השבוע שבין ה-15.5.20 ל- 21.5.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- אבו מאזן מכריז על ביטול כל ההסכמים עם ישראל ועל הפסקת התיאום הביטחוני מולה, כמו גם על ניתוק מגע עם הממשל האמריקאי, ברחוב ספקניים לגבי האפשרות שיממש את איומיו. ועדיין, יש לאלה השפעה בדמות התגברות גל האלימות בשטח, הן בדמות פיגועי דריסה, והן בעימותים עם כוחותינו, גם על רקע "יום הנכבה" שחל השבוע.

*- הערכות לתחילת חג "עיד אלפיטר", יצויין בתחילת השבוע הבא, בצל הקורונה.באיו"ש מכריזה הרש"פ על סגר כללי במהלך החג. ברצועה, דוקא אושרה חזרה לתפילה במסגדים, ובהר הבית צפויה הכניסה להתחדש רק לאחר החג. ברקע, איתור מספר גדול יחסית של נדבקים בעיירה בית אולא שבגזרת חברון, ובמרכז ההסגר לחוזרים ממצרים ברפיח.

*- סדרת סכסוכי חמולות אלימים במיוחד שכללו שימוש בנשק חם, הרוגים ופצועים ברצועת עזה. באופן המערער את טענות החמא"ס על הצלחתה לשים קץ לאנרכיה הביטחונית באזור.

ובהרחבה:

לאחר דחייה בת 3 ימים, בין היתר בעקבות שיחות בין אבו מאזן לראש שב"כ,הכריז אבו מאזן בכנס של ההנהגה הפלסטינית בראמאללה על ביטול כל ההסכמים עם ישראל ועל הפסקת התיאום הביטחוני, מולה, תוך שהוא טוען, כי מעתה ישראל אחראית לכל שטחי איו"ש בשל יוזמת החלת הריבונות הישראלית באזור. אבו מאזן תקף גם את ארה"ב והממשל האמריקאי והכריז שלא יקבל עוד את ארה"ב כמתווך יחיד.

על דבר אחד נמנע אבו מאזן לדבר על הכסף שביקשה הרש"פ מישראל, כדי להתמודד עם משבר הקורונה וירידת ההכנסות, למעט הדגשת נחישותו להמשיך ולשלם קצבאות לאסירים וה"שהידים" ובני משפחותיהם. יצויין, כי למרות הכרזותיו המתלהמות, בכירי הרש"פ מודעים לתלותם המוחלטת בישראל, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית, ולכן ברחוב הפלסטיני אין כמעט מי שמאמין שהכרזות אבו מאזן יצאו אל הפועל.

ברקע לדברים דווח על מילולי שהתפתח בין אבו מאזן לעומר שחאדה, נציג החז"ע שנטל חלק בכינוס, בניגוד לאנשי חמא"ס וגא"פ שהחרימו אותו. שחאדה תקף את דברי אבו מאזן וטען שאין בהם משום ירידה לפרטים ועמדה תקיפה מספיק,ובסופו של דבר עזב את הכינוס במחאה. בחמא"ס שהחרימה את הכינוס בירכו על הודעת אבו מאזן, אבל קראו לתרגם אותה למעשים בשטח, ולנקיטת קו של עימות והתנגדות.

קודם לכן, טענו דוברים מטעם הרש"פ שבמסגרת עסקת המאה הציעה ישראל לפלסטינים רק אוטונומיה כלכלית לנצח, בשטח שלא יסופח לישראל. בנוסף, דווח על יוזמה רוסית לקיים מפגש בין נציגי הרש"פ, לנציגי ארה"ב והאיחוד האירופי, בנסיון להכניס שינויים ב"עסקת המאה", כך שניתן יהיה להפכה לבסיס למו"מ, אך הפלסטינים סקפטיים לגבי הסיכויים לכך.

ברחוב הפלסטיני, לא מחכים להוראות מאבו מאזן. השבוע דווח על פיגוע דריסה ליד נגוהות, כאשר חייל צה"ל נפצע בינוני ואיבד את רגלו, והמחבל נהרג.
עימותים אלימים נרשמו השבוע בעוד מספר רב של מוקדים בעיקר יידוי אבנים ובקת"בים, אבל היו גם ניסיונות לירי, שבחסדי ה' נסתיימו ללא נפגעים. כך
לדוגמה דווח על ניסיון כושל לירות באקדח לעבר מתיישבים יהודים בתוך הכפר חוארה שמדרום לשכם.

השבוע צוין גם "יום הנכבה", יום האסון הפלסטיני בדמות הקמת מדינת ישראל, כאשר בשל הקורונה התקיימו בעיקר הפגנות סמליות, כמו מסיבת
עיתונאים באתר מחנה השיבה בעזה, ומספר הפגנות סמליות ברצועה, נאומים,והכרזות באיו"ש, אך נרשמה גם תהלוכה של תושבי הכפרים סאויה וקריות לרגל יום הנכבה סמוך לישוב עלי.

הנה תמונות מהעימותים ליד עלי.

מן העבר השני, עמד השבוע החולף בסימן ההערכות לחג "עיד אלפיטר", בצל הקורונה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, הודיע, כי במהלך החג, וערב החג (שישי- 22 מאי, עד שני -25 מאי), יוטל סגר על כל שטחי הרש"פ ותיאסר יציאה מעיר לעיר, כדי למנוע התקהלויות והידבקות. קודם לכן, הוטל סגר על העיירה בית אולא שבגזרת חברון, לאחר איתור מספר חולים, כתוצאה ממגע עם פועלים שחזרו מעבודה בישראל וספר מקומי, שנדבק בקורונה, וטיפל במאות מתושבי העיירה. על רקע זה, נוצרה מצוקה קשה בעיירה, ואבו מאזן אף שוחח עם ראש העיר, כדי להבטיח סיוע.

עם או בלי קשר, התגלע בעיירה קרב חמולות אלים, בו נפצעו מספר תושבים.

ומנגד, העלה סקר שנערך באיו"ש, כי פחות ממחצית התושבים עדיין מצייתים להנחיות הרש"פ בכל הנוגע לכללי התנהגות למניעת קורונה. לפי סרטונים
המציגים את הנעשה בשווקים, גם נתון זה נראה גבוה ממה שקורה בשטח,.וברצועה, ניתן היתר לחידוש התפילה במסגדים במהלך יום השישי והחג, תוך דרישה לשמור על כללי זהירות, הדגשה שניתן להתפלל גם בבתים. במקביל, דווח על איתור מספר נגועים בקורונה במתקן ההסגר ברפיח, לאחר כניסת כמה מאות פלסטינים שמצאו עצמם במצרים מאז תחילת המגיפה. לטענת השלטונות, לא אותרו חולים ברצועה, אם כי לא באמת מתנהלות בדיקות שלא במתקני ההסגר. לרצועה הגיע דרך מחסום ארז, גם כמה עשרות סטודנטים שלמדו בארה"ב.

הנה כתבה על החזרה לרצועה:

יצוין, כי הוקף המוסלמי הכריז במקביל על חזרה לתפילות בהר הבית, מיד לאחר החג, במגבלות, ובשטח הפתוח, ולא בתוך המסגדים, שבהם תותר התפילה רק לעובדי הוקף.

ובשולי הדברים: שרת הבריאות של הרש"פ, ד"ר מיאי כילה, פיטרה את הדובר,לאחר שהתעמר בעיתונאית משכם שנקלטה לעבודה בלשכתה.

בהקשר אחר: "החום הכבד מעורר כנראה יצרים סוערים, בעיקר ברצועת עזה, שם נרשמו לפחות 4 תגרות חמולות רוויות אלימות, שימוש בנשק ועם נפגעים. במחנה הפליטים ג'באליה נהרגו שני פעילי חמא"ס בקרב חמולות שכלל שימוש בנשק חם. החמא"ס הכריזה רק על אחד ההרוגים כפעיל בשורותיה, כיון שהשני ביצע למעשה רצח בדם קר, ואז נורה ונהרג.

הנה תמונות:

קרב חמולות נוסף עם נשק חם ופצועים התפתח במחנה הפליטים בריג'. משטרת חמא"ס טיפלה באירוע בצורה קשה, בעיקר כי מדובר בחמולות פת"ח. קרב נוסף שכלל אף הוא שימוש בנשק פרץ בשכונת זייתון בעיר עזה, ובו נרשמו 6 פצועים בהם אחד קשה. קרב נוסף נרשם בעיר דיר אלבלח, וגם במסגרתו נפצעו מספר משתתפים.

אין ספק שתקריות אלו מסיבות מבוכה רבה לחמא"ס שהתהדרה כל העת בהצלחתה לשים קץ לאנרכיה ברצועה, הצלחה שנראית מוטלת בספק בימים אלו. אולי משום כך, ניהלו אנשי החמא"ס בתקיפות רבה פעילות להריסת מבנה לא חוקי של משפחת שעת' (משפחה שמזוהה ברובה עם הפת"ח) בח'אן יונס ונתקלו במחאה והתנגדות רבה.

במקביל, מעוררת המצוקה ברצועה, מחאה מסוג אחר, כאשר צעיר עזתי הצית עצמו במחאה על מצבו הכלכלי ונפצע קשה מאוד.

ובכפר בסילת אלחארת'יה, שבאיו"ש נמצא צעיר ללא רוח חיים בדירה, לאחר שככל הנראה התאבד בתליה. גופת צעיר אחר נתגלתה בשטח פתוח באזור ג'נין ועליה סימני אלימות.

לצד זאת, נרשמו השבוע גילויי מחאה והפגנות בשל הפסקות חשמל חוזרות ונשנות בטול כרם ובמחנה הפליטים עקבת ג'בר שבאזור יריחו. יצויין, כי בכל איו"ש נרשמות לאחרונה הפסקות חשמל ומים תכופות בשל החום הכבד, היוצר על המערכות עומסי צריכה שאין בכוחן לעמוד בו.

שבת שלום, יום ירושלים שמח ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה