טרור ביולוגי והאם אנחנו מוכנים לקראתו?

אציין מראש ובזהירות הנדרשת וללא קשר למקור או מקום מוצאו של נגיף הקורונה.אך אי אפשר להתעלם כעת ממפת הדרכים והנסיבות בהן נחשף העולם כעת לרבות המחשבות, מזימות הנרקחות ועולות להם במחשכים בחילוף רעיונות לביצוע טרור ביולוגי עתידי.היו נסיונות בעבר של ארגוני טרור קיצונים להוציא לפועל פיגועי מגה טרור ביולגיים ,הידוע שבהם נסיונו של ארגון הטרור דאעש בשנת 2014.
מהפרסום עולה כי מחשב נייד השייך לפעיל בשם מוחמד ש', שהגיע לסוריה מתוניסיה והצטרף לדאע"ש בתום לימודי כימיה ופיזיקה בארצו היה מסמך חשוד. במסמך שכלל 19 עמודים בערבית נמצאו הוראות לפיתוח נשק ביולוגי על ידי שימוש בחיות שנגועות במחלות – כמו למשל הפצת מגפת הדבר. "הפיתוח והייצור של נשק מסוג זה הוא זול ומסוגל להפיל ולקטול המוני בני אדם", כך נכתב במסמך.
המדריך מפרט בין היתר על מנגנוני הבטיחות בטיפול בנשק ועל הבדיקות שיש לערוך לפני שנעשה השימוש בנשק זה. "כאשר החיידק מוחדר לגופו של עכבר קטן, התסמינים יחלו להופיע אחרי 24 שעות", נכתב. בין שלל ההוראות הקטלניות נמצאה גם פתווה (פסק הלכה מוסלמי), שמתיר את השימוש בנשק להשמדה המונית. החתום על הפתווה היה כהן הדת הסעודי נאסיר אל פאהד, שכלוא בימים אלה בבירת סעודיה – ריאד.ועוד שלל עדויות מהעבר.

נזקי הקורונה היה מהיר ועצום וגדול פי כמה מארוע הטרור של ה -11 בספטמבר,התגובות היו צפויות וחסרות יעילות. בהשוואה לעלויות של יצור כלי נשק ביולגי פוטנציאלי כזה קרוב לאפס. זה מייצג את אסטרטגיית הלוחמה הא-סימטרית המושלמת, ואין ספק כי שיעורים אלה נלמדים בקפידה ברגעים אלה על ידי מתכננים צבאיים בצפון קוריאה, טהראן, מוסקבה, בייג'ינג ומערות מדבר ברחבי המזרח התיכון.

תוצאת תמונה עבור bioterrorism

התפיסה המקובלת, וסביר להניח, כי התפרצות COVID-19 מקורה בוו-האן שבסין,בסמוך למעבדת הנשק הביולוגי הסינית המתקדמת ביותר ומשם המשיך להתפרץ על פניי יותר ממחצית העולם כולו .אנשים ומומחים רבים החלו לנחש האם הנגיף יצא מהמעבדה ודלף בשוגג או במזיד ,או מקורו הגיע מעטלפי בר או נחשים, או מוצאו של הנגיף התפרץ משוק בשר חיות הבר האקזוטיות בוו-האן.

יתכן כי כעת, או בעתיד, קיימת אפשרות לתרחיש נוסף למתקפת נשק ביולוגי מכוון מצד שחקן שאינו מדינתי (או אולי מדינה מסתתרת)תרחיש בהחלט סביר שהופך לאיום מוחשי ורציני שעל אמריקה ומדינות רבות כדאי להתייחס ברצינות ולהערך להתכנות מקרה שכזה.

דאעש וארגוני טרור אחרים חיפשו זה מכבר כלי נשק ביולוגיים יעילים כתחליף לנשק גרעיני עבור סוכניהם הטרוריסטים הקיצוניים, פיתחו להם דוקטרינה צבאית לפיה מגיפה עולמית קטלנית עלולה להרוג חלק גדול מאוכלוסיית העולם, אך הכי חשוב להרוס את הכלכלות, הממשלות והתשתיות הטכניות של הכלכלות המתקדמות בעולם, וליצור יתרון עצום בלהשמיד תרבויות עם אוכלוסיות גדולות המסוגלות להפסיק לתפקד, או אפילו להאט מלשגשג, ברמה כלכלית ותרבותית ולהחזירו לתקופה פרימיטיבית.

תרחיש נוסף לאסטרטגיית טרור חכמה – לנצל את משבר הקורונה הנוכחי ולשלוח אזרח סיני קיצוני, נגוע ,הנושא את הנגיף מוו-האן, ולשגר אותו בסתר. כצפוי, הביורוקרטיה של הרפובליקה העממית של סין לא תוכל להתמודד עם זה או למנוע מחדל שכזה ובמקרה הטוב תעלים פרטים.

טרוריסטים יוכלו, אם היו נחושים, לנטוע את הנגיף באופן אקראי ברחבי העולם בעזרת סוכנים נגועים נוספים מזדמנים (כלומר, מאיטליה, איראן, החוף המערבי של ארה"ב וכדומה). זה ישאיר את כולם מבולבלים וניחושיי המומחים וספקולציות בתקשורת יוסיפו לבלבול ולבהלה.

כל זה יכול להיעשות במימון מוגבל (פחות מ 100,000 $ ופחות מ- 50 איש – ככל שפחות אנשים ישתתפו בביצוע המשימה כך יגברו הסיכויים להצלחתה).

תוצאת תמונה עבור bioterrorism

התוצאות לפיגוע שכזה, כפי שאנו למדים, מהתפרצות נגיף הקורונה יגרמו למספר נזקים כגון:

*- נפילה כלכלית : מעט מאמץ המוביל להפסדים מיידיים של מיליארדי דולרים לשוק האמריקני, הרבה מעבר לכל ההשפעה הכלכלית של 9/11 בשבוע אחד, כמו גם למשברים כלכליים בסין ובמקומות אחרים.

*- מהומה פוליטית : הנשיא טראמפ ומנהיגים בעולם ינסהו לשמור על הסדר ולהפחית את הבהלה בעוד שהתקשורת וההתנגדות לממשלו היו רק מגבירים את לחץ ההמונים כפי שרואים כעת בבהלת הקורונה בעולם .
הסינים במיוחד פגיעים בגלל הפגיעה העצומה בכלכלתם וחוסר היציבות הפוליטית הפוטנציאלית, שלא לדבר על אי שקט עולמי רק מפיקי ניוז קטן ברשתות התקשורת שאינה מקרית למשל דיווח על כך כי מקורו של נגיף הקורונה יצא מהמעבדה ביולוגית צבאית הסינית והיא עשויה להיות אחראית

*- מהומה חברתית : חוסר אמון בהנהגה, הפגנות מהומות יזומות וכו '.

תוצאת תמונה עבור bioterrorism

גם אם האיום לא ממש יתממש ויגרום לנזק אמיתי לבריאות הציבור, ההשפעה הכלכלית והפוליטית תהיה משמעותית פי כמה מונים, כידוע אבן אחת שמטומטם זרק לבאר אלף חכמים לא יצליחו להוציאה.

זה יכול להיות מקור פרנסה עם כסף ענק עבור טרוריסטים או שחקנים רעים אחרים שירצו לעבוד עבור פיגועים ביולוגים עתידיים.נסו ודמו בדעתכם אם איזה ארגון שהפיץ נשק ביולוגי להשמדת המונים היה לוקח אחריות ושולט על הרכב ונוסחת הנגיף, מיקומו והשפעתו יכול היה לצמצם את נזקיי השווקים מראש על ידיי מכירת הנסיוב הנדרש לתיקון הפצת החיידקים, ובאופן מעשי יכול היה להרוויח מאות מליוני דולרים במהלך השבועות האחרונים מהקורונה.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה עולה כעת שאלה מעניינת: האם מפיקים לקחים אודות תרחישים שונים של הפצת טרור ביולוגי?

התקפת טרור ביולוגי יכולה גם להיות פעולת הסחה אסטרטגית יזומה למבצע צבאי רחב או אינטרס של פוליטיקאים אפלים.

המתווה שלעיל נידון כבר כמה עשורים בתוך שירותי בטחון ומודיעין  שהיו בטוחים שהם מודעים היטב לתרחישים מסוג כזה. וירוס הקורונה של ימינו מספק תובנה מוחשית ישראלית לאיך נראה אחרי מתקפת טרור ביולוגית. האויבים שלנו בהחלט בוחנים את זה. העולם צריך ללמוד מזה ולהפיק את המירב כעת שבעתיד יעשו הכל לסכל כל מזימה . כמובן שקשה לכולנו אפילו להאמין שזה יכול לקרות, עדות ישירה רק עד כמה קשה לזהות התקפה אמיתית ולהגיב במהירות אם ומתי זה באמת הולך לקרות.

The coronavirus: Blueprint for bioterrorism

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה