זוהו שישה 'סוגים' עיקריים של נגיף הקורונה COVID-19

ניתוח הנתונים שנאספו ממחקר בנושא הקורונה –  COVID Symptom Study, בהובלת חוקרים ממכללת קינגס קולג 'בלונדון, מגלה כי ישנם שישה ' סוגים ' שונים של COVID-19, שכל אחד מהם נבדל על ידי אשכול ( cluster ) סימפטומים מסוים. יתר על כן, הצוות מצא כי סוגים אלה שונים זה מזה בחומרת המחלה ובצורך בתמיכה נשימתית במהלך האשפוז.

לממצאים השלכות מהותיות על ניהול קליני של מחלת ה- COVID-19, ויכולים לעזור לרופאים לחזות מי נמצא בסיכון הגבוה ביותר וייתכן שזקוק לטיפול בבית חולים בגל שני של הידבקויות בנגיף הקורונה.

למרות ששיעול מתמשך, חום ואבדן ריח (אנוסמיה) מודגשים בדרך כלל כשלושת התסמינים העיקריים של COVID-19, נתונים שנאספו מחולים שהשתתפו במחקר  מראים שאנשים יכולים לחוות מגוון רחב של תסמינים שונים הכוללים כאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות, שלשול , בלבול, אובדן תיאבון, קוצר נשימה ועוד. ההתקדמות והתוצאות משתנות גם באופן משמעותי בין אנשים, החל מתסמינים דמויי שפעת או פריחה פשוטה ועד למחלה קשה או קטלנית.

כדי לברר אם תסמינים מסוימים נוטים להופיע יחד וכיצד זה קשור להתקדמות המחלה, צוות המחקר השתמש באלגוריתם "למידת מכונות" כדי לנתח נתונים מקבוצת משנה של בערך 1,600 משתמשים בבריטניה ובארה"ב עם COVID-19 שאושרו ,רשמו באופן קבוע את הסימפטומים שלהם באמצעות אפליקציה במרץ ובאפריל.

הניתוח חשף שש קבוצות ספציפיות של תסמינים שהופיעו בנקודות זמן אופייניות בהתקדמות המחלה, המייצגות שישה 'סוגים' שונים של COVID-19. לאחר מכן נבדק האלגוריתם על ידי הפעלתו במערך נתונים עצמאי שני של 1,000 משתמשים בבריטניה, ארה"ב ושוודיה, אשר רשמו את הסימפטומים שלהם במהלך חודש מאי.

כל האנשים המדווחים על תסמינים חוו כאב ראש ואבדן ריח, עם שילובים משתנים של תסמינים נוספים בזמנים שונים. חלק מאלה, כמו בלבול, כאבי בטן וקוצר נשימה, אינם ידועים כתופעות אופייניות של  COVID-19, אולם הם מהווים סימני היכר לצורות החמורות ביותר של המחלה.

ששת האשכולות הם כדלקמן:

*- ('כמו שפעת' ללא חום): כאב ראש, אובדן ריח, כאבי שרירים, שיעול, כאב גרון, כאבים בחזה, ללא חום.
*- ('כמו שפעת' עם חום): כאב ראש, אובדן ריח, שיעול, כאב גרון, צרידות, חום, אובדן תיאבון.
*- (מערכת העיכול): כאב ראש, אובדן ריח, אובדן תיאבון, שלשול, כאב גרון, כאבים בחזה, ללא שיעול.
*- (דרגה ראשונה, עייפות): כאב ראש, אובדן ריח, שיעול, חום, צרידות, כאבים בחזה, עייפות.
*- (דרגה שנייה קשה, בלבול): כאב ראש, אובדן ריח, אובדן תיאבון, שיעול, חום, צרידות, כאב גרון, כאבי חזה, עייפות, בלבול, כאבי שרירים.
*- (דרגה שלישית, בטן ונשימה): כאב ראש, אובדן ריח, אובדן תיאבון, שיעול, חום, צרידות, כאב גרון, כאבי חזה, עייפות, בלבול, כאבי שרירים, קוצר נשימה, שלשול, כאבי בטן.

Red and yellow visualisation of the novel coronavirus

כתיבת תגובה