מדוע הציר היבשתי בין העיר סירט לאלג'פרה נחשב בעיני מצרים ל"קו אדום" ?

מצרים הודיעה כי תתערב צבאית בלוב, אם כוחות אל-וופק יתקפו את סירט.
העולם צופה בלוב, בה נראה שכל הצדדים מחדדים את נשקם, לפני הקרב הצפוי, באחד האזורים האסטרטגיים החשובים ביותר שלה, ומצרים מחשיבה אותם לקו אדום, ואיתו התמיכה במחנה מרשל ח'ליפה חפטר, מצד שני כוחות ממשלת הפיוס, לא מספקים מידע או תמונות, של התגבורות הצבאיות לקראת "הקרב הגדול ".

ב -20 ביוני הודיע נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי, לאחר התייעצויות עם גורמים צבאיים, כי הקו המחבר בין העיר סירט לאלג'פרה הוא "קו אדום", ביום שני אישר הפרלמנט המצרי לצבא, לבצע "התערבות צבאית " בלוב,אז מה החשיבות של סירט ובסיס אלג'פרה? ומדוע הצדדים הלוחמים, מפנים את תשומת הלב אליהם?

בהקשר זה מסביר, האלוף הישאם אל חלבי, יועץ האקדמיה הצבאית הגבוהה של נאסר , וחבר המועצה לענייני חוץ במצרים, כי קו סירט ואלג'פרה הוא בעל חשיבות רבה למצרים, במיוחד מאז הגעתם של "טרוריסטים ושכירי חרב איסלמיים", על פי תיאורו, כיבוש של מקומות אלה הופך את האפשרות של הגעה לגבול מצרים, הנמצא במרחק של כמה ימים בלבד.

אל-חלבי הוסיף, בהצהרתו לאל-חורה, כי "נפילתם של סירט ואלג'פרה פירושה שלמעשה כל לוב, ממזרח וממערב, נופלת בידי שכירי חרב וטרוריסטים, שיהוו איום על הביטחון הלאומי המצרי", וציין כי "שליטת המחבלים באזור זה, תהפוך לתרחיש הדומה למלחמות בסוריה ובתימן. ".

הוא הסביר כי במהלך 6 שנים, מצרים הרסה יותר מעשרת אלפים טנדרים ארבע על ארבע ,שהיו עמוסים בתחמושת וכלי נשק שהגיעו מלוב, וכי "אם שכירי החרב ישתלטו על כל לוב, היא תהיה רחבה ומתוחכמת יותר", והדגיש כי צבא מצרים מגן על ביטחונו הלאומי .

סירט ממוקמת יותר מ- 1000 ק"מ מהגבול המערבי של מצרים, ובסיס אל-ג'פרה, הוא אחד מבסיסי האוויר הגדולים במדינה, ונמצא 300 ק"מ דרומית לסירט, ומאופיין בתשתית החזקה שלו ששודרגה לאחרונה, והוא מצויד באמצעים, לקלוט  מטוסי קרב מהדור החדש.

מצד אחד טורקיה הודיעה באמצעות שר החוץ שלה, מבולט קבווסו ולו, כי כל הסכם של הפסקת האש בין הצדדים בלוב , יתקיים רק אם תהיה נסיגת כוחותיו של חפטר מהעיר סירט ובסיס האוויר באלג'פרה.

אך מהצד השני, הפרלמנט הלובי ברשותו של חפטר הודיע על הסכמתו, להתערבות הצבא המצרי "להגן על הביטחון הלאומי הלובי והמצרי, אם יראה שיש סכנה קרובה". המועצה בעיר טוברוק, שנמצאת בשליטת כוחותיו של חפטר, הוסיפה כי היא מברכת על מה שנאמר בנאומו של א-סיסי, בו הדגיש, כי כיבוש העיר סירט או בסיס ג'פרה, נחשב לקו אדום עבור קהיר, שעשויה לגרום להתערבות צבאית.

הודעה זו על התערבות צבאית באה, לאחר שממשלת אל-וופק דחתה את "יוזמת קהיר", עליה הודיע סיסי ב- 8 ביוני האחרון, בנוכחות ח'ליפה חפטר ויו"ר הפרלמנט הלובי, עקילה סאלח, שכללה הצהרה חוקתית, פירוק המיליציות, והצהרת הפסקת אש, שהגיעה לאחר סדרת תבוסות של חפטר, והכוחות הנאמנים לו בלוב.

خط أحمر".. ما أهمية محور "سرت-الجفرة" في ليبيا؟ | أخبار سكاي نيوز ...

תוך פחות מחודש, איבדו כוחות חפטר את שליטתם על בסיס אל-ווטיה,שהוא אחד מבסיסי הצבא הלוביים החשובים ביותר,כמו כן איבד שליטה על שדה התעופה של טריפולי, ועל העיר טרחונה, והמערב הלובי הפך להיות כפוף לחלוטין, לממשלת אל-וופק, וכוחות ממשלת אל-וופק התקדמו לעבר סירט.

המומחה האסטרטגי נאסר סאלם, אלוף בדימוס מצבא מצרים, מסכים עם הצהרתו של האלוף הישאם אל-חלבי, על חשיבותה של סירט, ומוסיף כי "הגעת שכירי חרב לגבול מצרים, תביא לחזרה על התרחיש של הישאם אשמווי, והפיגועים שהתרחשו במצרים מהצד המערבי."
(הישאם אשמווי הוא קצין מצרי לשעבר שהפך למפקד בארגון הטרור דאעש בסיני ואחראי לרצח מאות מצרים).

בראיון לאל-חורה הוא הסביר, כי המרחק בין סירט לגבול מצרים אינו עולה על מרחק של יותר משניים או שלושה לילות תנועה לקידום כוחות, כך שאם זה ייפול בידי ממשלת אל-וופק, "שכירי החרב" יהיו בגבול מצרים.

כמו כן סירט היא השער המערבי ל- "סחר הנפט " וכל גורם שישלוט על הכביש שממנו מגיעים לנמלים זוויטינה, ראס לאנוף, סידרה וברגה, שם יש 11 קווי נפט ו -3 תעלות דלק, הכוללות כ- 45 מיליארד חביות נפט ו- 52 טריליון רגל מעוקב גז. זהו אחד ממתחמי זיקוק הנפט ומסופי הייצוא הגדולים בעולם.

السيسي قال عنها «خط أحمر» لأمن مصر .. ما هى أهمية مدينة «سرت ...

הוא ממוקם גם באמצע החוף הלובי, ואחרי שליטה עליו , יהיה קל לנסוע לאורך קו החוף, מרחק של 350 ק"מ, לאורך הדרך לבנגאזי, שם שופעים צינורות, בתי זיקוק, תחנות ומתקני אחסון.

בנוסף לחשיבותה הגאוגרפית, אל-חלבי אומר כי "נפילת סירט פירושה נפילת כל בארות הנפט במזרח, וההכנסה שהם מספקים, כך שהיא תיפול לכיסם של שכירי חרב וטרוריסטים." הוא הוסיף: "תארו לכם מה קרה כאשר דאעש השתלט על בארות נפט בסוריה, והצליח לרכוש נשק ותחמושת. הוא ציין עוד כי תרחיש זה יגדיל את השפעת הטרור על לוב ועל גבול מצריים ועל העולם הערבי.

أعلنت مصر أنها ستتدخل عسكريا في ليبيا في حال هاجمت قوات الوفاق مدينة سرت

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה