אתר מצרי: ככל הנראה הגנרל חפטר הלובי יודח בעתיד הקרוב

אתר מדע מס: אל-סיסי סירב לפגוש את היפטר לבדו, וקהיר שקל בהמשך את אלוף בדימוס (אל-ג'זירה)

אתר Mada Masr.com: אל-סיסי סירב לפגוש את חפטר לבדו, וקהיר שוקלת המשך תמיכה באלוף בדימוס – חפטר (אל-ג'זירה) 

14 חודשים לאחר שפתח במתקפתו על בירת לוב, טריפולי, עמד מרשל חליפה חפטר לפני הכתבים בשבת האחרונה בקהיר, לצד נשיא מצרים עבד אלפתיס וסגן יו"ר פרלמנט טוברוק עקילה סאלח, והודיע ​​על נכונותו לקבל הפסקת אש בחסות מצרים, יחד עם יוזמה לחזור לשיחות פוליטיות בין הצדדים הניצים בלוב.

אתר Mada Masr.com טוען כי יוזמה חדשה זו מייצגת שינוי בהתנהלות המשבר בלוב, שכן מוסקבה וקהיר החלו לנסח תכנית להיפטר  מח'ליפה הפטר לאחר קריסת צבאו במערב.

האתר מוסיף כי חפטר, שהיה בן ברית של מצרים, הגיע ביום רביעי לקהיר בניסיון נואש לחפש תמיכה צבאית בקרבות נגד ממשלת ההסכם הלאומי, במטרה לשלוט במערב לוב תחת הססמה " אני נלחם בגורמי טרור הנאמנים לטורקיה".

האתר ציטט גורם בכיר בקהיר כי חפטר לא הצליח לקיים פגישה פנים אל פנים, דו-צדדית, עם א-סיסי, בגלל הסלידה של בכירים במצרים ממנו, מכיוון שהם ,מההתחלה ,היססו על נכונות הצעד לתקוף את העיר טריפולי באפריל 2019 , למרות העובדה כי צעד זה נהנה מתמיכת צרפת, האמירויות, ירדן ורוסיה.

האתר מציין כי הקלות היחסית שליוותה את השבת השליטה בעיר טרחונה, והנסיגה הסדורה שבוצעו על ידי כוחותיו של חפטר, היו בלתי צפויות אפילו לאחר נפילת הבסיס האסטרטגי באמצע מאי האחרון, כאשר מצרים ואיחוד האמירויות כבר החלו לעשות הסדרי פרישה לחפטר ממעמדו בלב הזירה הלובית.

על פי האנליסט הלובי במכון קלגנדל ליחסים בינלאומיים בהולנד, ג'לאל חרשאווי, גורמים רשמיים במצרים היו מודעים לכך שקהיר כבר לא בעניינים , שכן מלבד התערבותה של טורקיה במערב לוב, רוסיה התייצבה כתומכת זרה חזקה בברקה.

והאתר ציטט מקור מצרי אחר,שכתב  כי יש ציפיות להסכם טורקי-רוסי, שמשמעותו שעל קהיר להמתין לראות את ההתפתחויות הבאות, מכיוון שמקור זה מאמין שיהיה הסכם בין טורקיה לרוסיה כדי שכוחות ממשלת הפיוס לא יעברו למזרח לוב, בעוד מצרים פנתה לארצות הברית לבקש ערבויות לשרטוט קו שכוחות אל-וופק לא יכלו לחצות.

מהאתר עולה כי מצרים ורוסיה מבקשות לבסס תכנית לפתרון  המשבר בלוב, שיתבסס על מפת הדרכים הפוליטית שהציג עקילה סאלח, שבעבר היה תומך נלהב בחפטר, אך כעת הוא מחפש לעצמו תפקיד פוליטי גדול יותר, תוך מאבק בחפטר.

מפת הדרכים שהציג עקילה סאלח מבוססת על בחירת מועצה נשיאותית חדשה המורכבת משלושה חברים, המייצגת את שלושת האזורים ההיסטוריים הלוביים, והם יהוו את ממשלה חדשה.

נטישת חפטר

לטענת גורם מצרי, כל תומכי חפטר מודעים כעת לכך שגנרל זה אינו עוד מנהיג צבאי ופוליטי חזק, אך חפטר לא יסולק לפני עזיבתו של אל-סראג ', כלומר שני האנשים עשויים לנטוש את הזירה הפוליטית יחד.

האתר מצטט מקור לובי המקורב לחפטר באומרו, "אם הטורקים ימצאו לנכון לבקש מסראג 'לסגת במסגרת הסכם מדיני בתנאי שניתן יהיה להיפטר מחפטר, הם יעשו זאת ולסרג' לא יהיה מנוס מלפעול כפי שנתבקש."

באתר נכתב כי חפטר לא יסולק מהזירה באופן מוחלט ומיידי, אלא יישאר בקהיר ללא הגבלת זמן ויהיה נתון למעקב צמוד במהלך יישום התכנית להקמת מבנה פוליטי המוביל את המדינה, על פי מה שאושר על ידי גורם צבאי לובי בכיר בקרבתו של חפטר.

גורם מצרי אחר מציין עוד כי חפטר ישאר בקהיר לפחות כמה שבועות, לאחר מכן הוא יצטרך למצוא מקום לפרוש אליו.

האתר ציטט גורם לובי באומרו כי בהעדרו של חפטר אפשר ותהיה הסכמה לגבי האישיות שתחליף אותו בהנהגת הצבא הלאומי הלובי במזרח.

לדברי מקור בצבא חפטר, האלוף פרג 'בוחליה – תומך משטר מועמר קדאפי לשעבר – הוא אחד המועמדים למשימה זו, מחשש לאבד את תמיכתם של אנשי המשטר לשעבר החבים את נאמנותם לחפטר ולרוסיה.

שמות אחרים מועמדים גם הם, כמו עבדל-רזאזק אל-נדורי, רמטכ"ל צבא חפטר, ותא"ל סאקר אל-ג'רושי, ראש המטה של ​​חיל האוויר.

מפת מצב מעודכנת של הכוחות בלוב:

כתיבת תגובה