השבוע שבין ה-10.1.20 ל- 16.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- סבב נוסף של ירי רקטות ובלוני נפץ מהרצועה, על רקע המתיחות בין החמא"ס למצרים בעקבות ביקור אסמאעיל הניה באיראן, ואיום ישראלי לפגוע במזכ"ל הגא"פ. ברקע לדברים מציין בכיר בחמא"ס, כי קאסם סולימאני ביקר אישית ברצועה והיה אחראי לחפירת למעלה מ- 360 ק"מ של מנהרות בשטחה.

*- על רקע התגברות המתיחות בין החמא"ס לפת"ח ודחיית קיום בחירות כלליות טוענים בחמא"ס, כי אנשי המודכ"ל הפלסטיני סייעו למוסד הישראלי לחסל בכיר בחזית העממית בתוך כתלי נציגות אש"ף בבולגריה. כן טענו שאנשי תופיק טיראוי, מפקד המודכ"ל לשעבר ניסו להניח מטען ברכב אשתו של מפקד המודכ"ל
הנוכחי. ברקע לדברים הוצת רכבה של אשת אחד מבכירי הפת"ח בטול כרם, המרצה עונש של 13 מאסרי עולם בכלא הישראלי.

*- דריכות ברש"פ לקראת ביקור מספר ראשי מדינות בולטות בשבוע הבא, ובכללם נשיאי רוסיה וצרפת, ויורש העצר הבריטי.

*- מורת רוח נוכח ריבוי הפסקות החשמל באיו"ש, על רקע גידול בחובה של חברת החשמל המזרח ירושלמית לחברת החשמל הישראלית. הפלסטינים מנסים למצוא פתרון באמצעות רכישת חשמל ותזקיקי נפט מירדן.

*- הרש"פ מקיימת שבוע נטיעות ברחבי איו"ש כחלק ממדיניות קביעת העובדות והשתלטות על שטחי C. ברקע לדברים קוראת החמא"ס להגעה המונית למערת המכפלה ולהר הבית ביום שישי הקרוב.

ובהרחבה:

בדיחה ידועה אומרת שכאשר שני ערבים נלחמים זה בזה, הם שוחטים יהודי בשביל לעשות סולחה. נראה שאין מוצלחת מבדיחה זו כדי להסביר מה הביא את אנשי החמא"ס לאשר לאנשי הגא"פ לבצע מטח רקטות לעבר ישובי עוטף עזה, ולאנשי יחידת "ילדי זואירי" לשגר מטח בלוני נפץ כולל רחפן נפץ במקביל. ישראל מצידה חזרה על הנוהל המוכר לעייפה של הפצצת מבנים ריקים במטרה להרגיע את דעת הקהל בישראל, תוך מאמץ להמשיך במדיניות ההרגעה, ואפילו לא הודיעה על עיכוב בהמשך ההקלות לתושבי הרצועה.

הנה תמונות משיגור הרקטות:

כזכור, הביעו המצרים מורת רוח מהגעתו של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס לאיראן בניגוד להתחייבותו המפורשת כלפיהם להימנע מכך. המצרים הבהירו לאנשי החמא"ס שהניה יאלץ להמתין עוד זמן רב טרם שיוכל לחזור לרצועה. בנוסף דחו המצרים את בקשת אנשי החמא"ס לבטל או לצמצם את העלאת מחיר הגז המצרי שסופק לרצועת עזה במחיר נמוך משמעותית ממחיר הגז שישראל סיפקה לתושבי הרצועה. על רקע זה, גם ביקשו בחמא"ס והגא"פ לבטא מורת רוח מאיגרת שהעבירה ישראל לרצועה בה הזהירה שהמשך ירי הרקטות מהרצועה יביא לחיסולו הפיזי של זיאד נח'אלה מזכ"ל הגא"פ, ולא רק של מפקדי השטח המבצעים
את הירי בפועל, כפי שנעשה בחיסולו של בהא אבו אלעטא, מפקד הגזרה הצפונית של הארגון.

בהקשר זה ראוי להציג סרטון בו מספר בכיר בחמא"ס מלבנון, כי קאסם סולימאני מפקד "כח אלקדס" של משמרות המהפכה ביקר ברצועה, יחד עם עמאד מע'ניה, איש החיזבאללה, ותרם תרומה מכרעת לפיתוח היכולות הצבאיות של החמא"ס, כולל רשת המנהרות ברצועה המשתרעת על למעלה מ- 360 ק"מ.

הנה הדברים:

בתוך כך, בחמא"ס מכחישים פרסומים אודות התקדמות במגעי ההסדרה מול ישראל,לאחר הכרזה על הקלות נוספות לתושבי הרצועה, ובראשם הגדלת מכסת הפועלים והסוחרים המורשים לצאת לישראל.

יצויין, כי אסמאעיל הניה עזב את איראן וחזר לקטר, ומשם יצא לביקור תנחומין בנסיכות עומאן, תוך שהוא נוקט בגינוני "ראש מדינה" ואף מתקבל ככזה בנסיכות, מה שעורר זעם רב ברש"פ וטענה שהחמא"ס מנסה ליצור רושם כאילו היא מייצגת את העם הפלסטיני ולא אש"פ והרש"פ.

במקביל, נמשך העימות הפומבי בין הרש"פ לחמא"ס, בעקבות הימנעות אבו מאזן מקידום מהלך הבחירות להנהגת הרש"פ והמועצה המחוקקת. אבו מאזן ואנשי הפת"ח טוענים בעקשנות שהסיבה לדחייה הינה סירוב ישראל לאפשר קיום בחירות במזרח ירושלים, אך לכל ברור, שהסיבה האמתית לעיכוב הינה חשש אנשי הפת"ח מתבוסה על רקע הפילוג הפנימי בשורות הפת"ח.

בד בבד, בחמא"ס ממשיכים לתקוף את הרש"פ על השת"פ עם ישראל בדגש על מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל המוצג כמי שמוביל את ההידברות עם השב"כ הישראלי. בהקשר זה פורסמו כתבות על הסיוע של המודכ"ל לחיסולו של פעיל בכיר בחזית העממית, בתוך כתלי שגרירות אש"ף בבולגריה.

מנגד, מפרסמים אנשי החמא"ס דיווח לפיו אנשי הבמ"ס סיכלו ניסיון להניח מטען ברכבה של אשת מאג'ד פרג' בו היו אמורים לנסוע גם ילדיהם. על פי הדיווח אנשי החוליה שביקשה להניח את המטען הונחו ע"י אחד מהמקורבים ביותר לתופיק טיראוי, קודמו של פרג' בפיקוד על המודכ"ל.

לצד זאת, דווח על הצתת רכבה של אשת אסיר עולם מחמד נאיפה אבו רבאיעה,מטול כרם, מי שעמד בראש "גדודי אלאקצא" בגזרה, והיה אחראי לשיגור המחבל שרצח אם ושני ילדים בקיבוץ מצר, ולחוליה שרצחה 5 אזרחים בישוב חרמש.נאיפה נידון ל14 מאסרי עולם ובנוסף נידון לאחרונה לשתי שנות מאסר בשל עזרתו
לרוצח מאזור תעשייה ברקן אשרף נעלווה. גורמי הפת"ח והרש"פ מכריזים שלא ינוחו ולא ישקטו עד ללכידת מציתי הרכב, תוך הבעת חשד שמדובר בקרובי משפחה של משתפי פעולה אותם הוא רצח.

הנה ראיון של כתבת רדיו טול כרם עם אחד מראשי הפת"ח באזור על רקע האירוע:

ברקע לדברים, ניכר, כי הביקורת הציבורית על מדיניות התיאום הביטחוני נופלת על אוזניים קשובות וכך דווח על התפטרות עבד אלג'ואד צאלח, המקורב לשמאל הפלסטיני ומי שכיהן כשר בממשלת הרש"פ בעבר מחברותו במועצה המרכזית של אש"ף, במחאה על המשך השת"פ הביטחוני בניגוד להחלטת המועצה. בעבר גם עתר
צאלח נגד המשך כהונת אבו מאזן כיו"ר הרש"פ למרות שהמנדט שלו הסתיים מזמן.

השבוע הבא ברש"פ יעמוד בסימן צפי לביקורי מספר אח"מים בולטים, ובראשם נשיא בריה"מ ולאדימיר פוטין, שצפוי להגיע לבית לחם, ולחנוך את השיפוצים של רחוב "אלנג'מה, וכן לבקר במרכז התרבות הנושא את שמו בעיר. בנוסף,צפויים להגיע גם נשיא צרפת מקרון, ויורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס. אלו ישתתפו בכנס השואה הבינ"ל בישראל, וינצלו את הביקור גם לפגישות עם הנהגת הרש"פ.

בתוך כך, מגבירה הנהגת הרש"פ את המאבק על תפיסת אדמות בשטחי C. במסגרת זו
נפתח "שבוע הנטיעות הפלסטיני, במסגרתו מתנהלים מבצעי נטיעות בכל רחבי איו"ש. זה, על רקע הנחיית מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ להרחיב את היקף הבניה והפעילות החקלאית בשטחי C, ללא תיאום עם ישראל. ברקע לדברים חנכה עיריית חברון גן שעשועים חדש לא רחוק ממערת המכפלה. יצוין, כי תנועת החמא"ס קראה להגעה המונית למערת המכפלה ולמסגדי הר הבית ביום שישי הקרוב.

ועוד באיו"ש לאחרונה סובלים תושבי האזור מהפסקות חשמל תכופות על רקע החורף מחד, וצמצום הספקת החשמל מישראל, בשל אי תשלום חובות לחברת החשמל הישראלית, מצד חברת החשמל של מזרח ירושלים, מאידך. גורמי הרש"פ מאשימים,כי מניעים פוליטיים עומדים מאחורי צמצום הספקת החשמל הישראלי לחברת החשמל המזרח ירושלמית. נוכח המצוקה הצטיידו בתי המלון בבית לחם בגנרטורים לשעת
חירום. בד בבד, דווח על הסכם לאספקת תזקיקי נפט ו- 80 מגה-וואט חשמל מירדן לרש"פ.

בתחום בטחון הפנים: כנופיית שודדי הכספומטים מכה בפעם הרביעית, מתחילת שנת 2020, והפעם בחברון. על רקע זה נפוצו שמועות לפיהן הקימה המשה"פ יחידה שמטרתה להיאבק בתופעה.

הנה כתבה המתעדת חלק ממעשי השוד שצולמו במצלמות האבטחה:

שרשרת שוד המקומיים ביו"ש מצלמות האבטחה

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום רביעי, 15 בינואר 2020

במקביל, דווח כי הבמ"ס בשכם עצר כנופיה בת 4 אנשים שברשותה זהב ותכשיטים בשווי מליון ₪ שנגנבו במספר פריצות.

בהקשר אחר, נמשך העיסוק בסוגיית הצטרפות הרש"פ להסכם CEDAW המחייב ביטול כל חקיקה שעניינה אפליית נשים. אגודת חכמי הדת הפלסטינים המזוהה עם החמא"ס קיימה ברצועה כנס הסברה נגד ההסכם, הדורש ביטול חוקים המבוססים על המסורת האסלאמית כמו היתר לפוליגמיה ונשיאת קטינות. מחמוד הבאש יועץ יו"ר הרש"פ לענייני דת ניסה להרגיע וטען שבמצבים חריגים ניתן יהיה להשיא בנות שגילן מתחת ל- 18.

ובהקשר אחר, איש דת מטול כרם לקה בדום לב ומת לעיני המצלמות במהלך קבלת פנים לתושב האזור המתגורר בחו"ל.

הנה צילום האירוע:

ולסיום, לאחר חופשת חורף קצרה חודשו השבוע הלימודים בבתי הספר באיו"ש ובעזה. בנוסף, באוניברסיטת ביר זית חודשו הלימודים לאחר מספר ימי השבתה,כתוצאה מדרישת הסטודנטים להקלות בשכר הלימוד, והשבתת מגן מצד ההנהלה. חידוש הלימודים נועד לאפשר פתיחת מו"מ בין הצדדים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג- לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה