ראש אמ"ן לשעבר: "הבעיה האמתית של ישראל הם מפעלי הטילים בלבנון"

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי התייחס בתכנית "הקבינט" להערכת המצב לפיה איראן יכולה לפתח פצצה גרעינית תוך שנתיים: "צריך להיערך לכך שימשיכו להתקדם"

ראש אמ"ן לשעבר וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, עמוס ידלין, התייחס הבוקר (חמישי) בתכנית "הקבינט" ב-103FM להערכת המצב של אמ"ן, לפיה איראן יכולה לפתח פצצה גרעינית בתוך שנתיים, ולמתיחות בין הרפובליקה האסלאמית לארצות הברית.

ידלין הסביר כי "בהערכה האסטרטגית שהגשנו לנשיא מטעם המכון הצבענו על כך שאיראן היא היריב העיקרי של ישראל ומנהלת את המערכה שלה בשתי זרועות: זרוע גרעינית וזרוע קונבנציונלית המתבססת בסוריה ובונה טילים מדויקים בלבנון ואולי גם בעיראק.

אחרי שהצבענו על העלייה בביטחון העצמי האיראני עקב חוסר תגובה האמריקאית, ובגלל ההבנה שטראמפ רוצה לסגת מהמזרח התיכון, הגיע פתאום החיסול של קאסם סולימאני שהצריך חשיבה מחדש: האם האיראנים באמת מסוגלים להכול?  והאם האמריקאים אכן עוזבים את המזרח התיכון?

יש פערים בין הערכה שלכם לזו של אמ"ן? "כן. בנושא הגרעיני בעיקר. לומר שאיראן תוך שנתיים מגיעה לגרעין זו לא הדרך הנכונה להציג את הדברים. היא כבר במצב הזה עוד מ-2008.מאז היא הלכה אחורה ולא קדימה.

הפתיעה אותי ההערכה הזו, אני הכרתי זמנים קצרים יותר לייצור החומר, אך אין הבדל עקרוני בהערכה של האיום האיראני. הם רוצים להיות במקום הכי קרוב כדי שהם יוכלו לפרוץ קדימה בלי לשלם מחירים.

אנחנו תמכנו ביציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין, אך שאלתי את עצמי מה נעשה אם האיראנים ידהרו קדימה.

זו לדעתי האמירה העיקרית של אמ"ן – להיות מוכנים לכך שהאיראנים יתקדמו. להגדיר קווים אדומים ומה עושים במידה והם נחצים".

אמ"ן ממליצים להגביר את קצב התקיפות והלחץ על האיראנים? זה עניין של מינונים או שינוי מדיניות?

"הבעיה היא לא בסוריה, היא בלבנון. אנחנו לפני שנה הצבעתנו על כך שהמב"ם (המערכה בין המלחמות ) שהיה מאוד מוצלח כנראה מיצה את עצמו. האתגר העיקרי הוא אותם מפעלי דיוק טילים וכמות הטילים המדויקים שמצטברת. צה"ל צריך להחליט מהי האסטרטגיה שהוא יתמודד איתה.

זה לא דחוף לחודש הבא, אך אני לא הייתי רוצה שנתעורר ב-2022 כשלחיזבאללה יש מאות ואולי אלפי טילים מדויקים".

Image result for ‫מפעלי הטילים בלבנון‬‎

אולי זה הזמן לפעול? כשהם קטנים?

"אנחנו במכון בנינו את המודל ולא יודעים להכניס אליו את הפרמטרים המסווגים, המודיעיניים והמבצעיים. את זה צריך לעשות המטה הכללי. אני מקווה שאמ"ן הצביע על זה. האחריות היא בסוף על מי שנמצא בתפקיד.

לשמחתי יש לנו אנשים יוצאים מן הכלל במכון. יש לנו את הזמן כי אנחנו לא מתעסקים בביטחון השוטף ובסוף יש לנו תוצרת שאיתה עושים דיאלוג עם גורמים בצבא. זו עוד דעה שמבוססת על המון ניסיון, אך ההחלטה היא בידיהם". הדרג המדיני והעובדה שאין ממשלה גורמת לכך שאין אסטרטגיה.

כמה זמן מדינת ישראל בסיטואציה הזו יכולה להמשיך להתעסק בטקטיקה?
"דווקא בנוגע לעזה יש אסטרטגיה: להפריד את יהודה ושומרון מעזה, להגיע להסדרה במחיר מינימלי ולהשתיק את הגזרה. בנוגע לאיראן האסטרטגיה לא מעודכנת בגלל שלוש מערכות הבחירות.

היו לנו שני חלומות: שהמשטר יתמוטט בגלל הלחץ הכלכלי ושהאיראנים יעשו צעד טיפשי וכתוצאה מכך טראמפ יתקוף אותם. אני סבור שהאסטרטגיה המבוססת על שני החלומות הללו לא ריאלית".

התקציב של איראן לא מתכנס בשום אופן. הם לקראת משבר כלכלי חריף הרבה יותר מהיום. בנתונים האלה לא הולכים להתפרעות אלא לניסיונות לשקם את הכלכלה.

"אלו תרחישי חלום. בואו נהיה ריאליים. בשלב זה המשטר שולט ברחובות ומדכא כל הפגנה. כולנו צריכים להיות צנועים כשמדברים על יציבות משטרית. זה דבר שקשה לחזות אותו. על פי כל האנליסטים המשטר עדיין מאוד חזק. נניח שהאיראנים תחת הלחץ הכלכלי עושים מה שהם לא רוצים לעשות ובאים למשא ומתן על הסכם אחר.

האם אנחנו ערוכים לזה? האם נכין איתם את שלושת הנושאים שהפריעו לנו בנושא הקודם? על זה צריך לעבוד".

קרדיט : רוני דניאל

Image result for israel vs nuclear iran

 

 

כתיבת תגובה