אירלנד משיבה טובה תחת טובה לאינדיאנים בארה"ב אחרי 170 שנה

משבר הקורונה הביא גם לסגירת מעגל מרגשת בין תושבי אירלנד לבין שבטי הילידים (האינדיאנים) בארה"ב, כאשר האירים התגייסו בשמחה לעזור לילידים בהתמודדות עם המגפה, יותר מ-170 שנה אחרי שקיבלו מהם סיוע מפתיע במהלך הרעב הגדול שפקד את האי.

הידיעות על הרעב שפקד את אירלנד החלו להתפרסם בתקשורת בארה"ב לקראת סוף 1845 והוקמו אגודות שהצליחו לגייס מאות אלפי דולרים לטובת משלוחי סיוע, כאשר כל רבדי החברה האמריקאית התגייסו לטובת המשימה, כולל ילדים ואסירים.

גם בני שבט צ'וקטאו באוקלהומה התבקשו להרים תרומה, וזאת על אף שהם היו בעיצומה של תקופה קשה משלהם. בשנת 1830, הם חתמו על אמנה עם הממשל האמריקאי שבמסגרתה הם היו יכולים להישאר על אדמותיהם במיסיסיפי, אולם לוותר על ריבונותם ולהפוך לאזרחי ארה"ב, או שיעברו לאזור חדש באוקלהומה.

כ-15 אלף מבני השבט בחרו לעבור ויצאו למסע רגלי של אלפי קילומטרים בדרך לביתם החדש, כאשר רבע מתוכם לא שרדו את "מסע הדמעות", וגם מי שהתיישבו באוקלהומה סבלו מהתעמרות מצד שכניהם.

למרות זאת, ב-23 במרץ 1847, הסכימו חברי השבט לתרום 170 דולר לטובת נפגעי הרעב באירלנד – סכום שערכו כיום עומד על כ-5,000 דולר. "ההנחה הייתה שבני הצ'וקטאו תרמו כי הם חשו אמפטיה עצומה לנוכח המצב האירי, אחרי שהתנסו בכאב דומה במהלך 'מסע הדמעות' יותר מעשור קודם לכן", כתב ההיסטוריון האירי, טרטל בנברי. לפני שלוש שנים, הגיעו בכירי השבט לאירלנד כדי לחנוך פסל דמוי נוצות בעיירה מידלטון שבמחוז קורק באירלנד, ושנה מאוחר יותר הכריז ראש הממשלה, ליאו ורדקר, על מלגה לבני השבט שמעוניינים ללמוד באירלנד.

כעת, כאשר המגפה מכה בשבטי הילידים בארה"ב, קיבלו האירים הזדמנות למחווה משלהם. קמפיין מימון המוני החל לגייס תרומות לטובת אומת הנוואחו והשבטים בשמורת הופי באריזונה והמארגנים דיווחו כי בימים האחרונים נרשמה עלייה במספר התורמים מאירלנד שציינו כי מדובר עבורם בסגירת מעגל.

"נשלח מאירלנד בהוקרה על הנדיבות שלכם כלפינו בעת שאנחנו היינו במצוקה", כתבה איידה מאלן שתרמה 20 דולר. "מאירלנד לחברינו לאורך ההיסטוריה", מסר דיוויד גליסון שתרם 50 דולר. "מאירלנד, 170 שנה מאוחר יותר, הטובה הוחזרה! לאחינו ואחיותינו הילידים האמריקאים ברגע של קושי", כתב פאט הייז.

"ברגעים כאלה, אנחנו מודים על כל האהבה והתמיכה שקיבלנו מכל רחבי העולם", מסרה ונסה טאלי, שארגנה את קמפיין גיוס התרומות. "מעשי נדיבות מאבותינו הילידים בעבר משוחזרים קרוב ל-200 שנה מאוחר יותר באמצעות זיכרון דם וקשרי גומלין. תודה לך, אירלנד, על שהפגנת סולידריות והיית כאן עבורנו".

Marengo - Team Home Marengo Indians Sports

קרדיט : ערוץ מבט עולמי

כתיבת תגובה