פוקר איראני: הפרות בהסכם הגרעין שעשינו – ניתן להשיבן לאחור

עם ביטול הסכם הגרעין בין איראן לקהילייה הבין לאומית ע"י הנשיא טראמפ החל איראן להפר הסכם זה בצעדים מדודים תוך הבאת הפרות אלו לידיעה העולם בעוד הטרם הוצאו לפועל.

הקהילייה האירופית חזרה והזהירה את איראן שלא לעשות זאת אחרת תאבד את תמיכתם.

אלא שאיראן,שניסתה לסחוט את אירופה גם בכסף וגם באינטרסים, מצאה את עצמה קירחת מכאן ומשם.

האירופים לא נכנעו והאיראנים הקטיהו עוד יותר את הפרותיהם כדי שלא יובנו שלא כצורך.

אלא שהנשיא טראמפ העלה בימים האחרונים את "גובה הלהבות" באיומיו ואמר באופן קטגורי : לאיראן לא יהיה נשק גרעיני! 

כולם הבינו את כוונתו כולל איראן.

אלא לאחר חיסול הגנרל סולימני, כשהדם עוד בער בורידים, האיראנים הודיעו, וכנראה גם הדגימו,איך הם מתחילים לרוץ לעבר הפצצה הגרעינית מה שכמובן לא רק החמיר את איומי האמריקאים אלא כבר היה ניתן להבחין בהכנות אמריקאיות להריסת פרוייקט הגרעין האיראני באמצעים צבאיים.

איראן, שהתחלחלה למראה עיניה, מיהרה להחזיר את הגלגל, לפחות בהצהרותיה הפומביות, מה שהביא את שר החוץ האיראני, שאפשר להגיד עליו הכל-רק לא שהוא טיפש , להצהיר שכל צעדי ההפרה שאיראן כבר בצעה הניתן להחזרה למצב המקורי ורמז שאיראן יותר מתשמח לעשות זאת אם האיחוד האירופי יענה לדרישות ארצו.

משחק הפוקר האיראני בשיאו!

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי "כל האמצעים המתקנים" שאיראן נקטה לאחרונה בהסכם הגרעין כולם "הפיכים", זאת בתנאי שהמעצמות האירופאיות, החתומות על ההסכם, כמו גם האיחוד האירופי, יקיימו את התחייבויותיהם.

"נמשיך עם תכנית הגרעין השלווה שלנו בהתבסס על הצרכים שלנו", אמר זריף לכתבים והוסיף כי הנסיגה האחרונה שאיראן ביצעה מהסכם הגרעין, שנחתם בשנת 2015, "אינה מראה על סיום ההסכם".

הוא אמר את הדברים תוך כדי שיחות עם עיתונאים בשולי "פורום דיאלוג בטהרן", בהשתתפותם של שר החוץ של עומאן, יוסוף בין עלאווי, והנשיא לשעבר של אפגניסטן, חאמיד כרזאי.

"האם הם [האיחוד האירופי] עשו משהו? האם הם עשו צעד אחד כדי להראות שהסנקציות יוסרו? האם הם עשו משהו כדי להעניש את מי שעזב את איראן בגלל הסנקציות?" – שאל זריף.

"במקום לעשות רעש מיותר", מדינות אירופה צריכה "ליישם את ההתחייבויות שלהן", קל וחומר את 11 ההתחייבויות שלהן מרצון, כך אמר זריף והוסיף: "הן אפילו לא מסוגלות ליישם את ה-INSTEX".

קרדיט: אברהם תמקר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה