איירבוס נקנסה ב-3 מיליארד פאונד באשמת הטיית חוזים באמצעות שוחד

חברת התעופה הרב לאומית הגדולה באירופה – איירבוס תשלם קנס של 3 מיליארד לירות שטרלינג לאחר שהודתה כי שילמה שוחד ב-20 מדינות על מנת להטות חוזי רכישה ושרות לטובתה.

השופטים שחקרו את מעשי השחיתות של חברת איירבוס כינו את מעשיה  כ- " חמורים,עמוקים ומרושעים".

חברת איירבוס הגיעה לעסקת טיעון שבמסגרתה תשלם את הקנס התאגידי הגדול ביותר שהוטל מעולם על חברה באירופה ובתמורה  לא יוגשו נגדה תביעות בגין מעשיה אלו .

שופטת בית המשפט הגבוה לצדק בלונדון שאישרה את הסכם הטיעון ואת העונש אמרה : "אין צורך לפרט את רצינות הפשעים במקרה זה. כפי שמוכר לכל הצדדים, זה היה חמור. "

היא הוסיפה כי "היקף העוולה הוכיח שהשוחד היה נטוע היטב בליבת העסקים של חברת  איירבוס".
אליסון קלייר, מטעם ה- SFO, אמרה לבית המשפט כי החברה שילמה שוחד במלזיה, סרי לנקה, אינדונזיה, טייוואן וגאנה בין השנים 2011-2015.

איירבוס, שהודתה בחמש עבירות של אי מניעת שוחד, השתמשה ברשת של סוכנים חשאיים בכדי לשלם סכומים גדולים לגורמים במדינות זרות כדי לזכות חוזים בעלי ערך כספי גבוה.

הצעות השוחד הגיעו ממטה החברה בצרפת , שעל פי הדיווחים, מנכ"ל החברה – טום אנדרס כינה אותה "טירת הבולשיט".
התובעים הצרפתים בדקו חשד לשוחד גם למדינות אחרות כולל סין, יפן, רוסיה, כווית, ברזיל וטורקיה.

הוגו קית ' מחברת  איירבוס, אמר כי בעקבות הסכם הטיעון תקפיד החברה שלא לחזור על מעשיה כפי שנחשפו על ידי התובעים.

באיירבוס מקווים כי ההסדרים הכספיים, שאושרו על ידי בתי משפט בשלוש המדינות, יפסיקו את המהומה בהנהלתה שהביאה לפיטורים של עשרות מנהלים בכירים. המשרד של איירבוס בבריטניה הוא אחד המעסיקים הגדולים עם כוח עבודה של 13,500.

העונשים ישולמו לממשלות שלוש המדינות שחקרו את איירבוס, כאשר 1.7 מיליארד ליש"ט יועברו לצרפת ו -820 מיליון ליש"ט יועברו לבריטניה.

סכום ההסדר עולה על השיא הקודם בבריטניה בו שולם קנס תאגידי בגין שוחד  בסך של 671 מיליון ליש"ט ששילמה חברת רולס רויס, היצרנית הבינלאומית המובילה בבריטניה, בשנת 2017.

במסגרת העסקה, המכונה הסכם תביעה נדחית (DPA), איירבוס תשלם את הקנסות ותבטיח לתקן את דרכיה. בתמורה, כל תביעה נגד התאגיד יושעה לשלוש שנים.

הערה: מי שחושב שהקנס הגדול ירתיע את החברה מלחזור על מעשיה – טועה ובעיקר מטעה . 

עסקאות ענק תמיד מתחילות ונגמרות בשוחד לגורמים המחליטים. כך נהוג בכל העולם ואפילו בארה"ב סעיף הוצאה זה נחשב כלגיטימי. עולם ימשיך כמנהגו עד התפיסה הבאה שגם שם יבטיח הנאשם להטיב את דרכיו ולשלם קנס היוצא מכיס אחד וחוזר לכיס השני . העולם מושחת כפי שלא היה מיום היווסדו וככל שמדובר בסכומים יותר גדולים המנהג מושרש יותר.

היותר מעניין הוא מדוע חברת בואינג האמריקאית,המתחרה של איירבוס בשווקי העולם שותקת ולא מפעילה את כוחה הכלכלי של ארה"ב להכות בה ולתבוע פיצויים על אבדן הזמנות ? התשובה היא כמובן פשוטה: ככל הנראה גם חברת בואינג נוהגת לעשות עסקים בשיטה דומה לזאת שהמתחרה שלה נוקטת.

Image result for Airbus

קרדיט:חברת איירבוס

 

 

כתיבת תגובה