הדיילי מייל: מסמך סודי מוכיח שאיראן עסקה בבניית נשק גרעיני משנת 2002

מסמך סודי שמוכיח כי איראן עסקה בבניית נשק גרעיני כבר בשנת 2002 – בזמן שלטענתם והצהרתם הטכנולוגיה נועדה למטרות שלום בלבד כך טוען העיתון האנרגלי הדיילי מייל בכתבה ראשית מאתמול.

המסמך מראה מדענים המתארים את הצעותיהם למנגנון "ראש נפץ ", אשר נותנים אור ירוק על ידי בכיר הגרעין בטהראן.

המסמך נתפס כחלק מפשיטה של סוכני מודיעין ישראלים על מתחם בטהרן (ארכיון הגרעין) בשנת 2018, וכעת הוא נחשף בפני העולם באופן בלעדי.

שרטוט התכנית הגרעינית מהווה את מרכז הידיעה של דו"ח שמתפרסם בקרוב על ידי יוזמת ידידי ישראל (FOII), קבוצה של מומחי מדיניות חוץ הכוללת כמה נשיאים וראשי ממשלה לשעבר.

כחלק ממשימת חיפוש עובדות וממצאים בהנהגת שר החוץ לשעבר של קנדה ג'ון ביירד, ניתנה להם גישה בלעדית לכל המסמכים שהוחבאו במחסן בטהרן.

זה כלל בין השאר פיסת נייר מיום 28 בנובמבר 2002, שלדבריהם היא של "בכיר איראני שביקש את הפרמטרים של ראש נפץ (גרעיני)המותאם לטיל".

בפינה השמאלית העליונה מקושקשת הערה מאת מושן פחריזדה, ראש מדעני הגרעין של איראן, שכותב: 'בשם האל. בשלב זה בתהליך טיפול. אנא לארכב את העותק המקורי של המסמך. פחריזדה

A never-seen-before secret Iranian government document (with translation, right) proves the regime was trying to build a nuclear weapon as far back as 2002. Dated November 28, 2002, it is from a senior Iranian official requesting the parameters of a warhead fitted on a missile. Scribbled in the top left corner is a note from Moshen Fakhrizadeh, Iran's nuclear science chief, who writes: 'In the name of God. Right now in a treatment process. Please archive the original script of the document. Fakhrizadeh'

דו"ח ה- FOII טוען שהדבר מוכיח את 'המימד הצבאי' של פרויקט הגרעין של איראן, למרות שהמשטר טוען שתכניתו לא חרגה ממחקרי 'היתכנות'.

Moshen Fakhrizadeh at a meeting with Iran's Supreme Leader Ali Khamenei

Moshen Fakhrizadeh

לאחר ש"תודרכו בהרחבה על ידי גורמי הביטחון הישראליים "על תכני הארכיונים האיראניים, כותבים מחברי דו"ח ה- FOII כי" איראן התכוונה להפוך למדינה גרעינית במבצעיות מלאה ".

לטענתם, מסמכים אלה מערערים את בסיס עסקת הגרעין של 2015 שהוסכמה בין איראן לארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין.

לפני חתימת ההסכם – הידוע רשמית בשם "תוכנית פעולה משותפת" (JCPA) – סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית דיווחה כי לא מצאה 'אינדיקציות אמינות להפניית חומר גרעיני בקשר למימדים צבאיים אפשריים לתוכנית הגרעין של איראן'.

Iran's Supreme Leader Ali Khamenei (right) at a meeting which was attended by nuclear chief Moshen Fakhrizadeh

אולם, הצהרה זו הופרכה במסיבת עיתונאים נפיצה של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שסוכניו פרצו בפשיטה נועזת על מתחם בטהרן, שעל פי החשד הסתיר את תוכניות הגרעין האיראניות.

עסקת הגרעין לשנת 2015, שהפסיקה את הסנקציות על איראן, אשר בתורם נשבעו להגביל את פעילותה הגרעינית ואת כמות האורניום המועשר שהיא מאגרת.
אך לאחר שדונלד טראמפ עזב באופן חד צדדי בשנת 2018, נראה כי העסקה מתפרקת.

מוקדם יותר השבוע אמרו בריטניה, צרפת וגרמניה כי הם מפעילים את מנגנון המחלוקת של ההסכם לאחר שהאשימו את איראן בהפרת תנאי ההסכמים. איראן החזירה את ההאשמות ואמרה שהשלישייה נמצאת בכיסו של נשיא ארה"ב.

בראיון בלעדי ל- MailOnline, מחבר הראשי של הדו"ח מר ביירד, שהוביל את מדיניות החוץ של קנדה משנת 2011 עד 2015 אמר כי איראן היא 'ארגון הטרור הגדול ביותר בעולם'.

הוא גם אמר כי לאור הבדלנות של דונלד טראמפ ובהירותו בעניין הברקסיט, בוריס ג'ונסון הוא המתאים ביותר להיות "המנהיג הבא של העולם החופשי" ומוביל את הדחיפה המערבית נגד איראן.

מר ביירד אמר: 'אני לא יכול להגיד לך כמה אני מרגיש בזה. זה רגע בו בוריס ג'ונסון יוביל את העולם החופשי, אנג'לה מרקל הפכה למנהיגת העולם החופשי לפני עשר שנים. אני חושב שלבוריס יש את היכולת לספק מנהיגות מערבית שהעולם זקוק לה.

מר ביירד, שסגר באופן סנסציוני את השגרירות הקנדית בטהראן בשנת 2012 וגירש דיפלומטים איראניים מארצו, הפציר במזכיר החוץ של בריטניה, דומיניק ראאב, לשקול את ביטחונו של שגרירו רוב מקאייר שנעצר זמנית ותמונתו נשרפה ברחוב.

מר ביירד לווה במשימת איתור העובדות והממצאים לישראל על ידי שר החוץ האיטלקי לשעבר ג'וליו טרצי, יועץ הטרור לשעבר של ממשלת בריטניה וקולונל הצבא ריצ'רד קמפ, והיועץ לשעבר לביטחון לאומי בספרד, רפאל ברדג'י.

In April 2018, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu revealed Israeli operatives launched  a daring raid on a compound in Tehran and retrieved thousands of documents pointing to an Iranian nuclear programme

ה- FOII מואמן על ידי ראש ממשלת קנדה לשעבר סטיבן הרפר ומתהדר בחברים בהם נשיא ספרד לשעבר חוסה אזנאר, ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר ג'ון האוורד, נשיא קולומביה לשעבר אנדרס פסטרנה, נשיא אורוגוואי לשעבר לואיס אלברטו לאקאל והמיליארדר אורקל לארי אליסון.

קרדיט לתרגום – גיא א.

They were stored in rows of metal safes , which the Israelis broke into

ההערות של הפרשן הצבאי של אתר נציב.נט – גיא א : 

*- העיסוק האיראני בהשגת נשק גרעיני הוא ברור וידוע. צריך להיות צרפתי עיוור או גרמני תמים כדי להאמין לאיראנים שמחפשים גרעין לצורכי שלום (מדינת נפט שאין שום הגיון אנרגטי כלכלי שתחפש עיסוק גרעיני נרחב כל כך),ועדיין, ב-2002 היו ניסיונות לבחינת הפיתוח של ראש קרב גרעיני לטיל שיהאב וניסויים כאלה ואחרים אך בטח לא פצצה.

*- שנה לאחר כן ב-2003 האיראנים מקפיאים את הפרוייקט כולו ובטח את המסלול הצבאי שבו בהחלטת המנהיג לאחר פלישת האמריקאים לעיראק. איראן חוששת שהם הבאים בתור ונזהרת מאוד לא לחצות קוים ולא לעורר דובים.

*- בכל מקרה מה שמסמכי הארכיון חושפים ללא עוררין זה את האסון שבהסכם אובמה ואת החובה לשפר אותו ולאלץ את האיראנים לחשוף את כל החלקים החסרים ויש כאלה כמו לדוגמא מרור האוראניום ששרידיו נמצאו במחסן השטיחים. שאלה שהאיראנים טרם ענו עליה בביקורת הסבא״א האחרונה.

*- מבחינת ישראל זה כמובן לא מספיק והיינו רוצים בהשמדתו של הפרוייקט אך גם עיכובו בעשור יהיה משמעותי. ואולי האיראנים יעשו את הטעות שתביא את ארה״ב לתקיפה? אולי מצוקת הסנקציות ולחץ הרחוב יגרמו להם לחוסר שיקול דעת? אם היו מנסים לנקום באמת את חיסול סולימאני ולא בכאילו, ייתכן והיו מאבדים הכל והגרעין יותר משהו נועד לאיים על העולם הוא בא לשמור על השלטון מבפנים.

כתיבת תגובה