השבוע שבין ה-9.4.20 ל- 15.4.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- החמא"ס מתהדרת בבלימת הקורונה ברצועה באופן מוחלט, וגם באיו"ש מתהדרים בהצלחה לצמצם את התפשטות המחלה באופן ניכר. עם זאת, מבינים הפלסטינים, כי האתגר האמיתי העומד בפניהם הינו האתגר הכלכלי. חמא"ס נעזרת בסיוע הקטרי, ואילו הרש"פ ביקשה וגם קיבלה סיוע כלכלי מישראל.

*- על רקע משבר הקורונה מנסה מנהיג החמא"ס ברצועה לחדש את המגעים לעסקת חילופי שבוייים מול ישראל. ברקע מנסים אנשי החמא"ס לנצל את המהלך לתקיעת טריז בין בכירי הרש"פ והפת"ח, ומנגד, עצרו מנגנוני הרש"פ מספר בכירים בחמא"ס באיו"ש שניסו לנצל את משבר הקורונה ואת חודש הרמדאן המתקרב לבניה מחודשת של מערך הרווחה החמא"סי.

*- חג הפסחא הנוצרי צויין השנה בארועים מעוטי משתתפים, ובאוירה קודרת על רקע משבר הקורונה.

ובהרחבה:

הנהגת החמא"ס ברצועה מתפארת בהישג של בלימת התפשטות הקורונה באזור, כאשר כמעט כל המוחזקים בהסגר שוחררו ובהם שני חולי הקורונה שהגיעו מפקיסטן,שנרפאו בינתיים מהמחלה.

על רקע זה, חודשה כניסת תושבים לרצועה דרך מעבר רפיח, כשכל הנכנסים לרצועה חוייבו אוטומטית לשהות בבידוד, וכן צומצמו הגבלות התנועה ברצועה, אם כי עדיין נאסרה התפילה במסגדים באיו"ש, גם כן מצליחה הרש"פ למנוע התפשטות של המחלה, למרות איתור למעלה מ- 300 חולים, ושני נפטרים עד כה, האחרון בהם, תושב טול כרם נפטר בבית החולים ע"ש הוגו צ'אבס בכפר תורמוסעיא (מתקן אישפוז צבאי שהוסב לטיפול בחולי קורונה), שמצפון מזרח לראמאללה. מרבית הנדבקים, הינם כתוצאה מעבודה בישראל, או שהות בקרבת מי שחזרו מעבודה בישראל, לפיכך מחייבת הרש"פ את
החוזרים מעבודה בישראל לשהות בבידוד, כאשר כ- 20 אלף פועלים עברו ללון באורח קבוע במקומות העבודה, ואילו מרבית הפועלים אינם מועסקים בימים אלה, מה שיוצר לחץ כלכלי לא פשוט. כן ניתנו קנסות ועונשי מאסר למי שהפרו את כללי ההתנהגות בזמן הקורונה.

אם בתחום בלימת הקורונה, מצליחים הפלסטינים להתמודד היטב יחסית, הרי שמול המציאות הכלכלית, כמעט שאין להם כלים, פרט לאיום בשבירת הכלים. כך התבטא, יחיא סנואר, ראש החמא"ס בעזה, שאם תושבי הרצועה יחיו באימה, גם שישה
מליון תושבי ישראל יחיו באימה, ולא בכדי ישראל, מסייעת להעברת הדרכה לצוותי רפואה מעזה, וגם מקפידה על הפעלה כמעט מלאה של המעברים והעברת ציוד רפואי, וגם ממשלת הרש"פ ממשיכה להזרים ציוד רפואי לרצועה בצל הקורונה.

ברקע, ממשיכה החמא"ס להפגין מוכנות לעימות, ומבצעת כמעט מדי יום תמרונים צבאיים וירי רקטות לעבר הים. בהקשר ה, נהרג השבוע פעיל חמא"ס מרפיח בתאונת עבודה.

במקביל, הפכו יהודה שומרון ועזה ליצואניות של מסיכות מיגון לרחבי העולם, כולל מדינות ערב ואירופה, אם כי ללא הצלחה מובהקת בתחום.

הנה תמונות מהרצועה:

בד בבד, מדווח, שר האוצר הפלסטיני, שוכרי בשארה על פניה למקבילו הישראלי, בבקשה לקבלת הלוואה של חצי מליארד ₪ מדי חודש, תוך שיעבוד כספי המסלקה, ועקיפת חוקי והסכמי הקיזוז של הכספים, על מנת לסייע לרש"פ להתמודד עם המצוקה הכלכלית, ולאפשר לה לשלם משכורות וקיצבאות מלאות. זאת, למרות שהירידה ביבוא מוצרי הצריכה והדלקים הביאה לכך שהרש"פ זכאית לפחות ממחצית סכום זה. ישראל הסכימה בשלב זה להעביר לרש"פ סכום כזה רק לחודש הנוכחי, ולבחון את הדברים בהמשך.

בתוך כך, העדות הנוצריות המערביות באיו"ש ציינו השבוע את חג הפסחא, במקביל, לחג הפסח היהודי, ואילו העדות המזרחיות ציינו את יום ראשון של
כפות התמרים המקדים אותו, כשכל הארועים מתנהלים באוירת הקורונה, ללא תהלוכות או תפילות המוניות.

הנה תמונות מתההלוכה מצומצמת בבית לחם, כשהתושבים צופים בה ממרחק, או ממרפסות הבתים:

ברקע, נמצא העולם המוסלמי לפני חודש הרמדאן, באוירת אי בהירות מוחלטת,כיצד תתנהלנה התפילות וארוחות שבירת הצום המסורתיות תחת איום הקורונה,כמו גם, מה יהיה גורל התנועה בשווקים, במציאות הזו?

בתוך כך, תצויין גם המשך מחאת המורים הזמניים באונר"א שפוטרו מעבודתם בעקבות סגירת בתי הספר בשל הקורונה, והם דורשים לקבל שכר בדומה לעמיתיהם הנהני מקביות בעבודה.

הנה תמונות:

יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה ממשיך לנסות לגלגל את הצעתו לעסקת חליפין בצל הקורונה, ולאחר שהבין שטיפס על עץ גבוה בדרישותיו (שחרור כל משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש, בתמורה למידע על גורל חיילי צה"ל שאינם בחיים וגופותיהם בידיו), סיפקה לו הקורונה סולם לרדת מהעץ, ולדרוש במקום, שחרור אסירים זקנים ונשים, כשהמודכ"ל המצרי פתח במהלך תיווך.

על רקע זה, טוענים גורמי החמא"ס, כי כחלק מעסקת חליפין הם תובעים את שחרורו של מרואן ברגותי, ראש הפת"ח באיו"ש בתקופת אנתפאדת אלאקצא, ואילו אנשי מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל עושים כל שבכוחם, כדי לטרפד את שחרורו.

עוד טוענים אנשי החמא"ס, כי פרג' ועמו חסין אלשיח, הממונה על הקשר עם גורמי המנהל האזרחי הישראלי לותרים לאחרונה כנגד מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, לאחר שמעמדו הציבורי התחזק מאוד, והוא נתפס כיורש אפשרי של אבו מאזן, ראש הרש"פ, הזקן והחולה, שנראה שימיו בהנהגה אינם רבים.

ובשולי הדברים, מדווחים אנשי החמא"ס על שורה של מעצרים של בכירים בחמא"ס באיו"ש, שבוצעו לאחרונה, וזאת על רקע נסיונות של החמא"ס לחדש את פעילות מערך הרווחה האסלאמי, בעקבות הקורונה והמצוקה הכלכלית, וכן לקראת חודש הרמדאן.

במישור הפנימי נמשכות מלחמות הכנופיות בגזרת ג'נין. בין היתר הוצתו מספר מבנים בכפר בית קאד, על רקע סכסוך חמולות, וכן נפתחה אש לעבר פעיל פלילי בולט בעיר ג'נין, ללא נפגעים.

שבת שלום ובריאות לכולם.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה