כיצד תמנע וושינגטון ממלחמה ישירה עם איראן והמיליציות שלה בעיראק?

כיצד יכולה וושינגטון להימנע ממלחמה ישירה עם איראן והמיליציות שלה בעיראק? כמו שישראל עושה כבר כמה שנים, כך מציע עיתון אמריקאי. המגזין "נשיונל אינטרסט" מציג דרכים שיכולים לעזור לוושינגטון להימנע ממלחמת התשה עם טהראן

US military sends Iraq withdrawal letter by ′mistake′ | News | DW ...

ב- 11 במרץ האחרון, מיליציה בשם  "הליגה המהפכנית" – "عصبة الثائرين" קיבלה אחריות על מתקפת הטילים שכוונה לבסיס אלטאג'י בעיראק, בו נהרגו שני אמריקאים ובריטי אחד, ופצעה 14 נוספים. ארה"ב הגיבה כעבור יומיים  עם כמה תקיפות על מחנות המיליציה.

כתב העת האמריקני "נשיונל אינטרסט" אומר, כי התקיפות של ארה"ב גרמו נזק למיליציות האיראניות, אך גם ההתקפות האחרונות של המליציות, גרמו נזק מסוים לכוחות האמריקנים. הוא ציין כי תכניות הפנטגון לתקיפות אוויריות, נגד המיליציות האיראניות בעיראק, צריכות להיות מלוות בשילוב, של גורמים, כמו הגישה הישראלית בהתמודדות עם סוכנים איראניים, או מה שמכונה "המערכה שבין מלחמות".

הרס יכולות אויב
גישה זו מבוססת, על מערך של תנועות, ופעולות מניעה המרתיעים ומשמידים את יכולות האויב, כמו המלחמה באמצעות סנקציות ודיפלומטיה שימנעו את ההתבססות הצבאית האיראנית הגוברת באזור.

במהלך המלחמה בסוריה, במיוחד מאז 2017, ישראל פתחה במאות תקיפות אוויריות, ולאחרונה הרחיבה את המערכה שלה, הכוללת עתה את עיראק ולבנון. בשנת 2018 בלבד, הטילה תל אביב אלפיים פצצות על מטרות בסוריה.

צעדים אלה האטו את התפתחותם של הכוחות האיראניים, והפחיתו את יכולות הטילים המדויקים של החיזבאללה, תוך הימנעות מעימות רחב יותר, שיגרום לנפגעים גדולים בישראל.

המגזין ציין, כי המפתח להצלחת אסטרטגיה זו, הוא התקיפות המדויקות של ישראל, על תשתיות , על מנת להפחית את הסיכונים להסלמה, שכן צבא ישראל אוסף מידע מודיעיני, בכדי לתקוף את תשתיות האויב כאשר הוא ריק, או משגר טילים ללא חומרי נפץ, כדי להזהיר את המיליטנטים,שיפנו מבנים או מכוניות, טקטיקה זאת ידועה בשם "הקש בגג."

מתקפה כזאת תתמקד בהשמדת התשתיות החיוניות, של המיליציות האיראניות, תוך הימנעות מהרוגים מיותרים, שעלולים להוביל לנקמה בלתי נמנעת.

Why Afghanistan peace talks between the Taliban and U.S. have ...

האסטרטגיה האיראנית בעירק

האסטרטגיה האיראנית מסתמכת, על נטיעת כוחות של מליציות זרים, שבונים מדינה בתוך מדינה, על ידי חדירה לממשלותיהם הלאומיות, כמו חיזבאללה בלבנון, ומבקשות לעשות זאת גם בעיראק, ואכן יש לאיראנים תפקיד, בבחירת הממשלה העיראקית באמצעות כוח זה.

עם הזמן הפכו המיליציות הללו, לחלק רשמי של כוחות הביטחון העיראקיים, ובעזרת כלי הנשק הפוליטיים שלהם, הקימו מפלגה שמדורגת במקום השני, בבחירות לפרלמנט 2018.

קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר, היה אדריכל המאמצים האיראניים, להקים מיליציות ברחבי המזרח התיכון, ומאז מותו הופיעו בעיראק מספר גדול של מליציות חדשות לכאורה,שימלאו את מקומו ,בינתיים ללא הצלחה מרובה,

מליציות אלה מציגות את עצמן כצורות פופולריות חדשות, המבקשות לנקום על מתקפה האמריקאית שהרגה את סולימאני, ואת מפקד חיזבאללה עיראק, אבו מהדי אל-מוהנדיס, אך גורמים רשמיים אמריקאים גילו כי קבוצות כאלה הן למעשה  המיליציות הקיימות, כמו כתאיב חיזבאללה ואחרים , שהם סוכנים של איראן.

על פי המגזין, המליציות הוקמו לפי הוראותיו הישירות של סולימאני. באוקטובר האחרון הנחה סולימאני את חיזבאללה עיראק  להרכיב כוח ממספר מיליציות מאומנות כדי לפגוע בכוחות אמריקאים בעיראק, מה שמצביע על כך, שהיחידה האמורה "תהיה קשה לאיתור על ידי האמריקנים וכזאת שלא משאירה טביעות אצבע."

בתגובה לאיומים ההולכים וגדלים, נקטה ארצות הברית באמצעי הגנה, כמו שילוב חיילים בבסיסים, עם מקלטים תת קרקעיים, ופריסת מערכות הגנה מפני טילים משופרים. ממשל טראמפ גם מגביר את הלחץ על ממשלת עיראק, לנטרל את המיליציות, תוך חיזוק הסנקציות על נציגיהם.

אולם צעדים אלה מוגבלים, בעוד שאמצעי ההגנה מקטינים את יעילותם של ההתקפות האיראניות, מנגד הם מאפשרים למיליציות להסתובב בצורה חופשית יותר. רק בחודש שעבר השתלטו חברי כמה מיליציות על שני אזורים , ליד משרד ראש הממשלה ושגרירות ארה"ב באזור הירוק בבגדד. .

הסנקציות הכלכליות של ממשל טראמפ הצליחו להפליא את מכותיהן בכלכלה האיראנית, ולהגביל את הזרמת המזומנים  לשתי המיליציות שלה. עם זאת, טהראן עדיין מסוגלת להפעיל את רשתותיה והמיליציות המאוגדות באלחשד אלשעבי  ,שמקבלות מימון גם ממשלת עיראק.

US must maintain a strong diplomatic and military presence in Iraq ...

כיצד ניתן להימנע ממלחמה?

המגזין הצהיר, כי ארצות הברית יכולה להתמודד עם האיום, של מיליציות בעיראק בצורה יעילה יותר, על ידי ניהול קמפיין מושכל, שמכוון לתשתית של המיליציות הללו.

איראן תשלם גם מחיר פוליטי מקומי, שכן האזרחים האיראנים יכעסו על כך, שממשלתם מזרימה את ההון שלה, לפרויקטים אבודים לחלוטין, מכיוון שהאזרחים סובלים כלכלית.

השמדת כוחותיה של איראן והיחלשותה, הם גם סוג של לוחמה פסיכולוגית, המכוונת לתשתיות נראות לעין, השוללות מהמיליציות להפגין כוח, ולעוות את תדמיתן הציבורית, בקרב האוכלוסייה המקומית.

העיתון ציין כי פגיעה במשרדי המיליציות, תוך פרסום הפגיעה בהם במדיה, היא דרך יעילה להשפיל את המיליציות האיראניות, להוריד להם את המורל ולהראות את כמות הנזק שארצות הברית גורמת להם.

בנוסף לפרסום וחשיפת פעילויות צבאיות סמויות שלהם, המפרות את החוק העיראקי ,לעם העיראקי, מחזקת גם את הלגיטימיות של פעולות כאלה, זה יגרום הפסד עבור טהראן.

על פי המגזין, יש להרחיב את התקיפות הסמויות בשטח היריב, בדיוק כמו שישראל עושה על ידי תקיפת כוח קודס -משמרות המהפכה האיראניים, והמיליציות הנאמנות לה בסוריה.

באופן דומה, כדי להרתיע את איראן בעיראק, על ארצות הברית לרדוף אחריהם בזירות נוספות כמו לבנון, סוריה ואפילו תימן, ולעתים יהיה צורך לתקוף מיליציות או אנשי משמרות המהפכה האיראניים בעיראק, ומחוצה לה, ובהתאם לכך חיסולו שת סולימני היתה פעולה הגיונית – כך על פי המגזין.

המגזין סבור כי המטרה הסופית של ארצות הברית, צריכה להיות הפיכת פעילויות זדוניות, ליקרות מאוד עבור טהרן, שמושגת על ידי השמדת תשתיות, בנוסף לסנקציה ישירה על הערוצים הכספיים שלה.

לשם כך, וושינגטון צריכה לכוון לפגוע בהון האיראני בבנקים באירופה , מעבר לסנקציות, וגם בעזרת יכולות הסייבר שלה.

One Chart Shows Where US Troops Are Deployed Across The Planet ...

תמיכה בינלאומית

עוד הסביר המגזין, כי בעוד שהמשך לחץ צבאי וכלכלי הוא קריטי, קמפיין כזה לא יהיה שלם ללא מאמצים, לבנות תמיכה בינלאומית, וכי וושינגטון צריכה להבטיח כי איראן וגרורותיה, יישאו באחריות לנזק, שגרמו לארצות הברית ולבעלות בריתה בעיראק, במפרץ הפרסי ובמקומות אחרים.

הדיפלומטיה תעניק לארצות הברית את החמצן, והלגיטימציה הפוליטית הדרושה לה, כדי לחשוף את איראן וגרורותיה, והגדרת גרמניה את החיזבאללה כארגון טרור הוא צעד חשוב.

אולם הקמפיין דורש עימות מתמשך עם איראן ונאמניה, בתקופה בה אמריקאים ונבחרי ציבור רבים רוצים להתמקד, ב"סיום מלחמות אינסופיות ", בעוד שטהרן מודעת לכך, ורוצה לסחוב את ארצות הברית לעוד מלחמה,ואיראן כמובן יודעת זאת, ולכן ההתגרויות שלה גוברות, וכל זאת מפני שיודעים שאמריקה אינה ששה למלחמה.

مجلة تحدد الإجراءات التي قد تساعد واشنطن في تجنب الدخول في حرب استنزاف مع طهران

קרדיט : עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה