מתקפה רוסית על אסד: חלש, מושחת שהסורים לא יבחרו בו

סוכנות החדשות הרוסית – " “الأنباء الفيدرالية” – הידיעות הפדרליות –  פתחה במתקפה נוקבת,וזאת בסדרת כתבות , על ראש המשטר הסורי ועל ממשלתו, והאשימה אותם בבעיות הכלכליות של סוריה

בסדרת כתבות שפרסמה הסוכנות ברציפות בתוך פחות משלוש שעות, היא תיארה את ראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, כ"חלש ", ודיברה על חוסר יכולתו להילחם בשחיתות המשתוללת בממשלו והאשימה את בכירי  המשטר בניצול הסיוע הרוסי למטרותיהם האישיות.

הסוכנות,השייכת למקורב לקרמלין, המיליארדר יבגני פריגוגין, הצדיקה את ההתקפה על משטר אסד בתואנה של חשיפת השחיתות שלו כדי לאלץ  אותו לעשות וויתורים נוספים, או לקיים הסכמים קודמים שממשלתה התקשרה עמו,שהוא גם הממן את קבוצת ווגנר ,קבוצה של שכירי חרב רוסיים שנלחמו לצדו במלחמתו. נגד המורדים הסורים במשך שנים.

Vladimir Putin's Russia Is Losing Power in the Middle East—and ...

כתבה ראשונה: המצב הכלכלי קשה מאוד

בכתבה הראשונה של הסוכנות, שנחתם על ידי מיכאיל ציפלייב, הוא העריך את המצב הכלכלי בסוריה כרגע בצורה קשה ביותר, והצביע על כך כי "אין את התנאים לשותפות בין רוסיה לסוריה בגלל רמת השחיתות הגבוהה בדרגים הפוליטיים הגבוהים ביותר."

תחת הכותרת: "כיצד מטפלת ממשלת סוריה בבעיות המדינה? הכתבה מכחישה את הטענות של משרד הנפט והמשאבים המינרלים הסורי ב- 12 באפריל כי מספר בארות גז חשובות בשדות חיאן ואל-שאער הפסיקו לפעול בגלל המצב הביטחוני באזור המדברי, כדי להצדיק את העלייה בשעות הפסקות החשמל.

בכתבה נאמר עוד כי ממשלת סוריה פרסמה "חדשות שווא ושמועות על שליטתם של טרוריסטים בעיר סוחנה, שנמצאת בסמוך לשדות גז, שמועות שנדחו על ידי גורמים בסוריה" ,כדי להצדיק את הקיצוב.

על פי הכתבה, הכתב הצבאי  הרוסי- אולג בלוקין הפריך את החדשות שקשורות לשליטת המחבלים בסוחנה בערוץ "הטלגרם" שלו, והגיע למסקנה כי "משום מה ממשלת סוריה החליטה להשתמש בחדשות מזויפות כדי להצדיק את העלייה בשעות הפסקות החשמל".

הכתבה  ייחסה  את המתרחש בסוריה ל"תכניות המושחתות של הממשלה ", והמשיכה ואמרה כי" בשאר אל-אסד שולט בצורה חלשה על המצב בשטח, והרשות בסוריה תלויה לחלוטין במנגנון הבירוקרטי " . ראש ממשלת סוריה האשים את עימאד חמיס כי "לקח כסף לכיסו מייצוא כמויות חשמל ללבנון מאז שנת 2019 לאחר הגברת הייצור בשדות הגז של חומס שהתאפשר בעקבות  סיוע רוסי."

בכתבה נאמר כי "בשנת 2019, ממשלת חמיס ניהלה משא ומתן על החוזה לאספקת חשמל ללבנון , שהיה קיים מאז 2013, ותחנות כוח הצורכות גז מהשדות המשוחררים סיפקו את החשמל לביירות תוך שהן מפסידות  מיליוני דולרים", מה שהיה מועיל בהחלט לכלכלה הסורית, אבל זה נכנס לכיסם של הפקידים הסורים שמקבלים את האחוזים שלהם.  כתוצאה מכך, הצרכנים בסוריה עצמם נאלצים לחיות בלי חשמל, ואילו הממשלה מקבלת מיליונים מסחר בחשמל.

בכתבה ציטטו את סגן ראש הממשלה הסורי לשעבר היושב במוסקבה, קאדרי ג'מיל, שאמר כי "רמת השחיתות גדולה מאוד, זה באמת מעכב את התפתחות המדינה, וכן מעכב את שיפור רמת החיים של האנשים." הוא צוטט באומרו כי "לפני המשבר, אחוז השחיתות בהשוואה להכנסות הלאומיות של התוצר המקומי הגולמי הגיע לכ- 30 אחוז." ומספר המיליארדרים בסוריה עלה משניים או שלושה לפני שנת 2011 לעשרות כעת, והוא הגיע למסקנה שיש בעיה גדולה כי האנשים עניים ורמת החיים היא קטסטרופלית."

בכתבה ,בה מתמקדים בהתקפה על חמיס, נאמר כי "כתוצאה מפעילות ממשלת עימאד חמיס, חברות רוסיות אינן יכולות לפעול בסוריה בגלל הבעיות האדירות בכלכלת המדינה והשחיתות המוחלטת במגזר הציבורי. בתורה, הממשלה מגדילה את העושר ומעבירה כספים למערב, אם כי ארצות הברית ומדינות אחרות ממשיכות לתקוף באגרסיביות את סוריה באמצעות משטר הסנקציות".

הכתבה  הראשונה הגיעה למסקנה כי "האוכלוסייה המקומית אינה מרוצה מהתנהלות  ממשלת חמיס ומרמת השחיתות הגבוהה, ועל רקע זה, בשאר אל-אסד מאבד את פופולריותו בקרב האליטות הכספיות, ונראה שהוא מנהיג חלש, שאינו מסוגל לרסן את השחיתות וליצור אקלים כלכלי ראוי בתוך סוריה."

Russian power | The World Weekly

הכתבה השניה: שני שליש מהסורים לא יצביעו עבור אסד

במתקפה על ראש המשטר פרסמה הסוכנות הרוסית את הכתבה השניה, המצטטת משאל בקרב סורים שהראה כי "הפופולריות של בשאר אל-אסד יורדת על רקע השחיתות והבעיות הכלכליות במדינה."

לדבריה, בסקר "הקרן הלאומית להגנת ערכים" עולה כי רק 32 אחוז מהאוכלוסייה הסורית הביעו את נכונותם לתמוך בבשאר אל-אסד בבחירות 2021. ראש התחום, אלכסנדר מלכביץ ', הצהיר כי "הירידה המשמעותית ברמת התמיכה בבשר אל-אסד קשורה לשורש השחיתות והפטרונות ברמות של סמכות עליונה והמעגל הפנימי של הנשיא. זה הביא לרמת חיים נמוכה מאוד, עם פיקוח על אבטלה, הפסקות חשמל ומחסור בסחורות מזון, וציין כי "לממשלה הנוכחית אין מענה אפקטיבי לדרישות האזרחים."

בסוכנות נמסר כי, "יש תחושה של פסימיות בסוריה. על פי הקרן הלאומית להגנת הערכים, שאמרה כי הסקר כלל יותר מ -1,400 סורים שנשאלו בטלפון ב -12 באפריל, ומדובר באנשים המחכים לרפורמות ולפוליטיקאים חדשים וחזקים בשלטון והמסוגלים לטפל במשבר. הסוכנות הגיעה למסקנה כי "ההנהגה הנוכחית בסוריה טרם עמדה בשאיפות אלה" ו"ברור כי הצורך ברפורמות כלכליות, מאבק בשחיתות ויצירת סביבה ידידותית לעסקים אינם על הפרק כרגע. "

THE BIGGER PICTURE: China makes a pivot towards Russia | Daily ...

הכתבה השלישית: אסד חסר את הרצון הפוליטי

בכתבה השלישית, תחת הכותרת "השחיתות גרועה מהטרור: מה שמפריע לפעולות רוסיות בסוריה", חשפה הסוכנות כי המערכת לא "יצרה את כל התנאים הדרושים לפעולות הרוסיות" למרות המשך התמיכה של רוסיה בה.

"הפעילות העסקית הרוסית בסוריה עדיין נמצאת מתחת לרמה הנדרשת … ופקידים מקומיים מציבים מגוון מגבלות ומכשולים", ציטטה סוכנות הידיעות הפדרלית את האנליסט הפוליטי איוון ארקטוב, שהאשים גורמים סורים בהמצאת טענות על אי פיתוח הפעילות העיסקית הרוסית בסוריה  למרות יצירת תנאים  נאותים שהתאפשרו לאחר הפסקת האש. באידליב וחיסול דאעש.

הסוכנות ציטטה את המומחה הרוסי באומרו כי "השחיתות בסוריה, בעיקר ברמה הממשלתית, היא אחת הבעיות הגדולות ביותר עבור רוסיה. אנו משקיעים סכומי כסף גדולים בכלכלה הסורית, אך איננו רואים תוצאות … נראה כי כל ההשקעות שרוסיה עושה בסוריה נכנס לכיס של מישהו אחר. "

מהכתבה עולה כי "סוריה היא מדינה הטרוגנית. יש חמולות של משפחות בשלטון, שבט אסד אינו היחיד בשלטון. יש את שבט מכלוף, שהיא משפחה עשירה ומשפיעה שדעתה נלקחת לעתים קרובות בחשבון בעת ​​הכנת החלטות פוליטיות וכלכליות בדמשק.

איוון ארקטוב מסיק כי אסד אינו מסוגל להתמודד עם המצב, וכי "חסר לו הרצון והנחישות הפוליטית להתמודד עם מהערכת השבטית הקיימת. והתוצאה ברורה: רוסיה חייבת להחזיר את הסדר והארגון  לכלכלה הסורית, שאינה כשירה בגלל שחיתות. הוא ציין כי "אם השחיתות גרועה מהטרור, על פי דברי אסד, הרי שרוסיה חייבת להביס את השחיתות בסוריה באופן בו ניצחה את הטרור."

למרות שהמתקפות הרוסיות על משטר אסד אינן חדשים, אנליסטים סבורים שהפעם מדובר במתקפה הנשמעת כמו הסתה ישירה נגד המשטר , אך ניתן לקבוע כי שיקום הכלכלה הסורית תימסר,בסופו של דבר לידי החברות שבבעלות המקורב לקרמלין, אחרת המלחמה נגד המשטר תימשך.

 

כתיבת תגובה