הצעת המב"ל לאסטרטגיות יציאה ממדיניות ההסגר בעקבות מגפת הקורונה

משרד המודיעין הגיש אתמול (רביעי) למועצה לביטחון לאומי, הממונה על ריכוז המאבק בקורונה, את הצעותיו לאסטרטגיות יציאה ממדיניות ההסגר. במסמך שהגיע לידי "הארץ" מוגדרת "נקודת היציאה הראשונה" בתאריך ה-19 באפריל – מיד אחרי תום חופשת הפסח. לפי ההצעה הראשונה, השחרור מההגבלות יהיה הדרגתי: "כמו שנכנסו כך יוצאים". הכוונה היא להתחיל להכריז על הקלות בקצב אטי מדי שבועיים.

הצעה שנייה לחזרה לשגרה, שמיוחסת לקבוצת חוקרים מאוניברסיטת בר אילן, היא "שחרור לפי משמרות". האוכלוסייה תחולק לשני חצאים: משמרת א' ומשמרת ב', בפורמט של שבוע-שבוע. כלומר, בשבוע אחד קבוצה א' חוזרת לעבודה ובשבוע שלאחריו קבוצה ב', וכן הלאה. במודל זה, כל מי שמגלה סימפטומים נותר בבידוד ללא תלות במשמרת שלו. הצעה זו מניחה כי "הסגר במשמרות יוצר מחזוריות שבאופן טבעי מבודדת את החולים הסמויים: אדם שנדבק בשבוע הפעיל נכנס להסגר שבועי ובסופו 'מתגלה' או יוצא שוב לפעילות כשהוא ככל הנראה בריא". עוד נכתב בהצעה זו כי היא תוכל לסבול מצב של 20%-10% אי-ציות חברתי וכי "כל המשפחה חייבת להיות באותה משמרת". הצעה שלישית, "שחרור לסירוגין", מיוחסת לפרופ' אורי אלון ממכון ויצמן. עקרונות השיטה הם הסגר "מלא" שיופעל וישוחרר לסירוגין בכל המשק. המסמך מדגיש כי הצעה זו תחייב היענות ומשמעת של האוכלוסייה וכי האיזון הטוב ביותר יהיה ארבעה ימי עבודה ועשרה ימי הסגר. עם זאת, לפי הכותבים, "הזמן הכולל להתמודדות עם המגפה מתארך באופן ניכר" בהצעה זו. לדבריהם, מחזור ההסגר-עבודה "יפחית את הזמן שבו נשא עלול להדביק אחרים לשתי שביעיות בלבד מתוך חישוב של שיעור ההידבקות של 0.3% בימי ההסגר ושל 2.4% בימי העבודה", וכן "יוריד את שיעור ההידבקות כשהממוצע יהיה 0.9%, מה שיוביל להיעלמות הווירוס".

ההצעה הרביעית היא "שחרור לפי קבוצות גיל", ולפיה יש לחלק את האוכלוסייה לשלוש קבוצות לפי פרמטרים של "מפיצי ההדבקה וסיכון להסתבכות". הבידוד יהיה לפי הקבוצות האלה. למשל, לפי ההנחה ש"תלמידי בית ספר מידבקים פחות" ו"צעירים מדביקים הכי הרבה אבל בעיקר את בני גילם". לכן, לפי הצעה זו יהיו הוראות בידוד דיפרנציאליות המותאמות לקבוצות הגיל השונות: בידוד מלא לקבוצות בסיכון גבוה והתרה הדרגתית בהתאם לסיכון ההדבקה.

הצעה אחרת במסמך היא לאזורים גיאוגרפיים. לפי שיטה זו יהיה "הסגר נושם גיאוגרפי" שייקבע לפי צפיפות האוכלוסייה, התפלגות גילים, מבנה משפחתי, קישוריות תחבורתית, כמות מבודדים, חולים מאותרים, מסלולי חשיפה ועוד. בתרחיש זה יינתנו הוראות בידוד לפי רמת הסיכון של כל אזור. ההמלצה הסופית של משרד המודיעין למל"ל היא לבחון שילוב של כל ההצעות ולבחון (ולשנות) אותן בהתאם לנתוני האמת. במסמך נלווה למסמך ההצעות כותבים אנשי משרד המודיעין כי "עד סוף 2020 מסתמן מתווה בעל שלושה שלבים: הראשון צפוי בשבועות הקרובים עם הירידה בהיקף ההדבקה עד למצב שבו מספר המבריאים יעלה על מספר המודבקים. השלב השני, הצפוי בחודשי הקיץ – ירידה ניכרת בתחלואה וקיומה ברף נמוך וחזרה של המשק לפעילות מלאה, והשלב השלישי הוא 'הגל השני' של התפרצות (צפי להתחלה בספטמבר). זאת כשההערכה היא שלפיתוח חיסון מאושר לשימוש רחב תידרש לכל הפחות שנה".

עוד צופים הכותבים כי "לישראל פוטנציאל להיות הראשונה במערב המחזירה משק לפעילות מלאה" וכי "בחזרה מהירה גלומות סכנות, אך היא עשויה גם לאפשר השגת יתרונות כלכליים ומדיניים מול מדינות אחרות".

בנוגע למעברי הגבול, בעת החזרה לשגרה מציעים במשרד המודיעין מילוי שאלון רפואי לבאים בשערי המדינה, בידוק בעמדות קבועות בשדה/מעבר של קבוצות המוגדרות כסיכון, ובהינתן חשד להתפרצות – פעולה מהירה להידוק הבידוק לנכנסים. הם מציעים גם הגדרת בעלי תפקידים חיוניים, כמו צוותים רפואיים, שעליהם להיכנס לבידוד יזום מהמשפחה – בפרט במצב שבו המשק לא מצוי בהרחקה חברתית אגרסיבית עם תחילת ה"גל השני" לצורך המשך תפקוד.

עוד נכתב כי כדי לשמור על התמיכה הציבורית במהלכים נדרשת "שקיפות, אמינות ומהירות בדיווחים לציבור על מצב התחלואה, הכלכלה וצעדי המדיניות" וכן "הצבת פרמטרים ברורים ושקופים לחידוש פעילות משקית" לצד "מסגרת משפטית וציבורית בקונצנזוס ככל הניתן" ו"עידוד דיון ציבורי ובשיקולים לקבלת החלטות שאינם צעדים מיידים". כמו כן, קבעו במשרד, בעת החזרה לשגרה יהיה צורך ב"פעולות חיטוי תכופות של תחבורה ציבורית, מעליות ומקומות ציבוריים, וזמינות גבוהה ובחינם של אמצעים לניקוי ידיים". זאת לצד "הסדרה של מקומות לינה ושהייה לציבור שהבית אינו הפתרון עבורו" ו"פיתוח מודלים ליצירת סביבת עבודה מרחוק לכל בית ושכלול מערכות הלמידה מרחוק". משרד המודיעין מציע במסמך זה לסייע לחברות בפיתוח תשתית משלוחים ואף לשקול "הלאמה של חברות בעלות חשיבות לאומי" – למשל של חברות שפשטו רגל.

תמונה

קרדיט: "הארץ"

 

כתיבת תגובה