עקיצת עקרב –הקריקטורה השבועית של עידית מתוך עיתון ערבי 21

עקיצת עקרב – הקריקטורה השבועית של עידית – מתוך עיתון ערבי 21 – عربي 21 הממומן על ידי קטר

גיהינום עלי אדמות. כך מרגישים האסירים בכלא הנורא ביותר במצרים – סִגְ'ן אלעַקְרַבּ – כלא עקרב.
יש המכנים אותו "גואנטנמו המצרי".
כלא אלעקרב נמצא בדרום קהיר, והוא הכלא השמור ביותר במצרים. הוא מורכב מארבעה אגפים ומוקף חומה שגובהה שבעה מטרים.
מי כלוא בכלא אלעַקְרַבּ?
בעיקר אסירים פוליטיים, ממתנגדיו של נשיא מצרים. הם נעצרו כי התנגדו להפיכה הצבאית שבה הדיח א-סיסי את קודמו, הנשיא מוחמד מורסי.
כך מדכא המשטר את מתנגדיו, בעיקר את אלה השייכים לתנועת האחים המוסלמים.
ומה קורה מאחורי חומות הכלא? האסירים בכלא זה סובלים מרעב, מקור ומעינויים.
במכתב שהוברח מן הכלא מספרים האסירים על הרעבתם, על הקור העז החודר לעצמותיהם ועל ההזנחה הרפואית. מבחינתם הכלא מהווה סוג של מחנה השמדה המוני. רבים מהם פשוט מתים מרעב וממחלות. בשרם מידלדל אט אט, והם לוקים במחלות כרוניות בשל התנאים הקשים.
קירות התאים עשויים מבטון מזויין. האסירים לא יכולים לתקשר זה עם זה דרך הקירות כמו בשאר בתי הכלא. יש כאלה שלא זוכים לראות את אור השמש במשך שבועות ארוכים. אין בכלא זה ספרים, עיתונים, כלי כתיבה, כלי ניקוי ולא שום אמצעי קשר עם העולם החיצון. אפילו ביקורי משפחות לא מתקיימים כמעט.
אז מה עושים?
פעילים חברתיים החלו בקמפיין שנקרא: البرد قرصة عقرب אלבַּרְד קַרְצַת עַקְרַבּ- הקור הוא עקיצת עקרב. זאת בתקווה להסב את תשומת לב הקהילה הבינלאומית למצב האסירים הקשה מנשוא.

سجن العقرب
.
ומה בקריקטורה?
הכותרת: א-סִיסִי יַקְתֻל אלמֻעְתַקַלִין בִּסִלַאח אלבַּרְד אלקַארִס – א-סיסי הורג את העצורים בנשק הקור המקפיא.
ראשו של העקרב הוא מעין תא כליאה עם סורגים ומעליו גדרות תיל.
זהו סִגְ'ן אלעַקְרַבּ" – כלא אלעקרב.
מבין סורגי התא מציץ אסיר אומלל. הוא מושיט את ידו הקפואה וזועק לעזרה.
סביב העקרב מפוזרות כמה עצמות, כנראה של אסירים שמתו בגלל הקור העז והרעב.

שאלות ואתגרים:
1.מי הם האחים המוסלמים, שנשיא מצרים כל כך חושש מהם?
2.אילו סוגי עינויים יש בכלא עקרב? (רק לאנשים עם לב חזק)
3.מה קרה השבוע לאזרח אמריקאי ממוצא מצרי בכלא?

התשובות:

1.על האחים המוסלמים בקצרה: תנועת האחים המוסלמים- ג'מאעת אַלְאִחְ'וָאן אַלְמֻסְלִמִין“היא תנועה אסלאמיסטית סונית שנוסדה במצרים בשנת 1929 על ידי האימאם חסן אל-בנא. התנועה קוראת להשליט את האסלאם הסוני בחוקה ובחיי החברה באמצעות הפיכת מצרים ומדינות ערב האחרות למדינות הלכה שכל מערכותיהן מתנהלות בכפוף לחוקי השריעה. אחת מסיסמאותיה של התנועה היא "האסלאם הוא הפתרון". אלאסלאם הו אלחל. היא מתנגדת להשפעה המערבית.
נציג האחים המוסלמים מוחמד מורסי נבחר בשנת 2012, אך הודח ע"י א-סיסי ב יולי 2013. מאז רודף הנשיא הנוכחי את מתנגדיו הפוליטיים בכל דרך אפשרית. (ותודה לויקיפדיה)
כיום המנהיג הרוחני של האחים הוא השייח יוסף קרדאווי שגולה ממצרים ונמצא בקטר.

2.אילו עינויים יש בכלא "אלעקרב"? רק לבעלי לב חזק: האסירים הפוליטיים "זוכים" לשלל עינויים והתעללויות, ביניהם מלקות, מכות חשמל, תלייה מהתקרה, שיסוי של כלבי משטרה וצילום ללא בגדים. כל אלה נועדו להשפיל את האסירים עד עפר ולדכא את רוחם. לא פלא שיש שם כאלה שמנסים להתאבד.

3.השבוע נפטר בכלא טורה طرة (אלעקרב הוא חלק מהקומפלקס של כלא טורה) אזרח אמריקאי ממוצא מצרי בשם מוסטפא קאסם בגיל 64. הוא חי בניו יורק ובא לבקר את משפחתו במצרים לפני שש שנים. הוא סיפר שכאשר היה בדרכו לבית המשפחה הוא נדרש להציג את דרכונו. כאשר ראו כוחות הביטחון שיש לו דרכון אמריקאי הוא הוכה ונלקח למעצר. מוסטפא הואשם בהשתתפות בהפגנה נגד המשטר והוכנס לכלא, לטענתו, על לא עוול בכפו. הוא שבת רעב ודרש שייעשה עמו צדק כדי שיזכה לחזור לניו יורק ולראות את ילדיו. אך הוא נפטר השבוע, כנראה כתוצאה מהזנחה רפואית של מחלת הסוכרת שבה לקה. מוות זה הפנה את אור הזרקורים אל התנאים הקשים של האסירים בבתי הכלא במצרים.
גם הנשיא הקודם, מוחמד מורסי, נפטר בכלא זה…

קרדיט:הבלוג של עידית 

כתיבת תגובה