לאחר צעדים אתיופים חד צדדים בנושא הסכר צבא מצרים עבר לכוננות עליונה

למרות המאמצים הדיפלומטיים של מצרים להגיע להסכמה מקיפה על מילוי וסכר הרנסנס הגדול של אתיופיה (GERD), אתיופיה הודיעה ביום שני כי היא תתחיל למלא את סכר הענק שלה ביולי 2020.
מצרים ממשיכה לשמור על כללי המשפט הבינלאומי מאז פתיחת המשא ומתן על ה- GERD למרות עקשנותה של אתיופיה והנסיגה הפתאומית מסבב השיחות האחרון בוושינגטון בתחילת השנה וסירובה לחתום על ההסכם הסופי על כללי מילוי ותפעול הסכר – GERD.

ההודעה האתיופית החדשה נמסרה למרות שלא הגיעה להסכמה עם מדינות במורד הזרם ,מצרים וסודן.

המשא ומתן בין מצרים לאתיופיה השתבש לחלוטין,  לאחר שאדיס אבבה הפיצה שקרים בתקשורת, אמר שר החוץ של מצרים. הוא ציין כי פעולות אלה אינן מראות כוונה למשא ומתן הוגן או לשיתוף פעולה.

הליגה הערבית אימצה במהלך ישיבת שרי החוץ הערבים את ההחלטה שהגיש מצרים להגן על זכויותיה על מי הנילוס וגינתה את אתיופיה על כך שלא הצליחה להגיע להסדר עם מצרים וסודן על מילוי והפעלת הסכר החדש.

Is Ethiopia taking control of the River Nile? - CNN

שר אתיופי טען כי כישלון המשא ומתן עם מדינות במורד הזרם מראה כי לא ניתן ללחוץ על אתיופיה "למסור את האינטרס שלה."

מצרים ואתיופיה לא מסכימות עם הפרטים הטכניים ביחס להפעלת הסכר ומילויו, הנמצא בבנייה סמוך לגבול אתיופיה עם סודן. אתיופיה מקווה שהפרויקט העצום של 4.8 מיליארד דולר על הנילוס הכחול יאפשר לו להיות יצואן הכוח הגדול ביותר באפריקה.

מצרים, הנמצאת במורד הזרם מהסכר, חוששת שהפרויקט יפחית את חלקה במי הנילוס, עליהם הם נשענים כמעט לחלוטין כמקור לאספקת מים מתוקים לכל מצרים.

מתיחות קשה נוצרה עם מצרים עקב החלטת אתיופיה למלא את סכר הרנסנס האתיופי הגדול מבלי לחתום קודם על ההסכם עמה ועם סודן.

מקורות באפריקה טוענים כי אתיופיה פרסה טילים להגנת הסכר.

בתגובה , הנשיא המצרי  א-סיסי הורה לכוחות המזוינים המצריים להיות "במצב הכוננות הגבוה ביותר".

GERD

קרדיט לתמונה: רויטרס

כתיבת תגובה