הקונפליקט האמריקאי-איראני : חיתוך מצב של אנליסטית יווניה

אנליסטית פוליטית המתמחה בענייני המזרח התיכון – אווה קולריוטיס והידועה במקורות המידע הטובים שלה באזור סיכמה בצורה מעניינת את המצב הנוכחי בקונפליקט האמריקאי-איראני:

ביום שישי האחרון  פגעו מספר קטיושות משופרות  בבסיס קיי-1 בצפון עיראק במחוז קירקוק ,בסיס בו שוהים גם כוחות צבא אמריקאים , וגרמו לקטילתו של קבלן אמריקאי ופציעתן של 4 חיילים אמריקאים נוספים.

תמונה

תמונה

בתגובה להתקפה זאת תקפו מטוסי חיל האוויר האמריקאי 5 בסיסי צבא של מיליציית חיזבאללה עיראק בעיר אלקאים במערב עיראק וליד העיר אלבוכמאל שבמזרח סוריה.

תמונה

תמונה

ראשית, יש להדגיש, כי אחרי כל יום שעובר הקשיים הכלכליים, הנגרמים כתוצאה מהסנקציות האמריקניות שהטיל ממשל טראמפ, הולכים וגוברים עבור טהראן, ומוכיחים את יעילותם.

תמונה

שנית, יש להדגיש כי מאז ספטמבר האחרון, כאשר תקיפת איראן את מתקני חברת הנפט הסעודית-אראמקו  לא גרמה לשום פעולה צבאית חדשה שתלחץ על וושינגטון להסרת הסנקציות הללו.

תמונה

המשטר האיראני העריך כי תקיפת מטרות במדינות המפרץ ,שהם גם בעלות בריתה של ארה"ב , כמו סעודיה והאמירויות. לא יביאו לשינוי המשוואה בינם לבין ארה"ב.

תמונה

הערכות אלו הביאו את אנשי משמרות המהפכה האיראנים להציב בפני המנהיג העליון – חמינאי רשימת מטרות לתקיפה בשטח ישראל תוך שעליו להחליט מהיכן הם יתבצעו . המדינות שהוצעו לשמש בסיס לתקיפת ישראל היו : עיראק,סוריה ולבנון . חמינאי בחר בסוריה.

תמונה

על בסיס החלטה זאת של חמינאי,החל מפקד כוח קודס האיראני – הגנרל קאסם סולימני לשלוח ציוד צבאי לסוריה שישמש לתקיפת מטרות בצפון ישראל ,כולל כלי טייס בלתי מאויישים תוקפים וטילים בליסטיים מדוייקים ,והם רוכזו בשדה התעופה הצבאי טי-4 במזרח סוריה  ובאזור שדה התעופה הבין לאומי של דמשק.

תמונה

המודיעין הישראלי השכיל לאתר את כוונות האיראנים ואת האתרים בו אוחסנו מערכות הנשק לתקיפתה ובשרשרת תקיפות אוויריות המערכות הושמדו הם בשדה התעופה טי-4 והן באזור עקרבא שבדמשק.

יחד עם תקיפותיה שלחה ישראל מסר ישיר וחד לאיראן  בו הזהירה אותה כי אם איראן תתקוף את ישראל משטח סוריה ישראל תגיב בתקיפה ישירה על מטרות באיראן ואם החיזבאללה יתערב הוא יושמד עד היסוד.

תמונה

המסר המאיים הישראלי נקלט היטב באיראן. בביקור של שר החוץ האיראני-זריף  המדינת עומאן הוא שלח מסר מרגיע לישראל ובו רמז כי איראן לא רוצה עימות ישיר עם ישראל והיא לא מבקשת להניע מהלך שיסיר את החיזבאללה מהמשוואה האזורית.

תמונה

בעקבות המהלך הישראלי התוקפני נאלצה איראן לחפש מטרה אחרת בניסיון לשנות את המשוואה הנוכחית עם וואשינגטון , או אז החליטה איראן , והתקיפה בקירקוק יצאה לפועל.

בשלב זב נראה כי איראן תתניע כרגע מהלך של העברת החלטה, באמצעות נאמניה, בפרלמנט העיראקי,שתבקש להרחיק את כוחות צבא ארה"ב מחוץ לעיראק ואם יסרבו  אזי להכריז עליהם ככוח כובש שיש להתנגד להם.

תמונה

מהלך איראני שכזה יעמיד את ארה"ב בפני 3 אפשרויות:

*- לסגת מעיראק  מה שיפתח את הדרך לסין ורוסיה להיכנס למדינה עשירה בנפט זאת. אפשרות שארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה.

תמונה

*-  לעמוד מול הלובי האיראני בעיראק ובכך למצוא את עצמם במערכה צבאית שיהיה קשה להתמודד איתה. ככל הנראה  אפשרות זאת  תדחה ע"י טראמפ.

*- להתיישב לשולחן המשא ומתן עם טהרן על מנת להרגיע את המצב בעיראק  מה שייתן לטהרן את האפשרות להכתיב תנאים. אחד התנאים הראשונים שלהם יהיה,ללא ספק, הסרת העיצומים מתעשיית הנפט שלה כמחווה של רצון טוב , וכן לאפשר לממשלת עיראק להשתמש בכל כוח דרוש על מנת לסיים את הפגנות האזרחים בכיכר תחריר בבגדד שהחלו כבר בחודש אוקטובר.

תמונה

כמובן , המצב מסובך , ואפשר ויהי עוד סיבוב שיביא  להידרדרות נוספת במצב עם איראן , אך על פי מצבים קודמים , נראה כי כל הצדדים יבחרו בסופו של דבר בשולחן הדיונים על מנת לשאת ולתת על סיום הקונפליקט.

תמונה

 

 

 

כתיבת תגובה