מטוסי קרב אמריקאים ישנים.. טהראן טוענת לייצור מטוסי קרב

טהרן הודיעה לראשונה, על פיתוח מטוסי קרב בשם קווטאר, בשנת 2018.
לפני שלושה ימים דיווחה סוכנות הידיעות "טסנים" האיראנית, כי איראן ייצרה שלושה מטוסים קרביים, ודיברה על גורמים צבאיים, המהללים את יכולת הייצור העצמי, אפילו בבניית מטוסים צבאיים.

אולם המציאות היא שמטוסים אלה, אינם אלא מטוסים אמריקאים ותיקים שטהראן ביצעה בהם התאמות, וכי טייסות המטוסים הנמצאים בבעלות איראנית, ישנים ושחוקים, על פי ניתוח שפרסם כתב העת האמריקאי – "פורבס".

המטוס, שאותו כינתה טהראן "קווטאר", וטוענת שהוא דור רביעי, מיועד ליירוט מטוסים, כפי שהוא תוכנן, פותח ויוצר כולו בידי ידיים איראניות.

איראן משתמשת במבנה של מטוס אמריקני ישן שהיה לו מאז תקופת השאה

בפעם הראשונה שטהראן הכריזה על מטוס Kawthar, זה היה באוגוסט 2018, שאנליסטים צבאיים גילו, כי המבנה שלו זהה למטוס ה- F-5 הדו-מושבי האמריקני, אך יתכן שטהרן פיתחה לו ציוד טכני ועדכנה תוכנות.

מטוס זה דומה גם למטוסים אחרים , שהוכרזו על ידי טהראן בשנת 1997 ו -2007, וכולם השתמשו בתכנון ובמבנה של מטוסי F-5 אמריקאים ותיקים.

הצבא האיראני הניח את ידיו על כלי הטיס שהיו זמינים לו, מאז תקופת השאה, והצליח לשמר את מרביתם, הממשיכים לפעול עד היום, ביניהם טייסת מטוסי "טום קאט F-14".

איראן מפרסמת בעשורים האחרונים , כי יש לה יכולת להמשיך ולהפעיל מטוסים אמריקניים, גם ללא חוזי אחזקה או תמיכה טכנית, מה שהניע את ארצות הברית ב -2007, לחסל לחלוטין את מטוסי "טום קאט" , כשהוציאו אותם מהשירות, וגרסה אותם, כך שחלקיהם לא יימכרו. בשוק השחור לשימוש איראני.

איראן שואפת לקנות מטוסי קרב רוסיים או סיניים

טהראן עדיין נאחזת בתעמולה, שהיא מסוגלת לבנות מטוסים, אך מהצד השני , היא שואפת לרכוש מטוסים מודרניים יותר בעתיד, במיוחד מכיוון שהאמברגו הנשק המוטל על איראן, מסתיים באוקטובר, אבל דרישות בינלאומיות רוצים להאריך אותו, עד שאזור המזרח התיכון יזכה ליציבות.

איראן שואפת לרכוש מטוסי סוחוי 30 רוסיים, ומטוסי J10 סינים, ואלו יהיו העסקאות הטובות ביותר בשבילה, אם יסתיים האמברגו.

בקרבות שהתרחשו בעשורים האחרונים, הוכח כי איראן אינה מאמינה בשימוש במטוסים שלה, בפעולות מלחמתיות, כפי שקרה בשנת 1982 (מלחמת לבנון הראשונה), כשלא סיפקה תמיכה למטוסים סוריים, כאשר מטוסים ישראלים הפילו רבים מהם.

איראן שואפת לקנות מטוסי קרב רוסיים או סיניים. הם מבינים כי לא ניתן להשתמש במטוסי-הקרב שברשותם כיום, כדי לתקוף , במיוחד בגלל הטווח הרחוק, שכן ניתן לגלות אותם, ליירט ולהפיל אותם בקלות.

מאז 2015 עלו דיווחים רבים החושפים, כי טהרן שולחת טייסים צבאיים לסוריה, כדי להכיר ולהתאמן, על מטוסי הסוחוי הרוסיים, הממוקמים בבסיסים בסוריה, כדי להיות מוכנים, בעת רכישת טייסות מרוסיה.

"פורבס" הגיע למסקנה כי לא משנה מה יקרה, איראן לא תשתמש במטוסי מלחמה למבצעים, או לקרבות מחוץ למרחב האווירי שלה, מכיוון שמדובר במטוסים ישנים שאין להם סיכוי מול המטוסים החדשים דור 4-ו5.

كانت طهران قد أعلنت عن طائرات كوثر الحربية في 2018 أول مرة

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה