האם כריתת עצים בגבול לבנון תצית את המלחמה הבאה?

שורה של עצים בגבול, מאיימת להצית מלחמה בין לבנון וישראל.
העצים צומחים ליד קירות הבטון בגבול ישראל עם לבנון, והם חוסמים את מצלמות המעקב שמותקנות לאורך הגבול, מה שמפריע לישראל ודוחף אותה לא פעם , לכרות חלק מהעצים הללו, וזה כבר הוביל למתיחות בין שתי המדינות, על פי ה-"וול סטריט ג'ורנל" .

האו"ם מנסה לתווך, כדי למנוע סכסוך זה מלהפוך לסלע מחלוקת נוסף בין שני הצדדים, אמר אנדראה טננטי, דובר כוח האו"ם בלבנון, המונה למעלה מ -10,000 שומרי שלום בדרום המדינה: "כריתת עצים כאן עלול להוביל למלחמה" אמר .

המתיחות מתמקדת לא רק בעצים, אלא גם באלה המגדלים אותם. הנקראים "הארגון הירוק ללא גבולות", (ירוק ללא גבולות) הוא קבוצה איכות הסביבה, המואשמת על ידי ישראל בברית עם חיזבאללה , ביישום פרויקטים של נטיעת עצים, במקומות שהחיזבאללה מעוניין לקיים תצפיות על ישראל, כך לפי העיתון.

העיתון דיווח, כי בספטמבר האחרון השתמשו לוחמי חיזבאללה בחיפוי עצים כאלו, בסמוך לגבול, כדי לשגר שלושה טילים נגד טנקים, לעבר סיור צבאי ישראלי, שסייר בגבול לבנון-ישראל המכונה "הקו הכחול".

החיזבאללה שיגר רקטות משני אזורים שבהם ארגון "ירוק ללא גבולות"  מיישם פרויקטים של נטיעת עצים בעוד שהארגון מכחיש זאת, ואומר, כי השימוש של החיזבאללה בפרויקטי נטיעת העצים שלו, לא אומר שזה בהוראה שלו.

גורמים ישראלים מתעקשים, כי הארגון אינו אלא כלי בידי החיזבאללה, ואומרים שהוא חלק מהזרוע הצבאית של החיזבאללה, והוא מסתתר מאחוריו.

העצים עוררו סבב של שעות לחימה, בין צבאות לבנון לישראל בשנת 2010, לאחר שחיילי צבא לבנון פתחו באש על כוחות ישראליים, שניסו לקצץ את העצים לאורך הקו הכחול, מה שהוביל לעימות, שגרם למקרי מוות בשני הצדדים, מצד ישראל נהרג סגן אלוף דב הררי, ונפצע סרן עזרא לקיה, מהצד הלבנוני נהרגו 3 חיילים ועיתונאי אחד, לבסוף נכרתו העצים תוך התערבות כוחות בינלאומיים ( יוניפי"ל).

תקרית זו נחשבה לאלימה ביותר, לאורך הקו הכחול מאז 2006, אז פרצה מלחמה בת 33 יום בין ישראל לחיזבאללה, וכמעט 1,200 בני אדם נהרגו בלבנון ו -158 ישראלים.

גורמים ישראלים ויוניפי"ל הצהירו, כי לישראל לא היה אכפת מההחלטה לנטוע עצים בגבול מהצד הלבנוני, אך קבעו תנאי שהדבר אינו יפריע למצלמות המעקב. ישראל האשימה את לבנון בהפרת הסכם זה, לאחר נטיעת עצים גבוהים שכבר החלו להפריע למצלמות.

אחד המקומות השנויים ביותר במחלוקת הוא צלע הר של עצי זית, אורן והדרים עם עמדת תצפית בגובה 20 מטר, המשקיפה על דרך המשמשת סיורים צבאיים ישראליים, מעבר לגדר הגבול.

הצבא הישראלי הצהיר, כי החיזבאללה השתמש באזור כדי לחפור מנהרה העוברת מהעיירה הלבנונית הסמוכה רמייה לישוב ישראלית זרעית.

גורמים רשמיים בישראל דרשו להסיר את העצים, בגין הפרת כללי האו"ם, המונעים מהחיזבאללה לרגל אחרי ישראל.

האלוף סטפנו דל קול, הקצין האיטלקי שמוביל את כוח האו"ם בדרום לבנון, הצהיר כי המשימה לשמירת השלום, סייעה לצבא לבנון לבסס את שליטתו, ולהבטיח שלוחמי חיזבאללה חמושים, לא יוכלו לפעול באופן גלוי, כפי שעשו לפני מלחמת 2006.

אך הוא הוסיף שכוח זה לא מספיק כדי למנוע מלחמה נוספת בין המדינות.

خلاف حول الأشجار على الحدود يهدد باندلاع حرب بين لبنان وإسرائيل

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה