מדוע טורקיה שואפת למערכת הגנ"א משולבת של אס-400 ופטריוט בו זמנית?

על פי הדיווחים, אנקרה ביקשה מארה"ב לפרוס סוללות פטריוט בגבולה הדרומי של טורקיה בעקבות התגברות המתיחות במחוז אידליב שבצפון סוריה. להלן מבט מקרוב על מה שיכול להפוך בסופו של דבר למערכת הטילים של טורקיה, בהתחשב ברכישה האחרונה של אנקרה של מערכות הטילים S-400 Triumf מתוצרת רוסיה.

המהלך של אנקרה לפרוס על גבולה סוללות פטריוט ירימו, ככל הנראה ,גבות רבות, בהתחשב בתכונות הביצועים של שתי מערכות ההגנה האווירית הללו. ה- S-400 מגלה אויב במרחק של עד 600 ק"מ ועוקב עד 300 יעדים בו זמנית, בעוד שהפטריוט מגיע לטווח של לא יותר מ- 120 ק"מ.

מבחינת טווח הירי, הטריומף עדיף על הפטריוט מכיוון שהנתונים עומדים על 250 ק"מ ו -100 ק"מ בהתאמה. המערכת הרוסית מסוגלת להשמיד מטרה הנעה במהירות של 4,800 מטר לשנייה, כלומר אפילו טילים היפרסוניים, דבר שאינו המקרה עם הפטריוט, שפוגע בעצמים הטסים במהירות של עד 2,500 מטר לשנייה.

מה שכן, לא רקטה ולא מסוק לא יברחו מהטריומף אפילו בגובה מינימלי, מכיוון שמערכת הטילים תזהה ותשמיד מטרה שנמצאת אפילו בגובה של מאה מטרים מעל האדמה. לעומת זאת, הפטריוט יעיל רק בגובה 500 מטר ומעלה והמערכת אינה מסוגלת לאתר מטרות הנעות מתחת לסף זה.

בניגוד למתחרה האמריקני, מערכת הטריומף כוללת טילים מונחים מתקדמים בעלי כושר תמרון מעולה ובעלי טווח אולטרא רחוק היכולים להשמיד  מטוסי AWACS (אזהרה ובקרה מוקדמת באוויר) ,וכלי טיס ללוחמה אלקטרונית, כמו גם עמדות פיקוד, יחד עם טילים בליסטיים וטילים היפרסוניים הנמצאים הרחק משדה הקרב.

היתרון הנוסף של המערכת הרוסית נוגע ליכולתה לפעול בצורה חלקה בתנאים שבו מופעלים נגד  אמצעי נגד אלקטרוניים אינטנסיביים שמטרתם לאלץ את מערכות ההגנה האווירית של האויב לעקוב אחרי יעדים מזויפים. למרות המאפיינים המתוחכמים שלו, על פי הדיווחים Triumf זול לפחות פי שלושה מהפטריוט מבחינת התחזוקה.

נראה כי לפטריוט יתרון  על הטריומף רק בכל מה שקשור להתנסות בקרב, כולל מבצע "סערה במדבר" במהלך מלחמת המפרץ,בשנת 1991 בין כוחות הקואליציה בהנהגת ארה"ב ועיראק.

עם זאת, ניסיון זה לא הוכח כמוצלח עבור המערכת האמריקאית, שהצליחה ליירט 46 מתוך 130 טילים עיראקיים בלבד. כישלון דומה התרחש בספטמבר 2019, אז לא הצליחו הפטריוטים למנוע טילי שיוט ומל"טים לערוך התקפות מסיביות על מתקני הנפט הסעודים.

מלבד טורקיה, ה- S-400, שנבחר על ידי מומחים רוסיים וזרים כאחד המערכות הטובות ביותר בעולם לפעולה נגד מטוסים,מועמד להימכר גם להודו ועיראק, שכן ניו דלהי הביעה, מוקדם יותר, את נכונותה לרכוש לפחות חמש סוללות של טילי ה- S -400 .

טורקיה לא תקבל מערכות טילי פטריוט אלא אם היא תחזיר את סוללות האס-400 לרוסיה

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, לעומת זאת, אמר מוקדם יותר החודש כי מערכות האס-400 – טריומף ייכנסו לשירות בטורקיה כבר באפריל, וכי הצבא הטורקי "ממשיך ללמוד לעבוד איתם".

וושינגטון ניסתה שוב ושוב להניע את אנקרה שלא לרכוש את ה- S-400, שלטענת ארה"ב אינה תואמת את תקני הביטחון של נאט"ו ועלולה למנוע מהבית הלבןמלספק את סוללות הפטריוט לטורקיה.

בספטמבר 2019, ארדואן סימן את נכונותה של טורקיה לרכוש את מערכות ההגנה מפני טילים בארה"ב יחד עם S-400 הרוסים. עם זאת, בעקבות זאת הדובר ג'ונתן הופמן, דובר משרד ההגנה האמריקני, אמר לעיתונאים בתחילת השנה כי "טורקיה לא עומדת לקבל סוללת פטריוט [מיירטים] אלא אם כן היא תחזיר את ה- S-400 [לרוסיה]".

ארדואן, מצידו, אמר אז כי ארה"ב ריככה את עמדתה לגבי רכישת טורקיה את מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות ה- S-400 והסכימה שלא לדרוש  מאנקרה שלא להכניס את הנשק לשירות פעיל.

Image result for patriot missile

כתיבת תגובה