הפנטגון מתכנן תקיפות נרחבות נגד המיליציות האיראניות בעיראק וסוריה

הפנטגון הורה למפקדים בצבא ארה"ב להתכונן להסלמה במצב הכוחות בעיראק, והוציא בשבוע שעבר הנחיה להכין מבצע להשמדת המיליציה הנאמנה לאיראן שאיימה להוציא לפועל יותר פיגועים נגד חיילים אמריקאים.

אולם המפקד הבכיר של ארצות הברית בעיראק הזהיר כי מבצע כזה יכול להיות עקוב מדם ומעלה את הסיכון למלחמה עם איראן. בתזכיר בוטה בשבוע שעבר כתב המפקד, רב אלוף רוברט פ. ווייט, כי מערכה צבאית חדשה תדרוש גם הבאת אלפי חיילים אמריקאים נוספים לעיראק ותסיט משאבים ממה שהייתה המשימה הצבאית האמריקאית העיקרית שם: הכשרת כוחות עיראקיים למלחמה במדינה האסלאמית (דאעש).

הנחיית הפנטגון ותגובתו של גנרל ווייט – ששתיהן עברו בתקשורת צבאית מסווגת – הודלפו על ידי כמה גורמים אמריקאים שקראו באופן ישיר את תוכנם. ההדלפה באה כחלק ממאבק פנימי  בתוך ממשל טראמפ על המדיניות כלפי איראן ועל מהלך המלחמה של אמריקה בעיראק, שהחל לפני קצת יותר מ -17 שנה.

כמה גורמים בכירים, כולל מזכיר המדינה מייק פומפאו ורוברט סי אובראיין, היועץ לביטחון לאומי, דחפו לפעולה אגרסיבית חדשה נגד איראן וכוחות הפרוקסי שלה – ורואים הזדמנות לנסות ולהשמיד את המיליציות הנאמנות לאיראן בעירק .

בכירים בצבא, כולל שר ההגנה מרק ט. אספר והאלוף מרק א. מיליי, יו"ר המטות המשולבים, נזהרו מהסלמה צבאית חדה, והזהירו כי היא עשויה לערער עוד יותר את המזרח התיכון בתקופה בה הנשיא טראמפ אמר כי הוא מקווה לצמצם את מספר הכוחות האמריקאים באזור.

A NOS FRERES D'ARMES AMERICAINS (Our Brothers in Arms Americans ...

עם זאת, גורמים רשמיים אמריקאים אמרו כי מר אספר אישר לתכנן מבצע חדש בתוך עיראק – אפילו כשהצבא מצמצם את נוכחותו במלחמה בטרור שם כדי לספק אפשרויות למר טראמפ במקרה שהמיליציות האיראניות יסלימו את ההתקפות שלהם נגד הכוחות האמריקניים.

במהלך ישיבה במשרד הסגלגל ב- 19 במרץ, מר טראמפ לא קיבל החלטה אם הוא רשאי לאשר את המבצע החדש בעיראק, אלא איפשר לתכנון להמשיך, לפי גורמים אמריקאים.

הוויכוח מתרחש כאשר בכירים בפנטגון ומפקדים הבכירים ברחבי העולם מביעים גם הם דאגות הולכות וגוברות מפני התפשטות וירוס הקורונה  בשורות הצבא, מה שעלול לאיים על יכולתו של הצבא להפעיל כוחות מוכנים לקרב.
כמה גורמים אמריקאים אמרו כי הם נפגעו מהטון הבוטה בתזכירו של הגנרל ווייט – שנשלח ב- 16 במרץ, יום לאחר שקיבל את הנחיית הפנטגון להתחיל בתכנון – שלדבריהם הדגיש את העלויות והסיכונים כנגד מאמץ לנסות להשמיד את קבוצת המיליציה, המכונה "קטאיב חיזבאללה" המוכרת גם כ-"חיזבאללה עיראק".

בתזכיר גם צוין כי מבצע כזה עלול לפגוע בהסכם הנוכחי עם הממשלה העיראקית המאפשר לכוחות אמריקאים לפעול במדינה.

מעבר לכך, סביר להניח שהיא תעמיד את ההנהגה העיראקית, ובמיוחד את הצבא שלה, בעמדה שתצטרך לבחור בין האמריקאים בני בריתה  – שמנהיגיהן רחוקים משם – לבין האיראנים, שרבים מהעיראקים הבכירים לא אוהבים אך מאמינים שהם צריכים לחיות בשלום איתם בגלל שהם שכנים.

Iraq to remain part of 'resistance axis' despite US: Nujaba ...

"עיראק לא יכולה להיות קורבן של הסכסוך בין  איראן לארה"ב מכיוון שזה בסופו של דבר ייטה לטובת איראן, "אמר כרים אל-נורי, איש בכיר במיליציית " באדר ", מיליציה הנאמנה לאיראן, ומשמעות הדבר היא שתכריח את עיראק להיות קרובה יותר לאיראן.

איראן השתמשה זה מכבר בקבוצות מיליציה שיעיות בעיראק ככוח פרוקסי הן למלחמה בחיילים אמריקאים ועיראקיים והן בכדי להפעיל השפעה פוליטית בתוך הממשלה. כמו חיזבאללה הלבנוני, גם לקטאיב חיזבאללה יש אלמנטים צבאיים וגם גופים פוליטיים, וקשרים לפוליטיקאים, לעסקים, לארגוני צדקה ולרשתות חברתיות אחרות, אמרו כמה מומחים אזוריים.

"זה כמו מדינת צללים", אמר מייקל נייטס, אנליסט במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, שחוקר את הקבוצה כבר למעלה מעשור.

כתוצאה מכך, ביצוע כל תכנית רחבת היקף להשמדת קטאיב חיזבאללה יגרום לסיכונים פוליטיים וביטחוניים עצומים עבור ממשל טראמפ ואתגרים מעשיים לצבא.

זה גם ימתח את היחסים  עם השלטון המרכזי החלש של עיראק. בינואר קראו חברי הפרלמנט בעיראק לגרש את כל הכוחות האמריקניים במדינה לאחר מתקפת המל"טים האמריקנית בשדה התעופה הבינלאומי בבגדד שהרג את האלוף קאסים סולימאני, מפקד איראני בכיר, כמו גם את אבו מהדי אלמוהנדיס, המנהיג למעשה של המיליציות האיראניות בעיראק.

כמה גורמים בכירים אמריקאים, ביניהם שר החוץ פומפאו והגנרל מיליי, דחקו בכוחות הביטחון העיראקיים לעצור את המיליציות השיעיות הסוררות שתוקפות חיילים אמריקאים, אחרת ארצות הברית תיאלץ לתקוף חזרה.

הנחיית הפנטגון הורתה על מתכננים בפיקוד המרכז של הצבא ובעיראק לתכנן אסטרטגיה שתביא לפירוק פעולות המיליציה, כך לפי מספר גורמים אמריקאים שראו את הצו או תודרכו עליו. ההוראה אמרה כי אנשי משמרות המהפכה האיראנים עשויים גם הם להוות יעדים לגיטימיים אם הם ימצאו אצל לוחמי קטאיב חיזבאללה.

בפיגועי הטילים של קטאיב חיזבאללה נהרגו החודש שני חיילים אמריקאים וחייל בריטי אחד בבסיס צבאי, מה שהביא לתקיפת נגד מצד מטוסי קרב אמריקניים יום לאחר מכן.

pentagon

אף על פי כן, גורמים רשמיים אמריקאים אמרו כי אין כל הוכחות מוצקות לכך שאיראן הורתה על התקפת קבוצת המיליציה. אולם השר פומפאו ובכירים אחרים בשבועות האחרונים טענו כי הם יפעלו צבאית  לא רק נגד קטאיב חיזבאללה אלא גם נגד כוחות צבא איראניים.

במהלך ישיבת הבית הלבן שהתקיימה ב- 12 במרץ, הציעו מר אספר והגנרל מיליי תגובה מוגבלת יותר לפיגועי הרקטות – הצעה שהתקבלה על ידי הנשיא טראמפ, שהורה על תקיפות ליליות על חמישה מחסני נשק חשודים בעיראק ששימשו את קטאיב חיזבאללה.

כמה גורמים אמריקאים אמרו כי יש לתכנן המהירות את התקיפות נגד קטאיב חיזבאללה, שכן המיליצייה הזאת, אולי יחד עם מיליציות שיעיות אחרות, איימה בתקיפות  נגד חיילים אמריקאים שהוצבו בבסיסים עיראקיים לאחר חגיגות השנה החדשה של אירוז, איראן , שמסתיים בקרוב. סוכנויות מודיעין צבאיות אמריקאיות גילו סימנים לכך שיכולות להיות מתקפות גדולות , כך לפי גורם בכיר בצבא אמריקני שעודכן במה שקורה בעיראק.

קטאיב חיזבאללה, בהצהרה ביום רביעי, הזהיר את לוחמיו להיערך להתקפות אפשריות מצד צבא ארצות הברית, ואיים להשיב בתקיפות נגד האמריקאים ונגד כל העיראקים שיעזרו להם. "אנו נגיב במלוא העצמה נגד המתקנים הצבאיים, הביטחוניים והכלכליים שלהם", נאמר בהודעה, לפי אתר SITE (חברה פרטית המפקחת על אתרי האינטרנט והפרסומים של הג'יהאדיסטים) .

היעדים המיידיים של מתקפת הפנטגון נגד קטאיב חיזבאללה הם ככל הנראה הפיקוד הבכיר של המיליציה, בסיסים ומחסני נשק, אמר מר נייטס. בנוסף למערך רב של רקטות, על פי ההערכה, למיליצייה יש גישה לארסנל מוסתר של טילים בליסטיים קצרי טווח שהובאו לעיראק על ידי איראן במהלך החודשים האחרונים, על פי גורמים במודיעין וצבא אמריקאים.

תקיפה רחבת היקף יכולה לפגוע ביעדי המיליציה ברחבי עיראק וסוריה, ואולי גם מיליציות שיעיות אחרות בעיראק, המתואמות באופן רופף עם קטאיב חיזבאללה. "אתה לא יכול פשוט לפגוע בלוחמים זוטרים, אתה צריך לפגוע במפקדים, שרובם ככל הנראה התפזרו," אמר מר נייטס.

במקביל, גורמים רשמיים אמריקאים אמרו כי הסיכונים המוצגים בתזכירו של ג'נרל ווייט הם אמיתיים, וכמה מתכננים צבאיים מאמינים שזה יהיה לא חכם אם ממשל טראמפ יסלים את הפעולות הצבאיות בעיראק בזמן הקרוב.

יותר מ -5,000 חיילים אמריקאים מוצבים כיום בעיראק, רובם כחלק מהמשימה להכשיר ולייעץ לכוחות הביטחון העיראקיים במשימה נגד המדינה האסלאמית (דאעש). פקידים בפנטגון ביקשו לצמצם את הנוכחות הזו לכ -2,500 חיילים בחודשים הקרובים.

כל מערכה נגד קטאיב חיזבאללה עשויה לשאוב מכמעט 70,000 אנשי הצבא האמריקאים הפרוסים כיום ברחבי המזרח התיכון, כולל בסעודיה ובמדינות מפרץ אחרות במפרץ הפרסי. יותר מ -14,000 מאותם חיילים עברו לאזור מאז חודש מאי האחרון, כאשר התגברה המתיחות עם איראן.

מזכיר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, הזהיר את קטאיב חיזבאאלה... | חמ״ל

הפנטגון שלח גם סוללות הגנ"א וטילי פטריוט, מפציצי B-52, טייסת מטוסי תקיפה, מל"טים חמושים ואנשי הנדסה ותמיכה אחרים.

הצבא ממשיך לשלוח לעיראק עוד סוללות טילי פטריוט וכלי נשק אחרים, אך עדיין רחוקים כשבוע-שבועיים עד שיוצבו במקומם מערכות ההגנה שהגיעו, כך אמר בכיר בצבא ארה"ב.

בשבועות האחרונים, ככל שהאיום מפיגועי המיליציה וחשיפה לנגיף הקורונה הלך וגבר, הקטינו ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות את נוכחות כוחותיהם  בבסיסים  העירקיים, או עברו למספר בסיסים עיראקיים גדולים יותר או עזבו לגמרי את המדינה.

בשיחה עם עיתונאים יום לאחר שארצות הברית הפציצה את חמשת מחסני הנשק של קטאיב חיזבאללה החודש, אמר אלוף קנת פ. מקנזי ג'וניור, ראש פיקוד מרכז, כי האיום מאיראן וסביבתה נותר "גבוה מאוד" והוסיף כי המתחים "למעשה לא ירדו" מאז שארצות הברית חיסלה את הגנרל סולימאני.

בעוד גורמים אמריקאים אומרים כי אין להם שום הוכחות ברורות לכך שאיראן כיוונה באופן ספציפי את ההתקפה הקטלנית על מחנה טאג'י ב -11 במרץ, הם אומרים כי קטאיב חיזבאללה וכוח קודס האיראני מתואמים מקרוב.

הגנרל מקנזי אמר כי ארצות הברית מתכוונת לפגוע באתרי אחסון נשק נוספים של המיליציה ומטרות אחרות, במידה וההתקפות נגד הכוחות האמריקניים יימשכו. הוא האשים את קטאיב חיזבאללה בתריסר פיגועי טילים נגד חיילים אמריקאים שהתבססו בעיראק בחצי השנה האחרונה.

us-troops-iraq-ht-jef-200106_hpMain_16x9_992

 

כתיבת תגובה