מבזקי חדשות ליום 6.1.2020 . מתעדכן

*- מחוקקים כורדים לא יגיעו לישיבת הפרלמנט שתדון על אמצעים להוציא חיילים אמריקאים מעיראק.

חבר הפרלמנט, ויאן סברי, אישר בפני BasNews כי כל הגושים הכורדיסטנים קיבלו את ההחלטה שלא להשתתף בדיון, הצפוי להתקיים היום.

הוא גם ציין כי הסיעות הסוניות אינן מוכנות להצטרף לדיון השנוי במחלוקת היום בפרלמנט.

*- מפקד חיל משמרות המהפכה האיסלאמית אמר כי איראן "תינקום" נקמה אסטרטגית "שתשים קץ לנוכחות ארה"ב באזור".

"משמרות המהפכה בהחלט יינקמו קשות בארצות הברית", הוא אמר.

"האמריקאים לא יכלו לסבול את קיומה של אישיות כזו שנמצאת בעמדה גדולה בתולדות האיסלאם והאנושות", הוא טען.

"התנקשות בסולימאני היא נקודת מפנה שתסיים את נוכחותה של ארצות הברית באזור. תכתבו את המילים האלה, כולם יראו את זה קורה בעתיד", הוא הוסיף.

*- האקרים שטוענים כי הם מאיראן השתלטו על אתר ממשלתי אמריקאי רשמי.ארצות הברית טוענת שאין אישור רשמי שמדובר בתקיפת סייבר.

*- אל-קאעידה, אל-שבאאב, נטלה אחריות לפיגוע בבסיס ארה"ב בקניה ביום ראשון בבוקר, זמן מקומי.

הבסיס – המכונה מחנה סימבה – ממוקם במחוז לאמו, בסמוך לגבול קניה עם סומליה.

אל-שבאב אמר כי הבסיס שימש על ידי אנשי צבא אמריקאים וקנייתיים וכי הציוד הצבאי של ארה"ב "נהרס", על פי הודעה שפרסמה קבוצת הטרור ביום ראשון.

אל-שבאב לא סיפק כל עדות שתומכת בטענות. לא ברור מיד אם היו נפגעים.

*- המחלקה האמריקאית לביטחון פנים (DHS) הוציאה עלון לאומי בנושא ייעוץ טרור, אזהרה מפני התקפת סייבר אפשרית על ידי איראן."איראן מקיימת תכנית סייבר איתנה ויכולה לבצע פיגועי סייבר נגד ארצות הברית", נכתב בעלון מיום 4 בינואר .

*- טוויטר אמרה ביום שישי כי השעתה אלפי חשבונות הקשורים למאמצי מניפולציה, תעמולה בחסות המדינה, שנובעים מסעודיה.

מטוויטר נמסר כי כ-88,000 חשבונות שנחסמו היו קשורים ל"פעולות מידע" המגובות על ידי סעודיה, תוך הפרה של כללי המניפולציה בטוויטר.

מרבית החשבונות היו בערבית ומכוונים "להגביר את המסרים החיוביים לרשויות הסעודיות", אולם חלק מהתכנים היו גם בשפה האנגלית וכוונו ל"קהלים מערביים".

*- לקראת העשור הקרוב ניצבת ארה"ב על פרשת דרכים היסטורית בענייני פנים וחוץ. בחירות 2020 לנשיאות ולקונגרס יקבעו במידה רבה אם יעמיקו המגמות הנוכחיות של פופוליזם, קיטוב, הסתה ושנאה בין חלקי החברה האמריקנית, ושל נסיגת ארה"ב מהנהגת היחסים הבינלאומיים. האם תופעת ה"טראמפיזם" תימשך? האם הכלכלה תשגשג? והאם הנשק יוסיף להציף את הרחובות? לתמורות הדמוגרפיות המשנות את פניה של ארה"ב תהיה השפעה עמוקה.

*- נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, צפוי לפרוס טנקים שיסייעו לח'ליפה הפטר.

על פי הדיווח שציטט בכירים במצרים, קהיר אישרה לשלוח טנקים מתוצרת רוסית לסייע לכוחות של ח'ליפה הפטר, שתוקפים כל העת את ממשלת לוב, המוכרת על ידי האו"ם ושאיתה טורקיה חתמה על ההסכם ימי.

*- דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, אמר כי מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, מדבר רק "בריונות, רמאות, השפלה ועלבון באמצעות התגרות בכעס, תוקפנות, בורות כמו גם קיצוניות".

הדיפלומט האיראני הוסיף וטען כי "בהתחשב בנורמות ובסטנדרטים בינלאומיים, פומפאו, בשום אופן, לא בעל כוח של מזכיר מדינה".

פומפאו שהגיע למשרד החוץ האמריקאי "מארגון רמאי וחתרני, העביר את מחשבותיו השליליות לתחום הדיפלומטיה", הוא טען.

דובר משרד החוץ האיראני הדגיש כי "שרי החוץ של מדינות העולם הם בדרך כלל בעד שלום, פיוס, דיאלוג וכבוד, ואילו זה לא המקרה לגבי פומפאו".

מוסאווי המשיך וטען כי השליחים האמריקאים לא מתקדמים לשום מקום, זאת מכיוון שהם עדיין לא סיפקו שום תדמית מלבד מדיניות חוץ לא מתפקדת ומתוסכלת, כמו גם אליטות אמריקאיות ברחבי העולם בתסכול.

*- מצרים הודיעה למועצת הביטחון כי היא דוחה שני הסכמים בין טורקיה לבין ממשלת לוב, הנתמכת על ידי האו"ם בנושא זכויות ימיות בים התיכון ושיתוף פעולה צבאי.

*- שרי החוץ של מצרים, יוון ודרום קפריסין הגיעו להסכם שמטרתו "לאחד מאמצים" כדי להתמודד עם תוכניות טורקיה במזרח הים התיכון, זאת בעקבות ההסכם הימי, טורקיה-לוב.

שלושת השרים סיכמו על המשך התיאום בעתיד כדי "להוציא את טורקיה מחוץ לאזור".

קרדיט:אברהם תמקר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה