ברקע מגפת וירוס הקורונה-הנזקים האדירים לחברות הענק ברחבי העולם

התפרצות נגיף הקורונה בסין מתגלה לא רק כאירוע בריאות חירום עולמי, אלא גם כבעיה כלכלית חמורה עבור אלפי החברות הזרות לרבות חברות ענק מארה"ב שפועלות בסין ,מדינה הנחשבת ככלכלה מספר 2 בעולם. הפחדים והחשדנות מהסיכוי להדבקה בנגיף מורגשת היטב בעסקים של חברות ענק כגון אפל, גוגל ,טסלה, מקדונלד'ס, סטארבוקס ורויאל קריביאן(חברת תיור וספנות), תוך פגיעה בהן ובצמיחה הכלכלית הסינית.

מומחים אומרים כי ההשפעה למידת הנזק הכלכלי מהנגיף, המכונה באופן רשמי מחלה מסוכנת בדרכי הנשימה( 2019-nCoV) תהיה תלויה במידה רבה בכמה מהר תצליח סין להתגבר ולבלום את ההתפשטות . נכון ליום חמישי, הנגיף הרג מעל 180 בני אדם – (כולם בסין)והדביק כמעט 8,000 אחרים ברחבי יותר מתריסר מדינות, כולל ארה"ב. בעקבות זאת, מדובר בנזק כלכלי רחב מימדים של חברות ותעשיות שלמות שנפגעו ועוד עתידים לספוג הפסדים חסרי תקדים ובקנה מידה גדול.

תמונה

להלן מספר חברות ותאגידים:

Appel

יצרנית האייפון סגרה מפעל מרכזי אחד בסין, בעוד שחלק גדול מהסניפים שלה שמוכרים את מוצרי אפל נסגרו עד להודעה החדשה- כך מסר מנכ"ל החברה טים קוק במהלך שיחת דיווח הרבעוני של החברה השבוע. חנויות אפל שנותרו פתוחות הפחיתו את שעות הפעילות, ונסיעות עובדים בסין מוגבלות רק ל"מצבים קריטיים להמשך ניהול העסקים ".

Image result for APPLE CHINA

חברת A&B

חברת בת של גוגל סוגרת באופן זמני את כל משרדיה בסין, הונג קונג וטייוואן והגבילה את העובדים מלטוס לסין ואל הונג קונג. בנוסף, על עובדיי החברה המתגוררים בסין נאסר להגיע למקום עבודתם.

סטארבקס

רשת הקפה מסרה ביום שלישי כי תסגור באופן זמני כ -2,000 מסעדות ברחבי סין – בערך מחצית מחנויותיה במדינה -מהלך שיגרום לחברה הפסדיי ענק, ל-"סטארבקס" יש יותר מ -4,100 חנויות ב 168 ערים בסין.(סין נחשבת כמקום מספר 2 מסך הכנסותיה במדינות השונות ברחבי העולם)

מקדונלד'ס

חברת המזון המהיר הגדולה בעולם סגרה באופן זמני את כל המסעדות שלה במחוז הוביי, שם נמצאת ווהאן. החברה גם השעתה את הפעילות במרכזי התיירות והתחבורה בהנחיית הרשויות המקומיות, כך דיווחה החברה ל-CBS MoneyWatch.

בעוד שיותר מ -3,000 מסעדות מקדונלד'ס אחרות ברחבי סין נותרו פתוחות, החברה הקימה "כוח משימה עיקרי למניעה ובקרה של המגיפה" לטובת אמצעי בטיחות נוספים. בכל המסעדות של החברה בסין דואגים למדוד את טמפרטורת הגוף של העובדים עם הגעתן לעבודה – אנשים עם חום או תסמיני צינון נשלחים הביתה לאלתר. העובדים נמצאים כל היום עם מסכות פנים וכפפות על הידיים.

Related image

פרוקטר אנד גמבל

חברת מוצרי הצריכה (מעל 4,000 עובדים)אוסרת על העובדים להגיע לחנויות .

טסלה ויצרניות רכב אחרות כגון G.M

הנגיף צפוי להשפיע הן על יצור הרכבים והן על הביקוש לרכבים, שכן יצרני הרכב ג'נרל מוטורס, הונדה וניסן מפסיקים את הייצור מפעלייהם נסגרו עד להודעה החדשה.

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה גם סגרה את מפעלה בסין באופן זמני בגלל וירוס הקורונה. למרות שמייסד ומנכ"ל החברה אלן מאסק צמצם את ההשפעה הפוטנציאלית, מפעל החברה בשנחאי, שהחל לייצר מכוניות בתחילת ינואר, צפוי להישאר סגור לפחות מספר שבועות צעד שעשוי לחסל כמעט את רווחי החברה, כך אמר סמנכ"ל הכספים של טסלה זאק קירכורן לאנליסטים השבוע.

איקאה

יצרנית הרהיטים השוודית סגרה באופן זמני את כל 30 מפעליה בסין עד להודעה חדשה בתגובה לפרסום ארגון ארגון הבריאות העולמי שהכריז הערב מצב חירום בין לאומי.כך אמר דובר חברת איקאה ל- CBS News. עובדי החנויות התבקשו להישאר בבית בחופשה בתשלום מלא עד להודעה חדשה.

H&M

הבעלים של חברת האופנה H&M אמר היום (חמישי) ל- CBS MoneyWatch
כי היא סגרה 97 מתוך 520 החנויות שלה בסין בגלל התפרצות הנגיף.

Image result for H&M CHINA

בנקים

גולדמן זאקס, HSBC, וסטנדרט צ'רטרד הם מהבנקים הגדולים בעולם מגבילים את נסיעות העובדים לסין וממנה ומחייבים כל עובד שנחשף לנגיף לעבוד מהבית במשך תקופה מסוימת.

כל עובדי גולדמן זקס שנמצאים בסין, או שהיו בקשר הדוק עם מישהו שהיה במדינה במהלך 14 הימים האחרונים, נדרשים לעבוד מהבית או להיות מחוץ למשרד במשך 14 יום, החברה אמר ל- CBS MoneyWatchכי בנק ההשקעות מגביל את כל הנסיעות העסקיות למחוז הוביי ובוחן את כל הנסיעות העסקיות הלא חיוניות לסין וממנה.

Image result for HSBC CHINA

רויאל קריביאן וקווי שיוט נוספים

קווי שייט אמריקאים וזרים הכוללים את רויאל קריביאן, קוסטה קרוקייר, קווי שייט Genting ו- MSC ביטלו שיט מתוכנן לסין . הפלגות רויאל קריביאן ביטלו את הפלגותיה ב- 27 בינואר וב- 31 בינואר "ספקטרום הים" – הספינה היחידה שלה עם נמל ביתי בסין. מהחברה נמסר כי היא תשיב את הכספים לאורחים בעקבות הביטולים

קוסטה קרוצ'ייר השביתה גם את כל טיוליי ההפלגה לסין עד 4 בפברואר, מתוך דאגה וחששות לבריאות הנוסעים ואנשי הצוות שלה. היא ביטלה טיולים מרובים בארבע ספינות שייט – "קוסטה סרינה", "קוסטה ניאו רומנטיקה", "קוסטה ונציה" ו"קוסטה אטלנטיקה. "

Image result for Genting  CHINA

חברות תעופה

אמריקן איירליינס , דלתא ויונייטד איירליינס, כל אלה משעים או מבטלים טיסות מארה"ב לסין. חברות תעופה זרות עוצרות או מגבילות באופן זמני טיסות, כולל בריטיש איירווייז, קתאי פסיפיק, פינאייר, ג'טסטאר אסיה, ליאון אייר סיאול אייר חברת אל-על ועוד.

Image result for american airlines  CHINA

אולמות קולנוע

כמה ערים בסין סגרו אולמות קולנוע ודחו את כל ההופעות שנקבעו במהלך תקופת החגים. מתקנים ציבוריים, כולל מוזיאונים ונקודות תצפית, גם הם נסגרים והחגיגות בוטלו. נזק אדיר נגרם לחברות תיירות גדולות מסין ומחוצה לה באחת התקופות הפופולריות ביותר בשנה למטיילים בסין.

Image result for disney china

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה