סערת הנפט

מחירים שליליים הם לא טעות, הם מגמה; הסעודים והרוסים יכולים לשרוד מחירי נפט נמוכים, הקנדים פחות; זו הזדמנות טובה לאנרגיה ירוקה.

אתחיל מטפיחה על השכם: כבר בתחילת אפריל הזהרתי שמלחמת הנפט יכולה להביא את מחיר החבית לתחום השלילי עקב היעדר אחסון (כאן )

Cartoon Movement - Oil War

. מה שקרה לחוזים במאי הוא לא טעות, הם הצצה לעתיד.

שוק הנפט כרגע נלחץ ע״י 3 כוחות:
*- א׳ – הביקוש התמוטט. כמה התמוטט? לאף אחד אין ממש מושג, ההערכה היא שהביקוש לבין 20 ל-30 מיליון חביות נפט ליום התנדף בגלל העוצר. בשביל פרופורציות, זה בין 20% ל-30% מסה״כ הביקוש השנתי לנפט.
*- ב׳ – נגמר המקום לאחסן את הנפט. ההערכה היא שבמאי התפוקה העולמית תיחתך בכ-13 מיליון חביות נפט. זה לא מספיק. המלאי של נפט גולמי צומח בקצב מעריכי. אף אחד לא יודע מה קיבולת האחסון העולם, אך ההתרסקות עכשיו היא רמז שאנחנו מתקרבים לגבול.
ללא אחסון וללא ביקוש מחיר הנפט ילחץ ל-0 ועלול להידחף שוב לכיוון השלילי. לא רק בארה״ב – בכל מקום בעולם. למה? כי יש יצרנים שיהיו מוכנים להמשיך ולייצר במחירים שלילים – והם הכוח השלישי שלנו.

יצרן נפט שוקל לא רק את הרווח על חבית, אלא גם את ההפסד מסגירת באר. בארות נפט הן לא כמו ברז – רוצים סוגרים, רוצים פותחים. בזמן שיש שדות שעובדים ככה (במיוחד בערב הסעודית), חלק מהבארות יאבדו לתמיד אם יסגרו אותן.
רוצים דוגמה? בארות #נפט במערב סיביר. מדובר בבארות ישנות שמסתמכות על לחץ מים כדי להוציא נפט. תסגרו את הבאר – ואיבדתם את הנפט לתמיד. יצרנים רוסים לכן יעדיפו להמשיך להפעיל בארות כאלה גם אם יצטרכו לשלם על הנפט – כי אם הם סוגרים, הם סוגרים לצמיתות.
לא כל היצרנים נהנים מהפריווילגיה הזו. יצרני נפט באלברטה בקנדה יצטרכו לסגור בארות שהם כנראה לא יצליחו להפעיל שוב. למה? כי #נפט באלברטה עולה הרבה יותר לייצר מנפט בסיביר. לרוסים יש גם למי למכור – לסינים – לקנדים יש רק לארה״ב שמוצפת גם ככה בנפט.
הקנדים לא לבד. ברזיל, אנגולה, ניגריה, נורווגיה, ארה״ב – כולן יראו סגירת בארות וביטול פרויקטים חדשים לפיתוח שדות, משהו שמדינות כמו ארה״ב או נורווגיה צריכות כדי להבטיח שהתפוקה שלהן לא תתכווץ. המשמעות? רוסיה וסעודיה הולכות להגדיל את נתח השוק שלהן, על חשבון היצרנים היקרים.

*- ג' – לא סיימנו – הגדלת נתח השוק היא לא נחמה מפני שהביקוש לנפט עדיין יהיה נמוך. הערכות הן שמחיר חבית יישאר סביב ה-40 דולר לחבית ב-2021, מה שייצור בעיות גירעון ברוסיה, סעודיה ומדינות המפרץ.
הפתרון היחיד בשביל הסעודים יהיה לקצץ בסבסוד הממשלתי העצום לאוכלוסייה (שני שליש מכוח העבודה הסעודי מועסק במגזר הציבורי, דלק מסובסד ועוד), מה שיצור אי-שקט. איך מתגברים? בוחרים בלאומנות, מה שיגדיל את החיכוך עם איראן, יערער עוד את המזרח התיכון ועלול גם להקרין לרעה עלינו.

Oil war

יש אבל גם חדשות טובות – סביבת מחירים נמוכה וגבוהה באי-וודאות היא סביבה בה השקעות במחקר של אנרגיה ירוקה עדיפות על השקעות בשדות נפט. חברות האנרגיה הגדולות מקצצות בתקציב לשדות נפט חדשים, אך ממשיכות לתקצב את המחקר לאנרגיות ירוקות.

לניתוח המלא

הכלכלה העולמית עוברת כעת מספר תהפוכות, שישנו לצמיתות איך אנחנו מייצרים וצורכים.

הערה : נושא שמדאיג אותי יותר מנפט הוא שיבוש בשרשרות אספקה של מזון. מדינת ישראל על הנייר יחסית עצמאית, אך אם הממשלה לא תייעל עכשיו את התכנון (או תסלק אותו), אנחנו נעמוד בפני בעיה של מחירי מזון עולים והיעדר אספקה.

קרדיט : ערוץ הטלגרם "המשחק הגדול" 

כתיבת תגובה