תאונות באיראן

בזמן האחרון שומעים יותר ויותר על תאונות מכל מני סוגים בכל רחבי איראן.
כאן תחנת כוח בשיראז, שם תחנת כוח בזרגאן באחוואז, פה בית חולים בטהראן ושם בית זיקוק בטהראן,ושם מתקן מילוי מכלי גז ביתיים בטהראן, אפילו 16 קרונות רכבת בחצר תחנת רכבת בעיירה קטנה ליד טהראן עלו באש.

בואו נעשה הפרדה בין דיווחי שרפות יער וחורש (https://t.me/Middle_East_Insight/254) בכל רחבי איראן, שהתרחבו אל לפחות 11 מחוזות, לבין שרפות ותקלות במפעלים (https://t.me/Middle_East_Insight/252) ומתקנים מכל סוג שרק תרצו.

האם זו תופעה חדשה?
בדיקת נתונים על ציר הזמן תראה לנו כי תקלות ותאונות עבודה מסוגים שונים, מתרחשות באיראן כבכל מדינה אחרת, גם אם לעתים בתדירות גבוהה ממקומות אחרים.
אם בוחנים את נושא תקלות בתי זיקוק בעולם, נראה תקלות כמעט בכל מקום, בארה"ב ובאירופה, בישראל וכמובן גם באיראן.

רק שבאיראן נדמה כי יש יותר תקלות גם במגזר זה, לדוגמה בדצמבר 2011 הייתה תקלה בבית הזיקוק מהגדולים באיראן שבאיספהאן, נדלג על תקלות ישנות ונרוץ עד ליוני 2018 היה זה תורו של בבית זיקוק במחוז אבדאן, במאי 2019 בית זיקוק בתבריז, ונחזור מהמסע בזמן ל 3 ביוני השנה, לבית הזיקוק ע"ש השאהיד טונדגויאן, בטהראן, לפיצוץ ושרפה שגבו קורבן אחד ואחד דווח שנפצע, וזה אותו בית זיקוק שבאוקטובר 2017 הייתה בו תקלה שגרמה למותם של שמונה.

 

גם תאונות רדיולוגיות מתרחשות לפעמים, לאו דווקא באתרי תוכנית הגרעין האיראנית לא החלו רק לאחרונה, או בתאונות מסתוריות או תקלות שנוצרו ע"י תוכנת מחשב מסתורית.
ביולי 1996 התרחשה תאונה בתחנת כח שליד רשט (Rasht) בירת מחוז גילן (Gilan), בתאונת ריתוך שאיכשהו הגיע לכיסו של הרתך מוט קטן של אירידיום 192 והוא חטף הרעלת קרינה חמורה.

ברשותכם נתמקד בתקופה האחרונה, ונחבר את הנקודות מתחומים שונים, נעזוב את הרעש התקשורתי, וננסה להבין האם ישנן סיבות נוספות לתאונות המתרבות, מעבר לאי הקפדה על נהלים ובטיחות בעבודה.

כולם יודעים שישנן סנקציות אמריקאיות על איראן, אשר משפיעות על סחר של חברות רבות בעולם עם איראן, דבר המשפיע גם על כך שישנו מחסור בחלקי חילוף רבים בתחומים מגוונים בכל התעשייה האיראנית.

מטבע הדברים יש צורך לתחזוקת מכונות תעשייתיות מכל סוג, החל מרכיבים למכונות פשוטות ועד לחלפים למערכות מתקדמות, וזה דורש גם חלקי חילוף.
כאשר יש שילוב של בלאי, אי שמירה על נהלים והוראות בטיחות, ומחסור בחלקי חילוף, הסכנה לתקלות גוברת, והתוצאה עלולה להיות גם פיצוץ המאיר את שמי הלילה…

קרדיט: אביעד- ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון מקבוצת נציב

כתיבת תגובה