האם איראן מחפשת זירה חדשה להתגוששות עם האמריקאים?

אסירים השייכים לטאליבאן , ששוחררו מהכלא, בהסכם עם הרשויות באפגניסטן באפריל, הקימו מיליציה חדשה, שפרשה מתנועת הטאליבאן האפגנית, ויש לה קשר הדוק עם איראן השכנה, והיא כנראה עלולה לסכל את המאמצים, לסיים את ההתקוממות בת 18 השנים באפגניסטן, ולמנוע את השלום, שאותו מבקשת וושינגטון לכונן במדינה.

על פי ההערכה, המיליציה הזאת נפרדה מהטאליבאן, זמן קצר לאחר שהטאליבאן חתם על הסכם שלום עם ארצות הברית בפברואר האחרון.

הקמת המיליציה הזאת מאשרת את קיומם של מחלוקות אפשריות בתוך שורות הטאליבאן.

לא ברור אם המיליציה החדשה תיהנה מתמיכה רחבה, אך הופעתה עשויה להוות מכשול חדש, להסכם ארה"ב עם הטאליבאן, שהתערער על ידי אלימות, מחלוקות ועיכובים.

במסגרת ההסכם, כוחות זרים יעזבו את אפגניסטן עד יולי 2021, בתמורה לערבות מהטאליבן, שהתחייבה לנהל משא ומתן, על הסכם הפסקת האש, ושותפות עם ממשלת אפגניסטן.

אנטוניו ג'וסטוטי, מומחה לענייני הטליבאן במכון רויאל יונייטד  בלונדון, אמר כי נראה כי הקמת המיליציה מבוססת על סיוע של איראן.

שני המדינות חולקות גבול של 900 ק"מ ומספר גדול של אפגנים מתגוררים באיראן.

המיליציה עדיין בשלבי הקמה ראשוניים", אמר ג'וסטוטי על המיליציה, והוסיף כי כוחה הצבאי ומפקדיה אינם ידועים.

גורם מודיעיני אפגני, שדיבר באנונימיות, אמר ל-"רדיו אירופה החופשית "(RFE / RL) כי הקמת המיליציה" לא הוכרזה רשמית ", וציין כי היא כוללת אנשי טאליבן וחברים מסניפים קטנים של תנועת הטאליבן.

"לפחות קבוצה אחת, של בכירי מנהיגי טאליבן, הקימה קבוצה חדשה המתנגדת לכל הסכם שלום אפשרי", נכתב בדו"ח חדש שפרסם צוות האו"ם ב -1 ביוני.

המיליציה החדשה "מורכבת בעיקר מבכירי טליבאן, שהם מתנגדים ומתגוררים מחוץ לאפגניסטן", על פי דו"ח האו"ם, שהתבסס על מידע שהושג משירותי מודיעין ואבטחה אפגניים וזרים, וכן ממרכזי לימוד ומומחים.

איראן בונה "יכולות לחימה של הפורשים מהטאליבן, המצטרפת לרשימה הולכת וגדלה של סיעות טליבאן, התומכות בהמשך הלחימה נגד ממשלת קאבול וכוחות זרים.

ג'וסטוטי אמר: "ישנם מספר מנהיגי טליבאן, המתנגדים לשלום וקשורים לאיראן".

והוא הוסיף כי ביניהם יש את סירג'אדין העקאני, סגן מנהיג הטאליבן ומנהיג מיליצית חקאני, שהיא אחת מהזרועות המזוינות של הטליבן, והיא מופיעה ברשימה האמריקאית של ארגוני הטרור.

ארצות הברית הקצתה 10 מיליון דולר, למידע שיוביל לחקאני, העומד בראש פעולות הטליבאן.

לסיעת Haqqani היו קשרים הדוקים עם פקיסטן וסעודיה בעבר, אך ג'וסטוטי אמר, כי עכשיו הסיעה מתקרבת לאירן, לאחר שאיסלאמאבאד וריאד, ניתקו להם את המימון.

בין מנהיגי הטאליבאן המקושרים לאיראן, הדוחים מאמצי שלום הוא מולה קייום זכיר, שהיה המפקד הצבאי של התנועה עד שנת 2014. זקיר, עצור לשעבר בגואנטנמו, נתמך על ידי מפקדים שטח .

זקיר מוביל לצד איברהים סאדר, ראש הוועד הצבאי לשעבר בטאליבאן, סיעה שמרנית של התנועה. האוצר האמריקני סיווג את סאדר, לצד שבעה חברי טאליבאן כטרוריסטים בינלאומיים.

"פקידי איראן הסכימו לספק לאיברהים תמיכה והכשרה כספית", והוסיף כי "מאמנים איראניים יסייעו בבניית היכולות הטקטיות והלחימה של הטאליבאן."

גורם במודיעין האפגני, שדיבר בתנאי אנונימיות, אמר כי הסיעה החדשה כוללת חסידי סאדר האפגאני, (לא סאדר העיראקי).

על פי הסברה מוביל חג'י נג'יבולה, הנאמן למפקד הטאליבאן הקשוח מולה דדוללה, שנהרג בחיסול שהובילה ארה"ב בהלמנד בשנת 2007.

سجناء ينتمون لطالبان قبل الإفراج عنهم من سجن باغرام التابع للسلطات الأفغانية في أبريل

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה