מה גרם לשינוי בעמדת טורקיה כלפי ישראל מאז המרמרה? התשובות בפנים

נחיתתו של מטוס מטען השייך לחברת התעופה הישראלית "אל על" על אדמת טורקיה, חשפה לראשונה מזה עשר שנים, מדיניות של כפילות לשון, בשיח הפוליטי שניהל משטרו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נגד ישראל.

EL AL אל על - Home | Facebook

בעוד הרטוריקה שלו מביעה תמיכה מלאה בעניין הפלסטיני, נגד האויב הישראלי,עכשיו אנקרה פועלת לבניית קשרים מדיניים וכלכליים חזקים עם תל אביב.

זה מדגיש שנשיא טורקיה סחר בסוגיה ערבית פלסטינית חשובה, בכך שהוא מעלה ססמאות מטושטשות, לשיווק פוליטי, ולצייר דימוי כוזב של משטר טורקי, המסייע למדוכאים ולחלשים.

מדיניות כפילות הלשון של אנקרה ביחסיה עם הקהילייה הבינלאומית, הייתה נושא למחלוקת וביקורת רבה, מאז שארדואן עלה לנשיאות.

דובר מטעם "אל על" אישר כי מטוס החברה מדגם  "דרימליינר"  נחת בשדה התעופה באיסטנבול ביום ראשון בטיסה הישירה הראשונה מישראל לטורקיה מאז המשבר החריף בין שתי המדינות בשנת 2010.

ב"ג'רוזלם פוסט "נכתב כי באיסטנבול היה המטוס הישראלי עמוס 24 טונות של חומרים הומניטריים, המיועדים לארצות הברית, לסייע במאבקה נגד מגפת הקורונה.

העיתון דיווח כי חברת "אל על ", ספגה נזק כלכלי קשה, כתוצאה מהמגיפה,ואז פנתה לרשויות הטורקיות, כדי לקבל אישור לחדש טיסות סדירות למדינה.

לאור המשבר, הוסיף הדו"ח, חברת התעופה הישראלית הסבה חלק ממטוסיה למטוסי מטען.

אז איך נותקו הקשרים המסחריים?

Turkey VS Israel Military Power Comparison 2020 | Who is More ...

במאי 2010 נהרגו 10 אזרחים טורקים, כאשר חיילים ישראלים הסתערו על אניית ה-"מרמרה", בעת ששייטה במים בינלאומיים בים התיכון בדרכם לעזה.

מקורות ישראלים טענו אז כי הספינה הובילה אספקת מזון ותרופות לרצועת עזה, ועל סיפונה היו חמושים.

ראוי לציין כי לפני המשבר , טורקיה הייתה היעד הראשון עבור תיירים ישראלים, מכיוון שהם טסים לאסיה ואפריקה, דרך טורקיה, באמצעות חברות תעופה ישראליות וטורקיות.

משקיפים אמרו, כי תושבי עזה מרגישים שהונו אותם , בתחילה על ידי ססמאות ארדואן, אך הם גילו שהוא לא סיפק להם כלום במשך השנים, והם מאסו בהבטחותיו, שכבר לא אמינות, אפילו בעיני מנהיגים בחמאס, במיוחד מ"גדודי אל-קסאם ", שההנהגה הפוליטית שלהם הזהירה מהבטחות ראש הממשלה הטורקי.

משקיפים ציינו כי בעוד ארדואן השיק ססמאות שמאתגרות את ישראל, אנקרה מפתחת קשרים כלכליים וצבאיים מתקדמים עם תל אביב, והסימן הבולט ביותר שלה הוא, המשך תרגילים משותפים, וביקורים הדדיים של אנשי צבא ואנשי עסקים.

העיתון הישראלי "ידיעות אחרונות" עורר שערורייה גדולה, כשחשף כי בנו של ארדואן בילאל, סיכם עסקאות מסחריות עם ישראל, וציטט גורמים מהאופוזיציה הטורקית באומרו, ששתי אניות השייכות לחברה, בבעלות בילאל, הובילו חומרים מסחריים בין נמלי טורקיה וישראל במהלך שלוש השנים האחרונות.

מתנגדי טורקיה העירו, כי קשריו של בילאל עם ישראל, חושפים את צביעותו של ארדואן עצמו, שמבקר אותה בפומבי, אך מוביל את היחסים עימם בסתר, עד כדי כך שהעסקאות המסחריות בין המדינות, אף במהלך משבר מרמרה הסתכמו בכ -4 מיליארד דולר, יותר מ-30 אחוז ממה שהיה קודם.

יש לשים לב ליחסים המתהדקים בין ישראל יוון וקפריסין ,וכנראה שארדואן מעוניין לתקוע טריז ביחסים הללו ,ורומז לישראל שיש לה מה להפסיד,
גם ההסתבכויות שלו במלחמות בסוריה ולוב. גם גורמים לשינוי, כמובן בקשרים באספקת נשק, שמשתלם לשני הצדדים.

 

 

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה