השבוע שבין ה-17.1.20 ל- 23.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- המתיחות בין המצרים לאנשי החמא"ס מביאה לחידוש שיגור בלוני הנפץ בידי החמא"ס, ולאיום בהסלמה נוספת, אך בכיר בחמא"ס מעריך, כי בקרוב ישובו היחסים למסלולם. ברקע מאשרת ישראל כניסת כסף קורי וציוד הנדסי לרצועה, והתחדשה חלקית אספקת גז מצרי לאזור.

*- גורמים ברש"פ מביעים דאגה מאפשרות מימוש מהלך סיפוח בקעת הירדן בידי ישראל, אך ברחוב הפלסטיני ניכרת בעיקר אדישות. ברקע ממשיכה ממשלת הרש"פ להתמקד בעשיה בישובים הסמוכים להתיישבות היהודית.

*- הרש"פ מעניקה ערבות להלוואה של חברת החשמל המזרח ירושלמית לטובת פירעון חובה לחברת החשמל הישראלית, בנסיון למנוע את הפסקות החשמל התכופות באיו"ש.
*- ברקע, מצוקות קשות ברצועה בעקבות הגשמים העזים.

*- שוד בנק מצולם בבית לחם, לאחר סדרת מעשי "שוד הבנקומטים", מביאה לנסיון חמא"סי לנגח את הרש"פ בשל כשלונה להשליט "חוק וסדר" באזור.

ובהרחבה:

המתיחות בין המצרים לאנשי החמא"ס מביאה לחידוש שיגור בלוני הנפץ בידי החמא"ס, לצד איום לעבור להסלמה מלאה, תוך הבנה שישראל ערב בחירות והסלמה כזו היא הדבר האחרון בו היא מעוניינת. אנשי יחידות הבלונים עובדים בהיקף מגבר בעיקר ב"צילומים והופעות לתקשורת", שכן ברר לכולם שהבלונים אינם אלא איום, ולא מהלך בעל משמעות בפני עצמו. חליל אלחיה מראשי החמא"ס ברצועה העריך, כי המתיחות עם המצרים בעקבות ביקור אסמאעיל הניה באיראן תסתיים במהרה, שכן המצרים מודעים לנסיבות המיוחדות של הביקור.

הנה תמונות של שיגור בלוני הנפץ מהרצועה:

בתוך כך, שלושה מחבלים נהרגו השבוע לאחר שהסתננו לישראל ויידו מטען לעבר כוחות צה"ל. דוקא כאן ניכר היה חוסר הרצון של החמא"ס להגיע להסלמה, שכן לחמא"ס היה תירוץ לפתוח באש, אבל מערכות התקשורת של התנועה עשו הכל לגמד את הארוע ולהצניעו, ודוקא דובר צה"ל הוא שהבליט את התקרית.

לצד זאת, נרשמו השבוע שני הרוגים בסיכול נסיון הסתננות מהרצועה למצרים,לצד הרוג ופצוע נוספים ברפיח, שבחמא"ס מנסים לטעון שנפגעו מנפל ישראלי,ולכל ברור שמדובר בגירסא שקרית ואחרי כל זה חידשה את שיגור הגז לרצועה, וגם הקטינה את העלאת מחיר הגז לצרכן.בלון גז של 12 ק"ג עולה ברצועה 55 ₪, שליש מהמחיר בישראל. בחמא"ס הזהירו את המשווקים מהעלאת מחיר ומהודאה פומבית בקיומו של מחסור. ח'ליל אלחיה, מבכירי החמא"ס טען שאין קשר בין העלאת מחיר הגז ע"י המצרים לביקור אסמאעיל הניה באיראן ומדובר במהלך שסיבותיו עסקיות בלבד.

הנה כתבה בנושא מצוקת הגז ברצועה:

לצד זאת, אישרה ישראל לסגן נציג קטר להיכנס לרצועה עם מזוודות כסף לחלוקה לתושבים, בנסיון נוסף להרגעת המתיחות. בנוסף אושרה הכנסת 5 דחפורים לרצועה, כביכול לטובת רשות המים בצפון הרצועה, וזאת לאחר שנים שהכנסת ציוד כזה נאסרה.

הנה הכנסת הכסף הקטרי לרצועה שצולמה במצלמות האבטחה, ושודרה ע"י גורמי תקשורת ישראלים:

ובאיו"ש בלטו נסיונות לפיגועי דקירה בחברון ומזרח ירושלים, לצד שורה של הפרות סדר במספר מוקדים ובראשם מסגדי הר הבית, וכפרים מועדים דוגמת בית אומר.

במישור המדיני בולטת הדאגה מאפשרות קידום המהלך של סיפוח בקעת הירדן בידי ישראל. אמנם ההתבטאויות בנושא זה מתונות יחסית, אבל הדאגה ברש"פ מאפשרות שהמהלך אכן יצא לפועל בהחלט ניכרת. סקר אינטרנטי שערכה סוכנות מען מעלה,כי 80% מהנשאלים מעריכים, כי גם אם תספח ישראל את בקעת הירדן לא צפויה תגובה פלסטינית משמעותית. לעומת זאת הזהיר מחמד אשתיה, כי סיפוח בקעת הירדן יאיים על היציבות העולמית בכללותה.

ברקע ממשיכה ממשלת אשתיה להתמקד בעשיה באזורים הסמוכים להתנחלויות. השבוע ביקרו 7 משרי ממשלת הרש"פ בסלפית הסמוכה לאריאל ואזור התעשיה ברקן, במטרה לגבש תכניות לחיזוק האוכלוסיה הפלסטינית דוקא באזור זה.

הנה כתבה אודות הביקור:

לצד זאת, ניכרת דריכות לקראת הביקורים הצפויים של שורת האח"מים שהגיעו לועידה לציון יום השואה הבינ"ל בירושלים, ורבים מהם, ובכללם נשיא רוסיה,יורש העצר הבריטי ונשיא צרפת צפויים לבקר גם בשטחי הרש"פ.

על רקע הכנס הגדול בירושלים יזמו הכוחות הלאומיים והאסלאמיים הפגנה מול מטה האו"מ בעזה שכותרתה: "השואה האמיתית היא מעשי הכיבוש בפלסטין".

בתחום התשתיות, תצויין העברת סכום של 740 מליון ₪ מחברת החשמל המזרח ירושלמית לחברת החשמל הישראלית והתחייבות לפרוע את יתרת החוב שעמד על 1.8 מליארד ₪, בתמורה לביטול הפסקות החשמל התכופות ברחבי איו"ש. הכסף שולם על בסיס מלווה שנטלה חברת החשמל המזרח ירושלמית בערבות הרש"פ מקונסורציום בנקאי שהעמיד את הסכום הזה.

ברקע לדברים, הגשמים העזים, כמו גם פתיתי השלג המעטים שירדו באזור השבוע.
באיו"ש לא הביאו הגשמים לנזקים של ממש, אך ברצועת עזה נרשמו הצפות בלא מעט מוקדים, לצד מצוקות קשות מצד תושבים שבתיהם נהרסו כבר במבצע עופרת מצוקה והם עדיין מתגוררים בקרוואנים, ובמבנים זמניים, מה שהביא למחאה ציבורית ודרישה לסייע לאוכלוסיה זו. הנה תמונות מהרצועה:

במישור הפנימי בלט שוד בנק בבית לחם במהלכו נשדד סכום של 100 אלף ₪. השוד צולם במצלמות האבטחה.

הנה תמונות:

שוד בנק בבית לחם בעין המצלמה

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 19 בינואר 2020

בחמא"ס מנצלים את הארוע הזה, כמו גם את סדרת מעשי "שוד הבנקומטים", כדי לטעון שהרש"פ אינה מצליחה להשליט חוק וסדר, בעיקר מכיוון שאנשי מנגנוני הבטחון של הרש"פ שותפים במעשים אלה.

ובמקביל מפרסמים אנשי החמא"ס מכתב ששיגרו שתי פקידות מבית המשפט העליון לאבו מאזן. במכתב הן טוענות לשחיתות מצד נשיא בית המשפט, שתיעדף מקורבים מבני משפחתו ואישר להם מענקים כספיים בניגוד לחוק. כן טענו שהנשיא התנכל אליהן לאחר שדרשו ממנו להימנע ממעשים אלה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

 

כתיבת תגובה