"כשאומרים שבטורקיה מתפתחת דיקטטורה זו לא סיסמה ריקה מתוכן"

"כשאומרים שבטורקיה מתפתחת דיקטטורה זו לא סיסמה ריקה מתוכן. הצעדים שננקטים במדינה מראים על הכיוון. מה שיותר מגביר את החשש זה דווקא הצעדים הפחות גלויים בתקשורת" – כך טוען המזרחן הישראלי הד"ר דורון פסקין ומביא לכך דוגמאות טובות בשורות הבאות.

משמרות המהפכה של ארדואן
מאז החלה המעורבות המסיבית של אנקרה בלוב שב ועלה שמה של חברת "א-סאדאת" הטורקית. רשמית מדובר בחברה "לייעוץ ביטחוני בינלאומי" אך בפועל ניתן להשוות אותה למשמרות המהפכה של איראן בנוסח הסולטאן ארדואן. ראשי החברה הם קציני צבא בכירים לשעבר כולם שותפים לאידיאולוגיה האיסלאמיסטית של ארדואן ומשימתם להגן על המשטר פנימה לעוד שנים ארוכות תוך חיזוק אחיזתו באינטרסים הטורקיים מחוץ למדינה, ממש כמו ייצוא המהפכה האיראנית.

הגנרל של ארדואן
החברה הוקמה בשנת 2012 על ידי כ-20 קצינים בכירים לשעבר והיא מונהגת על ידי הגנרל בדימוס עדנאן טאנריברדי, שנחשב למקורבו ואיש סודו של הנשיא הטורקי. עד לתחילת השנה הנוכחית טאנריברדי שימש רשמית כיועץ לביטחון לאומי של הנשיא הטורקי אך נאלץ להתפטר אחרי שהצהיר כי א-סאדאת פועלת להופעת המהדי (שליח האל, או משהו כמו המשיח ביהדות). הדבר עורר ביקורת ציבורית נרחבת והוא נאלץ לעזוב את תפקידו. עם זאת הוא נותר במעגל מקבלי ההחלטות המצומצם שמקיף את ארדואן, ללמדכם על הקו הדומיננטי שם.

לפי עיתונאים טורקיים, השפעתו של טאנריברדי על ארדואן אדירה. הוא היה זה שהמליץ לו לעשות את המעבר לשלטון נשיאותי ולבצע רפורמות בצבא הטורקי כך שיהפוך "נאמן" יותר לשלטון. בעבר, כידוע הצבא הטורקי שיחק תפקיד פוליטי בהחלפת השלטון.

פעילות חשאית
"א-סאדאת" פועלת בחשאיות והפכה לאחד הגופים הביטחוניים החשובים ביותר בטורקיה. כך למשל דווח כי בשנים האחרונות מחנות אימונים שהקימה וניהלה החברה ברחבי טורקיה שימשו להכשרת לוחמי ג'יהאד (דאעש, א-נוסרה) שהסתננו לסוריה כדי להילחם במשטר אסד. כמו כן, החברה הטורקית העבירה אלפי שכירי חרב ללחימה בלוב. החברה פעילה גם בסכסוך הפלסטיני – ישראלי ומסייעת להעברת כספים לחמאס. ראשי החברה רואים בישראל אויב שיש לחסלו. עוד פעילה א-סאדאת בתימן, קטאר, סומליה, תוניס וכן במדינות כמו אלבניה ובוסניה הרצוגובינה. בכל המדינות הללו החברה מייעצת לממשלות המקומיות בתחום הביטחוני וגורפת מיליוני דולרים מחוזים ממשלתיים שמנים.

בנוסף, החברה פעילה בשיווק אמצעי לחימה מתוצרת טורקיה. אלפי טון של אמל"ח, כטב"מים, רק"מים ותחמושת הועברו במהלך השנים האחרונות על ידי החברה למיליציות הפרו טורקיות בטריפולי שבלוב.

מיליציה נוסח הבסיג'
אין להפחית מחשיבות פעילותה של החברה בזירה הפנים טורקית. למעשה, ראשי החברה סייעו לדיכוי ההפיכה של שנת 2016 והם אלה שהמליצו לארדואן אחר כך לנקוט יד ברזל כדי למנוע ניסיונות דומים בעתיד. א-סאדאת הקימה בתחילת השנה הנוכחית את ארגון "אלחראס" שזהו בעצם גוף ביטחוני במקביל למשטרה. לפי גורמי אופוזיציה נטען כי זוהי בעצם מיליציה של השלטון שנועדה לדכא את מתנגדיו בכוח. אנשי ארדואן טוענים כי מדובר בארגון שמטרתו להגביר את הביטחון ברחובות. בכל מקרה נאמנות "אלחראס" לארדואן מוחלטת. קשה שלא להשוות את פעילות "אלחראס" לארגון הבסיג' באיראן.

עדנאן טאנריברדי. קצין בכיר לשעבר בעל נטיות איסלאמיסטיות מובהקות הלוחש על אוזנו של ארדואן. כל עוד הוא שם אין לצפות לשום שינוי חיובי מטורקיה כלפי ישראל:

 

כתיבת תגובה