מערכת ההובלה האווירית היקרה והמסוכנת של נשק מאיראן לסוריה-תחקיר

בשעות המוקדמות של יום שישי,ה- 14 בפברואר, הפציצו כלי טייס של חיל האוויר הישראלי  את האזור שבין שדה התעופה הבינלאומי של דמשק לשכונת סייייד זיינב, והשמידו משלוח נשק שהגיע זה עתה מאיראן לסוריה.

במהלך מתקפה זו נהרגו 23 בני אדם, בהם שבעה מאנשי המיליציה המזוהים עם כוח קודס, בנוסף לקברניט מטוס "איליושין 76 TD", השייך לחיל האוויר הסורי.

בשנתיים האחרונות חיל האוויר הישראלי תקף, במספר פעמים, כמות גדולה של משלוחי נשק איראניים שנשלחו לסוריה, חלק מהתקיפות הללו היו במהלך הפריקה והמשלוח של המטען משדה התעופה לאיזורי אחסון, או במחסנים עצמם, וגרמו נזק מהותי  לא רק לצבא סוריה, אלא גם לכוחות האיראניים.

בדו"ח זה אנו חוקרים את העלות הגבוהה של הובלה אווירית של כלי נשק מאיראן לסוריה, והסיכונים למטוסי מטען.

תפקיד משמרות המהפכה האיראנים

ישנם שלושה גורמים עיקריים העוסקים בהובלה אווירית של נשק מטהראן לדמשק והם :

*- חיל האוויר של הרפובליקה הערבית הסורית.

*- חיל האוויר של צבא הרפובליקה האסלאמית של איראן.

*- חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראנים.

במשך תקופה ארוכה הועבר נשק מאיראן לסוריה עם מטוסי התובלה הענקיים "איליושין 76 TD", השייכים לטייסת  התובלה "585M", של חיל האוויר הסורי. לכלי טיס אלה יש שימוש צבאי ואזרחי, ולעיתים הם הובילו את האספקה ​​והציוד הרפואי שהיה נחוץ לדמשק , בימי המצור על רוב שכונותיה שבוצע  על ידי קבוצות אנטי-ממשלתיות כמו דאעש וצבא סוריה החופשי.

עם תחילת האביב הערבי והגעתו לסוריה, והסלמת מלחמת האזרחים במדינה זו, המשימות של חיל האוויר של המשמר המהפכני האיראני בוצעו ע"י חברת "יאס איירליינס", אשר גרמו לצרות רבות לחברה זו, ובסופו של דבר הביאו לההלאמת מטוסיה בטורקיה והשעיית טיסותיה בשמי אותה מדינה.

יום לאחר תחילתו הרשמית של מלחמת האזרחים בסוריה, ב- 16 במרץ 2011, נרדף מטוס Yas-Air Il-76TD, שנסע מטהראן לחלב, על ידי מטוסי F. 16  של חיל האוויר הטורקי, ונאלץ לנחות בבסיס האוויר Diyarbakir. אנשי הביטחון הטורקיים ביצעו חיפוש במטוס לאחר שקיבלו דיווח כי הוא נושא מכשירים המשמשים לייצור נשק גרעיני, אך לא נמצאו כלי נשק גרעיניים או ציוד, ואחרי 15 שעות הורשה המטוס לעזוב. שלושה ימים לאחר מכן, ב- 19 במרץ, אולץ, כמוצג בתמונה זו, מטוס נוסף של אילושין 76, עם מספר הרישום EP-GOL, לנחות בדיארבקיר, והפעם לאחר חיפוש המטוס נמצא כי שני מכונות ירייה, שהיה תירוץ לטורקיה למנוע את המטוסים האלה לטוס במרחב האווירי שלה.

לאחר מכן, המרחב האווירי העיראקי שימש את הטיסות להובלת נשק, עד שהטיסות הופסקו בלחץ ארצות הברית, וטיסותיה של חברה זו הושעו והוחלפו על ידי "איראן אייר" (שתיים), ומשרד הביטחון והצבא האיראני ביצעו עם מטוסי המטען שלה את הובלת משלוחי הנשק מטהראן לסוריה.

כעבור זמן מה, חברת "מהאן איירליינס" המיועדת להוביל נוסעים, החלה לשלוח ציוד צבאי ושכירי חרב השייכים לכוח קודס, כך שאוצר ארה"ב הטיל מאוחר יותר סנקציות על המטוס שהיה מעורב בהעברות אלו.

עם עליית דאעש וכיבוש חלק גדול ממחוז ענבר שבעיראק, והצורך הדחוף של הממשלה העיראקית בסיוע צבאי איראני, כמו גם אספקת והכשרה של מיליציות חמושים המזוהות עם כוח קודס כדי להילחם בדאעש, הוסרו הגבלות על כלי טיס צבאיים הנושאים נשק מאיראן לסוריה, ובכך הצליחו משמרות המהפכה. האיראני ,מאותו העת ועד עכשיו ,לשלוח נשק וכוחות צבאיים ישירות לסוריה, טיסות המבוצעות בחסותה של חברת "יאס איירליינס", ששמה השתנה ל"בויא אייר ", או באמצעות מטוסים צבאיים" איל -76 ט.ד. "בלוחות זמנים של ן שתי טיסות שבועיות מטהרן לדמשק.

 

העלויות הכבדות שנגרמו לחיל האוויר האיראני

חיל האוויר הצבאי האיראני החל להעביר משלוחי נשק לסוריה מאז דצמבר 2012, וטיסותיהן של כוחות אלה נעשו באמצעות סמלי זהות ונתונים של  חברת "מאראג איירליינס", הנמצאת בבעלות נשיאות איראן, ובסופו של דבר, החברה הזו התמודדה עם סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי.

אחד משלושת מטוסי בואינג 747 2-J9F, השייך לחיל האוויר האיראני, מס '8115-5, הוא המטוס הראשון ששימש להובלת נשק ממשרד ההגנה האיראני לסוריה. תמונה זו, המטוס, מופיעה ב- 29 בינואר 2013, לפני שהיא יוצאת משדה התעופה מהראבד וטס לדמשק. באותו אחר הצהריים ניסו כוחות האופוזיציה הסורים להפיל אותה באמצעות ירי לעברו, אך הם נכשלו

לאחר שממשלת עיראק סירבה להתיר למטוסי מטען איראניים לבצע טיסות תוך שימוש במפרט וסמל זהות של חברת Meraj, הפעם חיל האוויר נקט במפרט וסמל של חברת התעופה  "קספין איירליינ"ס על מנת להעביר נשק משדה התעופה מהראב בטהראן לדמשק, וזה גם הוביל לסנקציות נגד החברה הזאת.

עם זאת, לאחר שיפור היחסים עם עיראק, הטיסות שבוצעו על ידי כוחות האוויר הצבאיים האיראניים דרך המרחב האווירי העיראקי לכיוון סוריה לא הוגבלו, שכן טיסות אלה נמשכות עד היום למרות הירידה המשמעותית בנפח הטיסות.

בשעות המוקדמות של ה- 16 בספטמבר 2018, כאשר חיל האוויר הישראלי פיקח על מרחב האוויר ושיחות הרדיו של משמרות המהפכה האיראניים הואזנו באמצעות מערכת ההתראה והבקרה המוטסת שהותקנה על מטוס לאיסוף מודיעין אלקטרוני מדגם " עיטם", ועל מטוסי איסוף מודיעין אלקטרוני מדגם " שביט ", הם זיהו והתריעו  על נחיתתו של מטוס חיל האוויר האיראני, מדגם בואינג 747-2J9F, בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, כשהוא נושא משלוח של טילים בליסטיים.

מטוס בואינג 747-2J9F 113 או 8113-5 השייך לצבא האיראני, שנפגע בשדה התעופה בדמשק בבוקר ה- 17 בספטמבר 2018, לאחר תקיפה אווירית של מטוסי F16 ישראליים. נקודות הנזק בכנפיים ובגוף המטוס, שנגרמו על ידי הרסיסים, תוקנו,  ושוחזרו בעזרת לוחות סגסוגת העשויים מחומר ממנו עשוי  גוף המטוס

דקות לאחר פריקת המשלוח כיוונו אליו טייסי מטוסי F-16 ישראלים טילי שיוט מדגם דלילה, ופצעו מספר חיילים מקרב הכוחות האיראניים והסורים שהיו בקרבת המשלוח שהושמד . תקיפה זאת פגעה גם במנועי המטוס האיראני ובמבנהו.

כתוצאה מכך, המטוס האיראני עם המספר הסידורי "8113-5" נותר בשדה התעופה בדמשק לצורך תחזוקה שבוצע ע"י חברת האחזקה  "פג'ר אסיאן", המזוהה עם משרד ההגנה של הכוחות המזוינים האיראניים.

לאחר שבועות של מאמצים של אנשי צוות טכניים של חיל האוויר האיראני, תוקן מטוס זהבאופן זמני בדמשק, והצליח לחזור לשדה התעופה מהראבד ב- 20 בנובמבר 2018 כדי לבצע תיקונים יסודיים יותר ועבודות תחזוקה נדרשות.

 

חברת התעופה "פארס קסם"

בשנת 2017 רכשה חברת התעופה "פארס קשם",  של משמרות המהפכה האיראניים, שני מטוסים משומשים מדגם בואינג 747-218F, דרך "מהן תעופה", ואחרי שהגיעו למדינה השתמשו בהם לשינוע כלי נשק מטהרן לדמשק, וזאת החל משנת 2018.

שני המטוסים הללו, עם מספרי הרישום "EP-FAA" ו- "EP-FAB", הם אלו שביצעו את רוב העברות הנשק מאיראן לסוריה.

ב- 12 בפברואר, כמעט יום לפני התקיפה האווירית הישראלית בדמשק, אחד משני המטוסים האלה עם מספר רישום "EP-FAB" העביר משלוח נשק לדמשק שם זיהו אותו מערכות ריגול ישראליות, ובסופו של דבר חיל האוויר הישראלי תקף אותו  לפנות בוקר של יום שישי האחרון, ה- 14 בפברואר.

המטוס, "EP-FAB", הוא אחד משני מטוסי בואינג 747-281F, והוא שייך ל-"פארס אייר" המשמש להובלת נשק מטהראן לדמשק. משלוח הנשק שהמטוס נשא לדמשק נהרס ב- 12 בפברואר 2020 בתקיפה של מטוסי  F16 של חיל האוויר הישראלי בשעות המוקדמות של יום שישי, 15 בפברואר 2020, והרג כמה חיילים מכוח קודס האיראני.

למרות שהיה קל לזהות את טיסות המטוסים האיראניים לסוריה וליירט את מטענם, העדיף חיל האוויר הישראלי לתקוף את דמשק ואת שדה התעופה הבינלאומי שלה.

נכון לעכשיו, חברת התעופה "פרס קשם" של משמרות המהפכה האיראניים, המשתמשים בשני מטוסי בואינג 747, וחיל האוויר הסורי, המשתמש במטוס אילושין 76 EL, אחראים לשינוע חלק גדול מכלי הנשק האיראניים סוריה.

כמו כן, חיל האוויר הישראלי מסרב לפעול נגד המטוסים הללו, בגלל המראה הלא צבאי שלהם, כמו גם תפקידם החשוב בתהליך המעקב והיירוט וזיהוי אופי המשלוחים הצבאיים שהם נושאים

אחד מארבעה כלי טיס "איליושין 76 טי ", השייך לחיל האוויר הסורי, המשמש גם את חברת התעופה בבעלות המדינה, ונחת בשדה התעופה מהראבד להוביל משלוח  נשק לסוריה במארס 2010

 

כתיבת תגובה