ברקע דרישות לסיוע וביטול הסנקציות משגרת איראן לוויין צבאי בהצלחה

משמרות המהפכה האיראנים מסרו ביום רביעי, כי הם שיגרו את "הלוויין הצבאי הראשון" מבסיס שיגור באחד ממדבריות במדינה, והדגישו כי הלוויין , ששוגר לאחר מספר ניסויים כושלים , "הצליח להיכנס למסלולו המתוכנן".

A handout picture released by Iran's Defence Ministry on February 9, 2020, shows the Zafar rocket, Persian for Victory, during…

שיגור הלוויין הצבאי מגיע בתקופה בה איראן מתלוננת כי הסנקציות הכלכליות של ארה"ב מונעות ממנה לטפל באלפי הנדבקים בנגיף הקורונה, לאחר שהמדינה הפכה לאחת המדינות הנפגעות  ביותר מהנגיף ,הן בנדבקים והן במתים .

משמרות המהפכה אומרים כי שמו של הלוויין הוא: "נור" וכי הוא שוגר מטיל דו-שלבי בשם "קאסיד", והוכנס למסלולו בגובה של 425 ק"מ מעל פני האדמה.

זה קורה יותר מחודשיים לאחר שאיראן שיגרה  לוויין שלא הצליח להכניס למסלולו המתוכנן, כחלק מתוכנית, שלדברי ארצות הברית היא "כיסוי לפיתוח טילים בליסטיים צבאיים לטווחים רחוקים".

לאחר השיגור הכושל טענה טהראן כי  הלוויין "צפר", ששוגר לכבוד  יום השנה ה -41  לעלייתם של האיסלאמיסטים לשלטון במדינה, אינו למטרות צבאיות.

רק ביום שלישי הודיעו משמרות המהפכה, על פיתוח סוג של טיל חוף – ים  , ועל הצלחתם להגדיל את טווח הפגיעה שלו ל-800 ק"מ.

מנהיגי איראן אומרים, כי הסנקציות מקשות על איראן להשיג ציוד רפואי חיוני, וציוד לטיפול בחולים בקורונה, וכי רוב תושבי המדינה , חיים בעוני קיצוני , לאחר הטלת החרם הבינלאומי על איראן, על רקע תמיכתה בקבוצות טרור, ומיליציות חמושות הפועלות במזרח התיכון.

בחודש מארס ביקשה איראן מהקרן הבינלאומית להלוואות, הלוואה בסך 5 מיליארד דולר, שלדבריה נועדה "להילחם בנגיף הקורונה, שהתפשט במדינה "  אך הקרן סירבה לבקשתה.
נגיד הבנק המרכזי של איראן, עבדל נאסר חאמטי, אמר בפוסט בחשבונו ב- "אינסטגרם", כי הוא שלח הודעה למנהלת קרן המטבע הבינלאומית כריסטינה גאורגייבה, והסביר לה כי ארצו רוצה לנצל את הכספים ההומניטריים הבינלאומיים המסופקים למדינות שנפגעו מנגיף הקורונה.

באותה עת הוסיף כי "החשש הוא, שהנגיף התפשט למחוזות אחרים במדינה, ולכן איראן זקוקה לתמיכה כלכלית, כדי להתמודד עם הנגיף, ואם לא תקבל תמיכה ,המצב בתוך איראן יחמיר".

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

התגובה הישראלית הרישמית לשיגור הטיל האיראני : 

*הודעה לתקשורת – ישראל מגנה את ניסיון שיגור הלוויין הצבאי האיראני*
ישראל מגנה בתוקף את ניסיון שיגור הלוויין הצבאי האיראני על ידי משמרות המהפכה, ארגון טרור המוכר ככזה על ידי ארה"ב.
שיגור הלוויין הוא כסות להמשך פיתוח טכנולוגיות של טילים מתקדמים באיראן: טילים בין יבשתיים וטילים בעלי יכולת נשיאה של נשק גרעיני.
השיגור מהווה הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231 וההתחייבות של איראן לקהילה הבינ״ל
המשטר האיראני ממשיך למקד את מאמציו בתוקפנית צבאית במקום לטפל במחדליו בטיפול במגפת הקורונה במדינה, ובעשרות אלפי האזרחים האיראני שנפגעו.
ישראל קוראת לקהילה הבינ״ל לגנות את השיגור, ולהטיל סנקציות נוספות על המשטר האיראני במטרה להרתיע אותו מלהמשיך בפעילות המתריסה והמסוכנת.  *דוברות משרד החוץ*

כתיבת תגובה