השבוע שבין ה-29.5.20 ל- 5.6.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הפלסטינים ממשיכים במדיניות ניתוק קשרי התיאום מול ישראל על רקע ההיערכות להחלת ריבונות ישראל על ההתיישבות היהודית, תוך איום בהסלמה באלימות, גם אם הרחוב הפלסטיני מבין שמי שישלם את המחיר על התנהלות ההנהגה הפלסטינית יהיה האזרחים מן השורה

*- על רקע ההפסקה של התיאום הביטחוני מתגברים גילויי אלימות ואנרכיה, ושיאם ברצח של שני בני משפחה בלב הכפר חוארה, אירוע שתועד במצלמות האבטחה.
*- גילויי ירי ואנרכיה גם ברצועת עזה, ללא קשר לתיאום הביטחוני, אך ברש"פ מנסים לטעון שהאנרכיה הינה תוצאה של התססה מצד משתפי פעולה עם ישראל.

*- למרות המשך גילוי נדבקים בקורונה והכרזה על המשך מצב החירום, מתרחבת מדיניות החזרה לשגרה באיו"ש וברצועה. ברקע, קשיים בחלוקת סיוע לנפגעים ממגבלות הקורונה, והרש"פ מקבלת סיוע צרפתי לתקציבה. לצד זאת, ממשיכה ישראל להזרים כספים לרש"פ בניגוד לחקיקה המחייבת קיזוז התמיכה של הרש"פ במשפחות המחבלים. הרש"פ גם מאיימת על הבנקים בשטחה לבל יצייתו להוראה הישראלית לחדול ממתן שירותי בנקאות לאסירים ומשפחות מחבלים.

*- עיתונאי מהרצועה טוען, כי אנשי הג'האד האסלאמי התעללו בו לאחר שחשף שחיתות בשורותיהם. באיו"ש פוטר עיתונאי בעקבות תלונה של המשטרה הפלסטינית, ואילו פעילים נגד חברות הסלולאר ברשתות החברתיות הועמדו לדין ואחד מהם נידון למאסר בשל כתיבת פוסטים בפייסבוק.

ובהרחבה:

במוקד השבוע סוגיית ההערכות להחלת הריבונות הישראלית על חלק משטחי יהודה ושומרון, אירוע שברש"פ מגדירים אותו שינוי מציאות ו"שבירת כלים", תוך איום ברור בחידוש האלימות, הגם שלמודי ניסיון מבינים הפלסטינים שכל צעד בו ינקטו אין בכוחו למנוע את יישום המהלך כל עוד עומדת לישראל התמיכה האמריקאית, ומי שישלם את מחיר "שבירת הכלים" יהיו הם בעצמם, כפי שקורה כבר עכשיו, לאחר הכרזת אבו מאזן על ניתוק קשרי התיאום מול ישראל. אפשר לראות זאת בין היתר בתורי ענק של תושבים מול משרדי הקישור הישראלי. תושבים, המבקשים היתרי כניסה לישראל וכד', לאחר שמנגנון הקישור הפלסטיני חדל לטפל בכך.

מוסדות הרש"פ והפת"ח הכריזו על עצמם כמצויים בכינוס מתמיד לגיבוש דרכי תגובה, אך ניכר שאין לפלסטינים מושג כיצד ניתן לבלום את המהלך פרט להעברת מסרים לגורמים בינלאומיים, תוך התמקדות בזירה האירופית, מתוך הבנה
שלמדינות ערב אין כלים לצאת נגד המהלך, וחלקן אף משתפות עמו פעולה.

הרש"פ ממשיכה במקביל להתריס כנגד ישראל, להודיע על ביטול כל מהלכי התיאום הביטחוני והאזרחי וקביעת עובדות בשטח. בין היתר אבו מאזן איים על הבנקים באיו"ש, שמי שישתף פעולה עם האיום הישראלי על הבנקים שלא לשלם
משכורות למחבלים ומשפחותיהם הבנק ייסגר. לצד זאת, הודיעה הרש"פ על כוונתה להקים בנק מטעמה דרכו תשולמנה קצבאות המחבלים בעתיד, תוך עקיפת סנקציות ישראליות ובינלאומיות על הבנקים בשל תמיכתם בטרור. בתוך כך הודיע שר הביטחון הישראלי בני גנץ על הקפאת הצו האוסר על הבנקים הפלסטינים להעניק שירות למחבלים ב-45 יום.

ברקע לדברים הביע ריאד מאלכי, שר החוץ של הרש"פ הסכמה למפגש אינטרנטי עם נציגות ישראלית בתיווך רוסי. התבטאות זו קוממה עליו רבים מבכירי הפת"ח והרש"פ ותופיק טיראוי, חבר הנהגת הפת"ח מיהר לתבוע את פיטוריו של אלמאלכי. זה בתורו מיהר לטעון שהתכוון לכך שמפגש כזה יערך רק אם ישראל תחזור בה מתכנית הריבונות.

במקביל, נמנעת הרש"פ מתיאום שיגור והעברת כוחות לטיפול בבעיות פליליות,למרות שהשבוע האחרון היה גדוש בתקריות, הקשה מכולם בכפר חוארה שמדרום לשכם, כאשר במסגרת סכסוך חמולות נרצחו שני בני דודים, ואח של אחד הנרצחים נפצע קשה. רצח על רקע של סכסוך פלילי/ חמולתי בוצע גם בג'נין, תוך שימוש ב"רובה צלפים". המשטרה הפלסטינית נמנעה מלבקש אישור לניוד כוחות ושילחה לחוארה רק שוטרים בלבוש אזרחי. במקביל, הופעל מנגנון המודיעין הצבאי במטרה לעצור את הרוצחים.

הנה האירוע בחוארה מצולם במצלמת אבטחה מחנות מקומית (זהירות, התמונות קשות לצפייה):

בעקבות הרצח בחוארה סערו הרוחות, התקיימה הפגנה בדרישה להטלת גזר דין מוות על הרוצחים, ובתי משפחותיהם בכפר הועלו באש.

תקרית נוספת נרשמה בעיירה ביר זית, כאשר בעקבות מעצר תושב הכפר הסמוך מזרעה אלקבליה, חסמו חמושים מהכפר את הרחוב הראשי של העיירה, בתביעה לשחרור העציר.

הנה תמונות:

شاهد ..ملثمون يشعلون الاطارات ويغلقون الطريق الرئيس في بيرزيت شمال رام الله

شاهد ..ملثمون يشعلون الاطارات ويغلقون الطريق الرئيس في بيرزيت شمال رام الله

פורסם על ידי ‏Ramallah News – رام الله الإخباري‏ ב- יום שני, 1 ביוני 2020

ברש"פ מנסים לטעון, כי הגידול בהיקף תקריות האנרכיה הביטחונית באזור נובע מהפסקת התיאום הביטחוני, ומעידוד ישראלי לגורמים עברייניים להרים ראש כאמצעי לחץ.

חשוב לציין שגם ברצועת עזה נרשם אירוע קשה, כאשר חמושים שנעו בג'יפ פתחו באש לעבר בתי עסק של משפחת מורתג'א, מהחשובות במשפחות העיר עזה, בשכונת תופאח שבעיר, ופצעו בטעות ילד. זאת על רקע סכסוך קרקעות בין שתי חמולות מקומיות: מורתג'א וחסאנין. במרדף שנערך אחרי היורים הם פתחו באש גם לעבר רכבו של אחד מעורכי הדין ואישי הציבור הבולטים בעיר עזה, טרם שנעצרו בידי אנשי משטרת החמא"ס.

נציין בהקשר זה, כי האנרכיה הביטחונית לא עוצרת בקו הירוק. השבוע נפטרה במזרח ירושלים ילדה בת 4 שנפגעה מכדור טועה שנבע מירי באוויר, ולא נכנסנו לשרשרת מעשי הרצח הבלתי פוסקת במגזר הערבי בישראל.

ואחרי כל אלה פתחו הפלסטינים במבצע להחרמת דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים. עד כה שיעור ההיענות לקריאת ההחרמה מצומצם ביותר. נאצר אללחאם ראש סוכנות הידיעות מען, שהצטרף לקריאה להחרמת הדף, טען שדף הפייסבוק של המתאם נועד לריגול אחר הפלסטינים. גולשים ברשתות החברתיות מיהרו להגיב בקביעה שאפילו לחאם עצמו אינו מאמין לדבריו שלו.

הנה סרטון הסברה פלסטיני הקורא להחרמת דף הפייסבוק של המתפ"ש:

כמובן שהמתיחות משפיעה על מפלס האלימות בשטח, כשבלט השבוע ניסיון לפיגוע דריסה במוך לנווה צוף שמצפון לראמאללה. המחבל, בן 38 מהכפר אבו קש חוסל. כן סוכל ללא נפגעים ניסיון לפיגוע דקירה במחסום חשמונאים.
לצד זאת, נמשכות התפרעויות קשות כמעט בכל כניסה של חיילי צה"ל לערים ולחלק מהכפרים באיו"ש.

אנשי החמא"ס נערכים בתוך כך להסלמה אפשרית ומבצעים כמעט מדי יום ירי רקטות לעבר הים. במקביל נטען, שאנשי החמא"ס מבצעים ירי רקטות באזור העזתי, באופן שגורם למערכות האזעקה הישראליות לפעול. זאת, לצד איומים לחדש את פיגועי החטיפה אם ישראל לא תיענה לדרישה החמאסית להגיע לעסקה לשחרור מחבלים. השבוע גם דווח על תאונת עבודה בסדנה מקומית לייצור נשק בעיר עזה, ופציעת עובד במקום.

ועוד ברצועה, לאחר פרסום על מעצר עיתונאי בידי ארגון הגא"פ תוך עקיפת שלטון החמא"ס פרסמו אנשי החמא"ס הודעה לפיה העיתונאי הגיע לתחקור של מנגנוני החמא"ס, ולאחר שסירב להגיש תלונה, שוחרר לביתו.

העיתונאי, יוסף חסאן יצא מצידו בהודעה ביוטיוב לפיה אנשי הגא"פ התעללו בו לאחר שפרסם דיווחים על שחיתות במערך הכספים של הארגון וניצול תרומות לרכישת דירות קש לפעילות הארגון. אנשי הגא"פ טענו, כי העיתונאי קיים קשרים עם גורמי מודיעין ישראליים וחשף את מיקום דירת המסתור של הארגון. פעילי פת"ח מהרצועה קיימו הפגנת תמיכה מול ביתו של חסאן.

הנה ההודעה של העיתונאי:

ואם בפגיעה בחופש העיתונות עסקינן, כתב סוכנות הידיעות הצרפתית באזור בית לחם פוטר מעבודתו. לטענת גורמי תקשורת פלסטינים, בעקבות תלונה שהגישה המשטרה הפלסטינית כנגדו.

לצד זאת, גזר בית הדין הפלסטיני בראמאללה 3 חודשי מאסר על פעיל חברתי בשם ג'אסר ג'אסר, לאחר פרסום פוסט שהאשים את חברות הסלולאר הפלסטיניות בשחיתות (כידוע באחת מהן, שותף בנו של יו"ר הרש"פ). 3 פעילים נוספים
באותו דף פייסבוק אמורים לעמוד לדין גם כן. דובר המש"פ לואי ארזיקאת הזהיר בהקשר זה, כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא יהססו לפעול כנגד מי שיגרמו לתסיסה חברתית ברחוב הפלסטיני במיוחד בימים אלה של הפסקת התיאום הביטחוני.

נוסיף, שגם אנשי החמא"ס לא אימצו את מגילת זכויות האדם. השבוע נמצא עציר מהרצועה תלוי בתאו בכלא החמא"ס במחנות המרכז. לטענת החמא"ס מדובר בהתאבדות, אך טענה זו מעוררת ספקות רבים, אם כי אין מי שמעז להעלותם
פומבית.

וכמעט שכחנו, הקורונה. היא עדיין כאן, ובאיו"ש נתגלו השבוע חולים נוספים,אם כי לא רבים, בעיקר בכפר עזון עתמה שבגזרת קלקיליה. מספר חולים קטן נתגלה גם במתקן הבידוד ברפיח, שהפך למעשה ל"מתקן הדבקה".

למרות זאת, נמשכת מדיניות החזרה לשגרה, והשבוע נפתחו המסגדים ברצועה באופן מלא, בעוד באיו"ש מתאפשרת רק תפילות בימי שישי. מחר- 05 יוני אמורים להיפתח מחדש גם אולמות האירועים. באיו"ש הודיע אבו מאזן על הארכת
מצב החירום בחודש נוסף, והמשטרה הפלסטינית ממשיכה להטיל קנסות על מפרי הנחיות, אם כי לא ברור מה המגבלות, פרט לכך שנהגים פלסטינים נדרשים לנסוע עם מסיכות, ומי שנוסע ללא מסיכה מקבל דרישה לתשלום קנס. זו אולי הסיבה שנהגים רבים נוסעים עם מסיכות בעוד שברחובות לא נראים כמעט לובשי מסיכות,או כל סממני זהירות אחרים.

ובמקביל, נפתח גם הר הבית לכניסת מתפללים, אם כי ברחבה ולא במסגד אלאקצא,בו עדיין מותרת התפילה רק לעובדי הוקף. ההר נפתח במקביל גם לכניסת מבקרים יהודים, ולמרות האיומים וההפחדות, הדבר לא עורר תסיסה של ממש.

הקורונה, כמו גם המתיחות הביטחונית משפיעה ללא ספק על המצב הכלכלי. בהקשר זה, נמשך הניסיון להפעיל את קרן הסיוע לנפגעי הקורונה בשטחי הרש"פ, כאשר הדבר מלווה באי סדרים בלתי פוסקים. במקביל, ממשלת צרפת, הודיעה על העברת סכום של 8 מליון יורו לתמיכה בתקציב השוטף של הרש"פ. מנגד, נמסר, כי לאחר אינספור תלונות ישראליות הקשיח האיחוד האירופי את תנאי העברת הסיוע מטעמו ל- NGO'S פלסטיניים, תוך דרישה שכל ארגון המקבל סיוע מטעם האיחוד לא יהיה קשור לאחד מארגוני הטרור.

לעומת האיחוד האירופי, ממשלת ישראל מתעלמת מהעברת כספים לגורמי הטרור, ומחשש לקריסת הרש"פ, קיבלו הפלסטינים בחודשים האחרונים את כל כספי המסים, בלא קיזוז הכסף המועבר למשפחות האסירים וה"שהידים", אולי מתוך תודה להכרזות אבו מאזן בדבר ניתוק הקשרים וביטול ההסכמים. אגב, עד כה לא ידוע האם ישראל תמשיך להעביר לרש"פ סכומי כסף נוספים במסגרת הלוואת 800 מליון השקלים, שנועדה לאזן את תקציב הרש"פ, בעקבות ירידת ההכנסות כתוצאה ממגיפת הקורונה. בקיצור: "בעל הבית השתגע", אבל מזל שגם בצד השני יש משוגעים, שכן לדברי חסין אלשיח' השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, הפלסטינים הודיעו לישראל שלא יקבלו את כספי המסים בשל ביטול קשרי התיאום.

ולצד הקורונה, החלו השבוע מבחני הבגרות בבתי הספר, ועל פי המדווח, הם מתנהלים ללא תקלות מיוחדות, למרות קשיי התיאום בין איו"ש לרצועה.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה