אתר החדשות אלחדת': פרטים על אתר הגרעין בפרצ'ין שבאיראן בו ארע הפיצוץ

אמש נראה כדור אש ענק בפאתי טהרן . עד מהרה זוהה מקום הפיצוץ – האתר בפרצ'ין .

אתר החדשות הלבנוני -אלחדת' מביא מידע קצת יותר מפורט על אתר פרצ'ין וטוען כי "למרות קביעתה של טהראן, כי הפיצוץ המסתורי שהתרחש בבירה האיראנית, התרחש במתקן לאחסון גז ב-"שטח אזרחי "באזור העיר פרצ'ין, ולא באתר הצבאי, שתואר על ידי שירותי הביטחון המערביים בעבר כחשוד, מכיוון שהם מאמינים כי הרשויות האיראניות ערכו ניסויים הקשורים למתקן לפיצוץ גרעיני. והוא פועל כבר יותר מעשור, אך עדיין קיימים ספקות לגבי הפעילות באתר זה.

מהם הפרטים שידועים על אתר פרצ'ין – Parchin הנמצא בסמוך לטהרן?

בדיווחים קודמים נאמר, כי המקום שימש למחקר של פיתוח וייצור טילים, וחומרי נפץ בפרצ'ין. לאחרונה דיווחה העיתונות האמריקאית, כי באתר Parchin היו פעולות חשודות,

עם זאת, המשך סירובה של איראן, לאפשר לפקחי הרשות לאנרגיה אטומית לבקר באתר זה, בתואנה כי סוכנות האו"ם ערכה בעבר בדיקות בשנת 2005, שלא הניבה שום תוצאה, עוררה שאלות רבות על פעילותה.

הרשות של האו"ם הגישה בקשה לביקור במתקן בסוף 2011, לאחר שציינה, כי במקום היו הריסות ופעולות בנייה חדשות.

בפברואר 2012, איראן סירבה לבקשה להכניס פקחי האו"ם לאתר זה.

עם זאת, בספטמבר 2015, מסרה איראן דגימות לראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, יוקיה אמנו, מהאתר הצבאי בפרצ'ין אבל ללא נוכחות פקחי האו"ם.

من موقع بارشين

מוסד מחקר אמריקני האשים את איראן, באוגוסט 2015 בחיטוי המתחם הצבאי בפרצ'ין. המכון לביטחון בינלאומי בוושינגטון חשף תמונות לוויין, המציגות כלי רכב ומכולות המועברות מפארצ'ין.

ואילו איראן הבהירה, כי זהו רק חלק מתחזוקה ובניית כבישים באזור.

באשר למכון, הוא הסביר כי התמונות צולמו, לאחר שאיראן חתמה על ההסכם עם מעצמות העולם, ב -14 ביולי לצמצום פעילותו הגרעינית, בתמורה להקלת הסנקציות. באותה עת הוא אמר, "הפעילות החדשה הזו שמתרחשת, לאחר חתימת הסכם ה- 14 ביולי, מעוררת חשש כי איראן מבצעת עבודות טיהור נוספות, בכדי להקדים את תהליך האימות של האו"ם."

על פי הדיווחים, ועל פי מידע שנמסר על ידי כמה מדינות חברות ל- IAEA לפני שנים, יתכן כי באתר Parchin היו ניסויים הידרודינמיים , למדידת מידת האינטראקציה, של חומרים ספציפיים בלחץ גבוה, כמו למשל בפיצוץ גרעיני.

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

מצגת : מצגת – טהראן – אתרי ייצור טילים "פרצאן" ו- "כוגייר" (משמאל): 

הפרשן הצבאי של האתר מעיר על הכתבה :

אתר פארצ'ין הוא אכן אתר תע״ש שמייצר גם חומרים נפץ והודפים הרבה לפני שהיה קשור לתחום הגרעין והוא עדיין עוסק בזה. מגובר בקומפלקס גדול מאוד. בגלל שהאתר הוא צבאי היה נוח בתחילת פרויקט גרעין להכניס לתוכו כמה תחומי ייצור ופעילות מעולם הגרעין, בדגש על ״ קבוצת הנשק ״ שהיא למעשה האקדח החם של פרויקט הגרעין וכל פעילות בה היא ההפרה החמורה שיש.
באתר פארצין היו מתקנים לניסוי ובדיקה של עדשת הנפץ והמבנה נחשף בעבר ושוב בפרטים בחומרי ארכיון הגרעין כולל תמונות וסרטונים מהמקום. לאחר חשיפת המתקן (שנים לפני גניבת הארכיון) האיראנים פרקו את המקום וגילוי את השטח כולל שכבת אדמה ויצקו על הכל בטון ואספלט. במקביל אסרו כניסת פקחים בטענת מתקן צבאי מסווג ולא גרעיני שזה נכון חלקית.

נעשה חיבור גס ולא קשור בין האמירה או הדעה של גורמי מודיעין מערביים שנעשה ניסוי בהקשר גרעיני (בלי חומר בקיע אלא לצורך הבדיקה של גל הנפץ) לפיצוץ אתמול. לא ראיתי בשום מקום מקור שמחבר את האמירה הזו על הניסוי לפיצוץ מהלילה.

כתיבת תגובה