השבוע שבין ה-22.5.20 ל- 28.5.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ מתחילה לממש את איום הניתוק והפסקת התאום הביטחוני על רקע סוגיית החלת הריבונות, וברקע איומים בהסלמה ביטחונית.

*- שורה של הפגנות ועימותים ברחבי איו"ש, בעקבות סגירת המסגדים בחג, שוטרים פלסטינים אף ירו ופצעו מפגינים במחנה הפליטים דהישה. לאחר החג הכריזה הרש"פ על מדיניות "חזרה לשגרה".

*- שורה של גילויי אנרכיה ביטחונית באיו"ש, גם בעידוד הרש"פ ששיגרה פעילי פת"ח לירות באויר במרכז קלקיליה להבעת תמיכה באבו מאזן.

ובהרחבה:

הרש"פ מתחילה לממש את הכרזת אבו מאזן בדבר ניתוק והפסקת התאום הביטחוני. אנשי מנגנוני הקישור הפלסטינים מסרבים להגיע למפגשים עם מקביליהם הישראליים, וחלקם גם נמנע מלענות לטלפונים (לא באופן מלא), כוחות שיטור ומחסומים הוצאו מעוטף ירושלים וכן נמסר שלא תתואם הכנסת סחורות לרצועה,כאשר בשל החג המוסלמי אכן נסגרו מעברי הרצועה, ונפתחו מחדש בסוף החג.

בד בבד, מודיע הועד הפועל של אש"ף על המשך מדיניות החתירה למעבר מ"רשות" ל"מדינה", לצד, תמיכה מלאה בBDS", החרמת ישראל, ולחץ להעמדת גורמים ישראלים, ובראשם אנשי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג. בנוסף, קרא מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ לאיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית בתגובה להכרזת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון.

בסוף השבוע שעבר אף הודיעה הרש"פ על סירוב לקלוט מטוס עם ציוד רפואי תרומת מדינת האמירויות הערביות, בנימוק שהוא הועבר דרך ישראל, צעד שלא נקטה ביחס למטוס עם תרומות מתורכיה. נראה שמה שמטריד את הרש"פ במקרה זה,אינו התיאום בין האמירויות לישראל, אלא בין האמירויות למחמד דחלאן, ששליט האמירויות נותן לו את חסותו. יצויין, כי אנשי דחלאן חילקו לרגל החג סיוע בהיקף נרחב ברצועת עזה וגם במזרח ירושלים, וניכר כי עומדים לרשותם סכומי כסף גדולים.

הנה תמונות של הסיוע מהאמירויות עם הגעתו לנתב"ג:

ולמרות, הפסקת התיאום, אנשי הרש"פ ממשיכים לעשות שימוש בתעודות הVIP,המקלות על תנועתם במעברים, מה שמעורר לא מעט תרעומת וביקורת, מצד האוכלוסייה.

על רקע זה חידשו פעילי הטרור מהרצועה את שיגור בלוני התבערה, תוך איום להרחיב זאת, אם עד היום (חמישי) לא תיפתר סוגיית הכנסת הציוד הרפואי וההומניטארי לאזור. כפי שציינו, מעברי הרצועה אכן נפתחו בסיום החג והתיאום מתנהל בין הסוחרים, מה שאומר שהרש"פ אינה בהכרח גורם חיוני. לצד זאת, הודיעה הרש"פ, כי תפסיק לטפל בבקשות להנפקת היתרי כניסה לישראל.

ברקע, המשך ההסלמה בפיגועי היחידים, שני ניסיונות לביצוע פיגועי דקירה באזור ג'בל מכבר/ ארמון הנציב, ובאזור שילה, לאחר עימות בין פלסטינים
לחיילי צה"ל שאיבטחו את הגזרה. זאת בנוסף לעשרות תקריות של יידוי אבנים על מתיישבים וכוחות צה"ל בגזרה, על אף שלרגל החג אלו צמצמו מאוד את הנוכחות והחיכוך, מול התושבים. לצד זאת ממשיכים הפלסטינים בהשתלטות על האתר הארכיאולוגי בתל ארומה הסמוך לכפר ביתא שבגזרת שכם, ולאחר שסללו כביש אספלט למקום בשבוע שעבר קיימו שם תפילה המונית במהלך החג. הפלסטינים ניסו לקבוע עובדות ולבצע עבודות גם באתר שומרון העתיקה- סבסטיה, אך כאן עצרו אותם פקחי המנהל האזרחי .

הנה תמונות מהתפילה בתל ארומה:

עימותים מול ההתיישבות נרשמו גם באזור הכפר רמון הסמוך לכביש אלון בעקבות עבודות. עם זאת, ברשתות החברתיות טענו רבים שמדובר במאבק מבויים, שכן הקרקעות הללו נמכרו לישראלים ע"י בעליהם שעקר לארה"ב, כרבים מבני הכפר.
הנה תמונות מהעימות בין חיילי צה"ל לפלסטינים באזור שילה:

פלסטינים מהכפר אלמע'יר תפרעים ליד עמיחי המתלוננים לאחר שחיילי צה"ל יורים ופוצעים שניים מהם.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום רביעי, 27 במאי 2020

מנגד, הבהירו מנגנוני הרש"פ שלא יאפשרו פעילות טרור שתגרום להרס החברה והכלכלה באיו"ש, גם ללא התיאום הביטחוני, ויאבקו גם בגילויי האנרכיה, כמו סכסוך החמולות בכפר קוצרא (ראה בהמשך).

חג "עיד אלפיטר", נחוג השנה בסימן נגיף הקורונה, כאשר הרש"פ הכריזה על סגר כללי במהלך ימי החג, צעד שעורר זעם רב, וגרר הפגנות, חלקן גדולות ביותר כמו בחברון, בעיקר בשל סגירת המסגדים. במחנה הפליטים דהיישה התפתחו עימותים בין צעירים לאנשי המש"פ שירו ברגליים ופצעו שני מתפרעים (כפי שניתן לראות בתמונות). ירי באוויר ביצעו שוטרים פלסטינים גם בטובס וטול כרם.

שוטרים פלסטינים מראים איך מטפלים במפגינים במחנה הפליטים שהגישה. המפגינים מחו על מגבלות הסגר הקורונה לפני החג

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שלישי, 26 במאי 2020

לאחר החג, הכריזה הרש"פ על מדיניות חזרה לשגרה שכללה פתיחה מלאה של עסקים ושל המסגדים, ועבודה מלאה במשרדי הממשלה. במהלך יוני, הרש"פ מתכננת מבצע להחזרת שוהים בחו"ל המעוניינים בכך.

מחאה על סגירת מסגדים התבצעה גם בהר הבית, וכתוצאה מהלחץ של המפגינים,התקפלו כוחות הביטחון הישראלים, ואיפשרו להם להיכנס להר. אנשי הוקף, פתחו בפעולות ניקוי וחיטוי, לקראת פתיחה של המקום לתפילות החל מיום ראשון הקרוב.

כשהערבים מראים נחישות, השוטרים הישראלים מתקפלים ומאפשרים להם להיכנס להר הבית. יש לנו ממי ללמוד.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שלישי, 26 במאי 2020

מנגד, ברצועת פתחו את המסגדים באופן רשמי, במהלך החג, אך סגרו אותם לאחר מכן, למעט לתפילות יום השישי. ברצועה ממשיכים לגלות חולים נוספים, כולם במתקן הבידוד ברפיח, שהפך כנראה למוקד הדבקה. השבוע גם מתה אישה זקנה ששהתה במקום, והייתה לנפטרת הראשונה ברצועה.

ובשולי הדברים, בתי הספר ברש"פ אמנם סגורים מזה חודשים בשל הקורונה,ובניגוד לישראל, לא נרשמו לחצים לפתיחתם. רוב הנשים בשטחי הרש"פ אינן עובדות, כך שסגירת בתי הספר לא מייצרת לחץ כלכלי. עם זאת, בשבוע הבא יחלו מבחני הבגרות, וצפויים לגשת אליהן כ-75 אלף נבחנים מאיו"ש ומעזה.

במישור הפנימי, נמשכים גילויי אנרכיה, חלקם בעידוד הרש"פ. כך לדוגמא יצאו פעילי פת"ח חמושים למרכז קלקיליה וביצעו ירי באוויר להבעת תמיכה בהכרזת אבו מאזן בדבר הפסקת התיאום הביטחוני, כפי שניתן לראות בתמונות:

חגיגת ירי באויר של פעילי פת"ח בקלקיליה להבעת תמיכה באבו מאזן בעקבות הכרזתו על סיום התיאום הבטחוני. בקיצור אנרכיה מוזמנת מטעם הרש"פ.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שלישי, 26 במאי 2020

בקוצרא שמדרום מזרח לשכם, נרצח אדם ואחיו נפצע בסכסוך חמולות אלים. סכסוך אלים התגלע גם בכפר עוריף שבעזרת שכם, אך ללא הרוגים. בג'נין רצח אדם את אחותו על רקע כבוד המשפחה. לעומת זאת בטול כרם הותקף אדם
והוכה קשות לאחר שנטען נגדו שהטריד אישה. בעקבות התקרית נפוצו שמועות לפיו התוקפים גם חתכו את לשון הקרבן, אך שמועות אלו הוכחשו ע"י המש"פ.
ואילו בכפר נחאלין שממערב לבית לחם נתגלתה גופת צעיר תלוי על חבל בביתו. עדיין לא ברור אם מדובר בהתאבדות או רצח.

ובעזה לא נרשמו סכסוכים אלימים במיוחד, כמו בשבוע שעבר, אבל כן נרשם מוות של נער בן 16, כתוצאה מ"תאונת עבודה" בעת הכנת מטען, בעיירה בית להייה.
לצד זאת דווח, כי פעילי גא"פ עצרו עיתונאי מקומי בטענה שפרסם דיווחים שפגעו בפעילותם, ובכך הפכו עצמם לכח שיטור, תוך עקיפת משטרת החמא"ס.

חג שבועות שמח, שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה