"פ תהלוכה בעיר עזה לתמיכה בתושבי ירושלים נגד ניסיונות ישראל לייהד את העיר.
לצד זאת, הגיע השבוע במסוק ,לראמאללה ,שר החוץ המצרי לדיון על נושא הריבונות. כמובן שהגעה כזו חייבה תיאום בטחוני, אך ברש"פ מכחישים זאת, כמו גם את הפרסומים בתקשורת בישראל אודות מפגש חשאי בין נדב ארגמן, ראש השב"כ עם אבו מאזן.
וסביב כל אלה הגיבו הפלסטינים בזעם אך ללא צעדים מעשיים להחלטת גוגל ואפל למחוק את השם "פלסטין" מהמפות. אמנם נשמעו קריאות לצעדי תגובה מצד העולם הערבי, אך לקריאות אלה לא היה הד של ממש.
ואם בהכחשות עסקינן, בחמא"ס ממשיכים להכחיש את הידיעות בדבר עריקת מפקד יחידת הקומנדו הימי שלהם, ומסתבכים בעקביות בשקרים. מוסא אבו מרזוק חבר הלשכה המדינית של חמא"ס אמר בראיון לרשת הטלוויזיה "אלמיאדין", כי הנמלט לא היה בכיר בחמא"ס, לא צבאי ולא מדיני.
בהמשך יצאה משפחת הנמלט בהודעה רשמית בה נטען שהבן, עז אלדין בדר, נעצר במהלך פעילות מבצעית ומוחזק בישראל כאסיר. ואם למישהו היה ספק כמה כאב הפרסום לחמא"ס, הרי שהתנועה הודיעה לעובדי רשתות הטלוויזיה "אלערביה" ו"אלחדת'" שפרסמו את הסיפור, כי היא אוסרת עליהם להמשיך ולפעול ברצועה.
לצד זאת, דווח על מותו בכלא של תושב ח'אן יונס שנעצר בחשד לשת"פ עם ישראל. אנשי החמא"ס מציינים שהעציר סבל מבעיות לב קשות.
הרגישות של החמא"ס לפרסומים עלתה השבוע מדרגה, כאשר שני עיתונאים מח'אן יונס נעצרו והוחזקו במעצר במשך יומיים רק משום שצילמו קרובת משפחה של אחד מהם עם תעודת בגרות מזוייפת, וקוממו עליהם את איגוד העיתונאים שיצא בסדרת הפגנות וגילויי דעת בתביעה לשחרורם.
אבל גם באיו"ש לא בדיוק מקפידים על חופש הביטוי, ובעקבות הפגנה נגד השחיתות השלטונית, נעצרו 10 מהמשתתפים וחלקם עודנו מוחזק במעצר למרות שורה של מחאות בנושא.

הנה תמונות מההפגנה:

ובחזרה לכלכלה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הודיע, כי הרש"פ תשלם לעובדי המנגנון הציבורי חלק ממשכורת חודש יוני לפני חג הקרבן, בלא שהתחייב לאחוז מסויים. זאת, על רקע המשך הימנעות הרש"פ מקבלת כספי המסים מישראל.
מנגד, אונר"א קיבלה כנראה סכומי כסף גדולים, ועל רקע זה היא החליטה על חלוקת מענק של 40 דולר ל-41 אלף משפחות נזקקות ברצועה, ומענקים נוספים לעזתים השוהים בירדן. בנוסף, העבירה ממשלת אוסטריה לאונר"א 7.7 מליון יורו לביצוע פרוייקטים למען הפלסטינים בסוריה, כחלק מהמגמה לצמצם את ההגירה מהמדינה לאירופה.
כמו כן, הודיעה אונר"א על כוונתה לפתוח את שנת הלימודים במוסדותיה כבר ב- 8 באוגוסט, במטרה לאפשר למידה ב- 3 משמרות, וזאת בעוד בבתי הספר של הרש"פ תיפתח שנת הלימודים רק ב-6 בספטמבר.
ובנושאי פנים: ברפיח הגיעו שני רעולי פנים לאם וילדיה ששהו בגן ציבורי, שפכו עליה בנזין והציתו אותה, ופצעו אותה באורח קשה ואת בנה באורח בינוני. בהמשך התברר, כי האישה הינה אחת מארבעת נשותיו של צעיר בן 27, פעיל ידוע במערך ההברחות בגזרה, שהודיע שהוא נושא 4 נשים בהתאם להיתר המוסלמי, והוא הפוליגם הצעיר ביותר ברצועה. הבעל הודיע שהוא יודע מי הם הפושעים ובכוונתו לנקום בהם באופן אישי בדיוק כמו שעשה שאדי אלצופי, בן התראבין שרצח בשבוע שעבר את רוצחו של אביו, ונמלט לסיני.
בהקשר זה, פרסמה משפחת אלצופי גילוי דעת, בו היא מתייצבת מאחורי בן המשפחה, אך מסכימה להעמדתו לדין, במידה ויובטח משפט צדק, ובתנאי שבני המשפחה שנעצרו בידי החמא"ס ישוחררו לאלתר.
ובחברון אותרה השבוע גופת צעירה בבור מים. לאחר חקירה קצרה התברר שמדובר באישה שנרצחה לפני עשר שנים ע"י אביה בשל פגיעה ב"כבוד המשפחה".
כן דווח, כי מנגנוני הרש"פ עצרו אדם שרצח תושב של הכפר מית'לון בגזרת ג'נין, בעת שזה שהה בכפר טמרה שבשטח ישראל ונמלט. על פי הדיווח מעצרו התבצע בתיאום עם הנוגעים בדבר, בלא איזכור שהנוגעים בדבר הינם אנשי משטרת ישראל.
ובתוך כך, הרחוב הפלסטיני נערך ל"חג הקרבן" שיחול ב- 31 ביולי למשך 3 ימים. על רקע הקורונה, כמו גם הקפאת תשלום המשכורות, מדווח על תנועה דלילה יחסית בשווקים, בדגש על שווקי הבהמות. ברקע, דווח על מעצר בכיר במערך ה"דעוה" בכפר קטנה, ככל הנראה על רקע ניסיונות לגייס סיוע לנזקקים בכפר.
בהקשר אחר: ישראל העבירה השבוע לפטריארכיה היוונית אורתודוכסית שטחים צמודים לקצר אליהוד בבקעה, לאחר שנוקו ממוקשים. הפטריארך ניסה להציג זאת כהישג של הכנסייה במניעת מכירת נכסיה, על רקע שורת שערוריות מהעבר בתחום זה.
ולסיום. לקראת גל החום הצפוי בשבוע הבא: כתבה על משפחה בכפר בלעין שהתפרסמה במאבק נגד הגדר, שבמקום לעסוק ביידוי אבנם חפרה לעצמה בריכת שחיה בתוך סלע.

הנה תמונות:

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה