מפתחות לגן עדן – הקריקטורה השבועית של עידית

מפתחות לגן עדן – הקריקטורה השבועית של עידית – מתוך העיתון האלקטרוני ג'ירון – جيرون, סוריה

בחודש אוקטובר 2019 הייתה תפנית היסטורית במזרח התיכון, כך טוען עיתונאי בכיר מהאמירויות. העם העיראקי לא מוכן יותר שארצו תחזור למצבה הקודם. במיוחד לא אחרי הרג מאות מפגינים ופציעת אלפים רבים. עיראקים רבים הקריבו חייהם למען המולדת. גם הלבנונים לא מוכנים לסבול יותר את ההגמוניה האיראנית.
איראן לא מביאה עמה מסרים ידידותיים למדינות האיזור. היא מתעלמת מהגאווה והכבוד שלהם. היא שולטת בהם ביד רמה וגוזלת את המשאבים שלהם.
עיראק ולבנון שקועות עד צוואר בשחיתות: החובות של עיראק עולים על 130 מיליארד דולר, והחובות של לבנון יותר ממאה מיליארד דולר.
אבל מה הסיפור של מפתחות גן העדן – מַפַאתִיח אלגַ'נַה – مفاتيح الجنّة?
המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'אמנהאי, משתמש בדת ככלי להעלאת המוטיבציה של הלוחמים השיעים בשדה הקרב.
כל מי שנהרג למען המהפכה האסלאמית ולמען האינטרסים של איראן מחזיק במפתחות שערי הכניסה לגן העדן.
נשמע מבטיח, לא? בואו נראה איזו שאלה מעניינת יש על הנושא הזה בהמשך…

תיאור הקריקטורה:
כותרת הקריקטורה של מֻוַפַק קַאת, הקריקטוריסט הסורי, היא: איראן ועמי האיזור إيران وشعوب المنطقة – איראן ושֻעוּבּ אלמִנְטַקַה.
האיראני עם הטוּרְבָּן (עִמַאמַה عمامة) השחור בורח בבהילות מהאנשים שרודפים אחריו.
הם לבושים בבגדים מרופטים ומשליכים עליו מפתחות.
הם כועסים. כועסים מאד.
אחד המפגינים נושא שלט שעליו כתוב: אנו לא רוצים מפתחות לגן עדן. אנו רוצים לחיות בכבוד.
لا نريد مفاتيح الجنّة. نريد العيش بكرامة. לַא נֻרִיד מַפַאתִיח אלגַ'נַה. נֻרִיד אלעַיְש בִּכַּרַאמַה.
זה כל מה שרוצים העיראקים, הלבנונים ושאר עמי האיזור. הם לא חפצים שתהיה לאיראן דריסת רגל בארצם.
כל מבוקשם הוא לחיות ולהתפרנס בכבוד.
הם לא שואפים למות למען האינטרסים של איראן ולזכות בתמורה במפתח לשערי גן העדן.

שאלות ואתגרים:
1. מפתחות גן העדן שיחקו תפקיד במלחמת איראן עיראק בשנות השמונים. מי זוכר? (לא רק ל"עתיקים" כמוני…)
2. מה הוא "ייצוא המהפכה" تصدير الثورة של איראן؟
3. למומחים בלבד: מה האג'נדה של העיתון ג'ירון جيرون ומדוע הוא נקרא כך? (מי שמצליח לענות הוא מלך!!!)

ואלה התשובות:
1. מלחמת איראן עיראק התרחשה בשנות השמונים ו(1980-1988) בה נהרגו יותר ממיליון בני אדם. ח'ומייני נהג לחלק מפתחות גן עדן כדי לדרבן את הצעירים לצאת לשדה הקרב. הוא ביקש מהם שישמרו על המפתחות הללו עד המוות. אם ימותו בשדה הקרב הם יפתחו בעזרתם את בתיהם והארמונות שלהם בגן העדן.
כיום אצל המנהיג הרוחני ח'אמנהאי נעשה שימוש בדרכונים לגן עדן או פיתויים חומריים כאלה ואחרים. זה סייע בידו לשלוח לוחמים שיעים רבים לשדה הקרב בסוריה. על חלק מהדרכונים לגן העדן היה כתוב" האהבה לעלי (הח'ליף הרביעי) מצילה מאש הגיהנום" או"בעל דרכון זה מורשה להיכנס לגן עדן כי הוא מהשיעה (מהסיעה) של עלי".
בתמונות ששודרו מהמלחמה נראו הרוגים איראניים כשסביב צווארם היה כרוך מפתח, מפתח שקיבל ברכה מהאמאם איתוללה אלח'ומיני". הלוחמים האמינו שמי שענד את המפתח הזה על צווארו ונהרג בקרב, נכנס היישר לגן העדן.

2. ייצוא המהפכה – תצדיר א-ת'ורה تصدير الثورة: זו התפיסה של הרפובליקה האסלאמית של איראן מאז המהפכה באיראן בשנת 1979. השאיפה היא "לייצא" את המהפכה האסלאמית לכל החברה המוסלמית, גם זו הסונית (ואף להביא את הבשורה לעולם כולו).איראן מובילה את המאבק בשחיתות של המערב, שהוא שורש כל רע, ופועלת לביסוס הדומיננטיות השיעית האסלאמית. זה נעשה תוך כדי קידום האינטרסים האיראניים והתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות.
זה היה ניסיון לקצר…מי שרוצה להרחיב את היריעה מוזמן בשמחה!

3. ג'ירון جيرون שייך לרשת התקשורת "ג'ירון". הוא עיתון שעוסק בעיקר בנושאים הקשורים לסוריה. עיתון עצמאי שחורט על דגלו מקצועיות ועיתונות חופשית, פועל למען דמוקרטיה וזכויות אדם. עורך העיתון טוען שלא הייתה עיתונות וטלוויזיה חופשית בסוריה כבר יותר מחמישים שנה. היא נשלטה על ידי המשטר המדכא שלא איפשר חופש ביטוי. זאת עד שהגיעה המהפכה ("האביב הערבי") ופתחה פתח לתקשורת חופשית.
השם ג'ירון שנבחר כשם העיתון הוא אחד השמות ההיסטוריים של העיר דמשק (כן, אמיתי לגמרי). השם מיוחס למלך ג'ירון בן סעד בן עאד جيرون بن سعد بن عاد, הנכד של נוח!!! וזה גם השם של השער המזרחי של המסגד האומיי (בדמשק, למי שלא ידע), שנקרא بوابة جيرون בוואבת ג'ירון…טוב, זה כבר באמת מסובך גם למומחים לסוריה…אז תתעלמו מהמידע…

כתיבת תגובה