האיש החזק בכלכלה האיראנית

בתקשורת הישראלית (וגם האיראנית…) הוא פחות מוכר אבל סעיד מוחמד אסלאמי (سعيد محمد اسلامي ) או בקיצור "סעיד מוחמד" הוא אחד האנשים החזקים והמשפיעים ביותר באיראן ובדגש על כלכלתה. מוחמד בן ה-52 מונה לפני כשנתיים למפקד "בסיס הבנייה של ח'אתם אלאנביא", זרוע הבנייה של משמרות המהפכה והחברה הקבלנית הגדולה ביותר באיראן. בשנים האחרונות הייתה חברת "ח'אתם אלאנביא" האחראית על ביצוע פרויקטי התשתית הגדולים במדינה, וזאת בהיעדר חברות זרות שמוכנות לפעול בשוק האיראני מחשש לסנקציות.

מאז החל משבר קורונה, הפכה ממשלת איראן בראשות הנשיא חסן רוחאני לפחות ופחות רלבנטית. קופת הממשלה ריקה ומי שממלא את תפקידה הם אנשי משמרות המהפכה, שנהנים מתקציבים נדיבים. בהיבט זה, אפשר להתייחס למוחמד כמעין "ראש ממשלת הצלילים" מאחר שהוא חולש על תקציבי ענק ועל הזרוע הביצועית המסוגלת להוציא פרויקטים אל הפועל.

ביום ראשון האחרון השתתף מוחמד בישיבה של אחת מוועדות הפרלמנט האיראני והבטיח כי צוותיה של ח'אתם אלאנביא ישלימו פרויקטים בעיקר בתחום הבינוי שנתקעו בשל היעדר תקציב לממשלה. עצירת הפרויקטים בעיקר בתחום כמו השיכון, בשל מחסור במזומנים מגבירה את התסיסה בקרב האיראנים, דבר שמנוצל על ידי משמרות המהפכה כדי לחזק את עוד יותר אחיזתם במשק האיראני.

ללא רקע צבאי
הסיפור של מוחמד ייחודי. הוא המפקד הראשון של "בסיס הבנייה" ללא רקע צבאי ובהשכלתו הוא מהנדס אזרחי. לפני הגעתו לצמרת "ח'אתם אלאנביא" שימש בשורת תפקידים ניהוליים בחברות השייכות לה. מינויו של מוחמד הוא חלק מהצערת ההנהגה של משמרות המהפכה, תהליך משמעותי שעובר על הארגון בשנים האחרונות. מובן כי נוכח תפקידו המשמעותי מוחמד מופיע ברשימת הסנקציות של ארה"ב.

לא יהיה זה מפתיע אם מוחמד ימשיך בהתקדמות שלו לאחד מהתפקידים הבכירים בצמרת השלטון באיראן. נוכח המגמה של התחזקות משמרות המהפכה במערכת הפוליטית האיראנית תסריט כזה סביר. מעבר לכך, מפקדים קודמים של "בסיס הבנייה" הפכו לדמויות מפתח בפוליטיקה האיראנית. למשל, מוחמד באקר קאליבף, שמשמש כיום כיו"ר הפרלמנט, מוחמד רזאי, מועמד לנשיאות לשעבר, רסתם קאסמי שהיה שר הנפט וחסן דאנאיפר, שגריר איראן בעיראק לשעבר.

לסיכום זכרו את השם סעיד מוחמד הוא האיש החשוב במשק האיראני של היום והוא מאמין שעתידו עוד לפניו.

סעיד מוחמד אסלאמי – האיש השולט בכלכלה האיראנית:

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה