הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם מבקרת את תכנית הגרעין של איראן

ביום שישי אימצה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית החלטה, המבקרת את איראן על תכנית הגרעין שלה, כך על פי דיפלומטים אירופיים.

מועצת הנאמנים של הסוכנות לאנרגיה אטומית קיבלה החלטה רשמית שקראה לאיראן לאפשר בדיקות של שני אתרים, החשודים בביצוע פעולות גרעין, שלא היו מוצהרות בעבר.

זוהי ההחלטה הראשונה, שמותחת ביקורת על איראן ועל תכנית הגרעין שלה מאז 2012. היא אומצה במהלך ישיבת מועצת הנאמנים במטה הסוכנות בווינה, לאור הסלמת המתח, בעקבות האצת תכנית הגרעין של איראן בחודשים האחרונים.

הדיפלומטים אמרו, כי החלטת הסוכנות אושרה ברוב של 25 קולות, כנגד התנגדויותיהם של שני נציגים של סין ורוסיה, בעלות בריתה של איראן,ועוד כמה מדינות שנמנעות.

International Atomic Energy Agency Jobs - IAEA Jobs - GCF Jobs

ההחלטה מגבירה את הלחץ על איראן לאפשר לפקחים להיכנס לשני האתרים המוזכרים בשני הדו"חות של הסוכנות לאנרגיה אטומית, מכיוון שהם עדיין יכולים להיות חממות של חומר גרעיני לא מוצהר או שרידי חומרים אלה.

ההחלטה, שהוגשה על ידי צרפת, בריטניה וגרמניה, קובעת כי המועצה קוראת לאיראן, לשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות, ולמלא את בקשותיה ללא דיחוי, לרבות מתן גישה מידית לשני האתרים שזוהו על ידי הסוכנות."

עסקת הגרעין האיראנית עם המעצמות הגדולות שנחתמה בשנת 2015, ועם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וסוכנויות הביון האמריקאיות, לא כללה את 2 האתרים הסודיים של נשק אטומי שהיו קיימים עוד משנת 2003. אולם נראה כי עקב ההברחה של מסמכי הגרעין האיראני, שישראל ביצעה מאיראן, שכללו מסמכים מעבודות עבר בפרוייקט הגרעין, הגיעה עדות חדשה  ומפתחות לסודות על פעילויות ישנות.

הסוכנות חושדת כי יתכנו פעילויות הקשורות לפיתוח נשק גרעיני שבוצע בתחילת שנות האלפיים באתרים אלה.

איראן ציינה, כי הסוכנות מבקשת להיכנס לשני האתרים על בסיס מידע ישראלי שהיא מתארת כפסול.

היא גם מאשרת, כי תיק ה- IAEA על פעילויות  איראניות בתחום הגרעין בעבר נסגר.

ביום חמישי הביעה סעודיה תמיכה, במאמציה של הוועדה, לבדוק את אתרי הגרעין של איראן.

הנסיך עבדאללה בן ח'אלד בן סולטאן בן עבדולאזיז, שגריר סעודיה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר בנאומו, בפני מועצת הנאמנים של הסוכנות, שהתקיימה בתקופה שבין 15 ל -19 ביוני, כי יש צורך לשמור על מדיניות הסוכנות לאנרגיה אטומית במלואן. ולאור הפרות איראן את הסכם הגרעין, באחריות הסוכנות לדאוג שאיראן לא תחרוג מהשימושים הרפואיים מהאנרגיה האטומית שעליהם חתמה.

 

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה