סוריה ואיראן במבצע טיהור אתני נרחב נגד הפלסטינים הגרים במרחב דמשק

מחנה הפליטים ירמוק הנמצא דרומית לדמשק נחשב כבירת הפזורה הפלסטינית בכל רחבי העולם .

מחנה ירמוק (באדום):

مخيم اليرموك

בשנת 2011 החל המרד הסוני הגדול נגד משטר העלווים בראשותו של הנשיא בשאר אסד.

ככל שכוחות המורדים הצליחו להתקדם בכל רחבי המדינה, הם כבשו יותר מ-70 אחוז משטחה, כשהמהלומה הסופית המתוכננת להפלת משטר אסד היה כיבוש הבירה דמשק וסילוק כל העלווים משם.

אחד ממוקדי המרד נגד משטר אסד היה במחנה הפליטים ירמוק שעד תחילת מלחמת האזרחים גרו שם יותר מ-400 אלף פלסטינים מתוך אוכלוסיה של כ-800 אלף פלסטינים בכל רחבי סוריה.

הצבא הסורי ,שמחנה ירמוק "נתקע" כעצם בגרונו, בגלל קרבתו למרכזי השלטון , עשה מאמצים אדירים לעקור את הנטע הזר שאיים על השלטון המרכזי , והוא לא בחל בכל שיטה על מנת להצליח במשימה.

השיטה החביבה והמעודפת של צבא סוריה בטיפול שלהם נגד מחנה ירמוק וכוחות המורדים ששהו בו , היתה הפעלה ארטילריה כבדה שכתשה את הבתים במחנה עד דק תוך כדי ביצוע מעשי טבח רחבי היקף.

إزالة الأنقاض من مخيم اليرموك تتواصل لكن "بوتيرةٍ بطيئة" - بوابة ...

התושבים הפלסטינים, שחשדו כבר אז , שאסד מבקש להיפרע מהם על תמיכתם ברוב הסוני שמרד במיעוט העלווי שבשלטון , הסיקו מהר את המסקנה והעדיפו לצאת בחיים מהמחנה ולברוח לכל עבר רק לא למות מפגזי צבא סוריה.

מחזות של בריחה המונית של עשרות אלפי תושבים עוד חקוקה בזיכרונם של אלו העוקבים אחרי הנעשה בסוריה.

הבריחה ממחנה ירמוק בזמן אחת מהפסקות האש ההומניטריות שהכריז צבא סוריה על מנת לאפשר לתושבים לצאת מאזור הקרבות , אך גם כדי לרוקן את המחנה מיושביו : 

نشطاء سوريون: المياه مقطوعة عن مخيم اليرموك منذ 18 يوما

לאחר שצבא סוריה בסיוע איראני הצליח לדחוק את כוחות דאעש אל מחוץ למחנה ביקשו משפחות פלסטיניות רבות לחזור לביתם , אך השלטונות מנעו זאת, תוך טענה כי הבתים לא ראויים למגורי אדם ומי שיעבור לשם מסכן את חייו.

خريطة توضيحية لتوزع السيطرة في... - مخيم اليرموك نيوز | Facebook

מאז שחרור המחנה מידי המורדים, לפני כמה שנים , ממעט השלטון לאפשר למשפחות פלסטיניות לחזור לביתן וגם לא מאפשר תחילת מעשי שיקום שאנשים מהמקום מוכנים לעשות בכספם הם.

ולא סתם הם מסרבים.

אמנם בסוף שנת 2018 הביע הנשיא אסד את משאלתו שכל משפחות הפלסטינים שגרו במחנה ירמוק יחזרו לביתם וישקמו את האזור אך כיום האינטרס האיראני ,לגבי קביעת עתידה של סוריה , הוא שקובע והמשטר עשה תפנית חדה בעמדתו ולא רוצה את נוכחות הפלסטינים במרחב דמשק. תקופת מלחמת האזרחים בסוריה נטעה בשלטון את הדעה כי הפלסטינים בסוריה אינם אלא גייס חמישי והן מהווים סכנה בעצם מספרם במדינה לשלטון בכל קונפליקט פנימי נוסף .

כבר כמה שנים מוזרם הון איראני רב למרחב דמשק על מנת לקנות נכסי דלא ניידי מתוך כוונה ליישב שם אזרחים איראנים עם משפחותיהם. האיראנים המובאים לסוריה מחזקים את הנוכחות האיראנית בשטח ומהווים חגורת הגנה סביב מוסדות השלטון המרכזי שהאיראנים כבר בדרך להשתלט עליהם , אם לא עשו זאת כבר למגינת לבם של הרוסים.

אמצעי תקשורת בסוריה פרסמו בעבר כי במהלך השנים האחרונות קנו האיראנים למעלה מ-8000 נכסי דלא ניידי במרחב דמשק ,ובמיוחד ליד המקדש השיעי סיידה אלזינב ,ועוד ידם נטויה. למעשה האיראנים רואים בעשרות מיליארדי הדולרים שהם השקיעו בסוריה ,בהצלת משטרו של אסד, תשלום מקדמה אותה הם יכולים לממש כל רגע בקניית נכסים ברחבי דמשק על חשבון חוב זה.

מקורות בסוריה סיפרו לאחרונה כי שלטונות סוריה, בהוראה איראנית ישירה , החלו להרוס מבני מגורים במחנה ירמוק שהתמוטטו לאחר שנפגעו מאש ארטילרית במהלך הלחימה , וכרגע משטר אסד כבר מתכנן בניה חדשה באזור במימון איראני ,כנראה עבור איראנים בלבד , תוך מניעת הפלסטינים מלהגיע חזרה לבתיהם או לאדמתם מזה עשרות שנים.

התכנון מחדש של הבניה על שטחו של מחנה הפליטים ירמוק אינו אלא,בפועל,  טיהור אתני רחב היקף שמאחוריו עומדים , בצורה צינית להחריד , האיראנים , שהפלסטינים רואים בהם בעלי ברית.

עד כה טרם נתפרסמו פרטים על תכנית המתאר החדשה של אזור מחנה ירמוק לשעבר , אך נראה כי משטר אסד והאיראנים עושים הכל על מנת להרחיק את הנושא מתשומת הלב הציבורית. הם לא ממש מתחשבים  בעם הפלסטיני , הוא משמש בידם קרדום לחפור בו נגד ישראל והמערב . לא עם שצריך לעזור לו להשתקם בשנית . או במילים בוטות יותר "האיראנים לא רואים את הפלסטינים ממטר!!".

מנהיגי הפלסטינים , הן מהרשות והן מהחמאס, המושחתים עד היסוד , והמקבלים הקצבות מהאיראנים שאת רובם הם גונבים לעצמם , לא נוקפים אצבע למען הבעיה הפלסטינית בסוריה שכמעט כולה נעקרה מביתה ולא מתאפשר לה לחזור לבתיהם מזה יותר מ-70 שנה.

عشرات الآلاف من أهالي مخيم اليرموك في انتظار تحقق أمل العودة ...

 

 

 

 

כתיבת תגובה