השבוע שבין ה-13.11.19 ל- 19.12.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- חמא"ס חוגגת את יום ייסודה בשורה של מפגני כח ברצועה, ובהבלטת העימות בח'אן יונס מול סיירת מטכ"ל בשנה שעברה והישגים מודיעיניים נוספים.

*- מחריף העימות בין חמא"ס לפת"ח, לאחר שבפת"ח מחפשים דרך להימנע מעריכת בחירות ותולים זאת, באי הסכמת ישראל לקיים בחירות במזרח ירושלים.

*- נמשכים מאבקי כוח ועימותים בשורות הפת"ח, ובמיוחד ברצועה. בתוף כך, תורכיה מגדילה את הפרס על ראשו של בכיר הפת"ח מחמד דחלאן ל- 1.7 מליון דולר

*- למרות השיפור במצב הכלכלי ברצועה לאחרונה, עדיין מדווח על מצוקות קשות. בהקשר זה נמסר, כי 50 חייבי כספים מצפון רצועת עזה שוחררו לאחרונה מכלא החמא"ס, בעקבות תרומה של ארגון צדקה אלג'ירי שלקח על עצמו לפרוע את חובותיהם.

ובהרחבה:

חמא"ס ציינה השבוע את יום ייסודה בשורה של מפגני כח בכל רחבי הרצועה, ובהשתתפות עשרות אלפים מתומכיה.

הנה לדוגמא תמונה מאזור ג'באליה:

המפגנים עמדו בסימן מה שמוגדר "הניצחון של "חוד החרב", הקרב מול אנשי סיירת מטכ"ל שהסתיים בחילוץ הכוח, אך בנפילתו בקרב של סא"ל מ. ז"ל (אנשי החמא"ס מפרסמים את שמו המלא, תמונתו ומקום הולדתו, דבר שאנו כמובן מנועים מלעשות), ומנגד בחיסול מפקד החמא"ס בח'אן יונס. בחמא"ס התהדרו בהישג
המודיעיני של מניעת האזנה לרשת הקשר הפנימית של הארגון, ובהמשך השבוע חשפו הישג מודיעיני נוסף בדמות "הכפלת סוכן שב"כ", עליו הוטל לפגוע במערך הרקטות של הארגון בין השנים 2016- 18. סרט על הפרשה הוקרן בערוץ הטלביזייה הלבנוני "אלמיאדין", המקורב לאנשי "חיזבאללה".

הנה קטע מהתכנית:

לצד זאת התקיימו גם אם בהיקף מצומצם יחסית, ההפגנות השבועיות לאורך גדר הרצועה, כולל התפרעויות, יידוי אבנים ומטענים. מארגני ההפגנות ציינו שבשבוע הבא תעמודנה ההפגנות בצל האישור לבניית שכונה יהודית על אדמות השוק הסיטונאי הישן והנטוש בעיר. בנוסף, נהרג צעיר מאזור ח'אן יונס, לאחר שניסה להסתנן מהרצועה לשטח ישראל. יממה לאחר מכן, חזר "הטקס הקבוע" של ירי רקטות לעבר שדרות והפצצה ישראלית על מבנים ריקים ושטחים פתוחים בפעם המי יודע כמה?

הנה תמונות מההפצצה הישראלית ברצועה:

מנגד, באיו"ש כמעט לא נערכו כנסים של חמא"ס, אך הלוויית עבד אללטיף, אביו של יחיא עיאש, המכונה המהנדס שנערכה בסלפית, הפכה למפגן עצמה גדול של הארגון. עצרת נוספת שכללה מפגן סמי צבאי נערכה בקמפוס של אוניברסיטת ביר זית תוך התעלמות מאיסור ההנהלה על קיום מפגנים כאלה, מה שגרר את סגירת
הקמפוס למספר שעות בידי ההנהלה.

יממה לאחר מכן השביתו הסטודנטים את המוסד בדרישה לבטל העלאה של שכר הלימוד, ולאפשר לימוד ללא תשלום למי שידם אינה משגת. בהקשר זה יצויין, כי גם באוניברסיטת אלאזהר בעזה, הנשלטת בידי הפת"ח פתחו הסטודנטים בצעדי מחאה, בעקבות החלטת הנהלת המוסד למנוע כניסה למעבדות וגישה למבחנים
מסטודנטים שלא שילמו את שכר הלימוד.

הנה תמונות מכנס הסטודנטים בביר זית המכריזים על השבתת הלימודים:

בד בבד, התקיימה תהלוכה מרכזית לציון יום ייסוד החז"ע בשכם, בהמשך למפגן הסמי-צבאי שקיימו פעילי הארגון באוניברסיטת ביר זית. אנשי החז"ע מינפו את גל המעצרים של אנשיהם, לאחר רצח רינה שנרב הי"ד בעין דני להוכחה, כי ארגונם לא זנח את "דרך הטרור".

המועצה המהפכנית של פת"ח התכנסה בראמאללה, ונפתחה בנאום של אבו מאזן. במוקד הדיונים התמודדות מול "עסקת המאה" שהממשל האמריקאי מנסה להוביל, ותכניות סיפוח בקעת הירדן בידי ישראל, מחד, וסוגיית הבחירות וקיומן, או אי קיומן. אבו מאזן ששכח שהוא שקרא לקיום בחירות, כשהיה בטוח שהחמא"ס תתנגד לקיומן, התמקד בנאום הפתיחה בנושא הבחירות והכריז שאף אחד לא יכריח את הפלסטינים לקיימן ללא הצבעה בירושלים, תוך שהוא מדגיש שההצבעה תהיה בירושלים ולא בעוטף ירושלים.

ברקע, מחריף העימות בין חמא"ס לפת"ח, לאחר שבפת"ח מחפשים דרך להימנע מעריכת בחירות ותולים זאת, באי הסכמת ישראל לקיים בחירות במזרח ירושלים.
מנגד, בחמא"ס מציינים שהרש"פ כבר קיימה בחירות כשתושבי ירושלים הצביעו מחוץ לאזור מגוריהם (בקלפיות בישובי עוטף ירושלים). בחמא"ס מבינים שבפת"ח מבינים שסיכויי הניצחון של חמא"ס גדולים, בשל הפיצול הפנימי, ומאשימים את אבו מאזן מפורשות בחיפוש תירוצים להימנע מבחירות. זאת, על אף סקרים המנבאים ניצחון לפת"ח, אך ידועה רמת האמינות של הסקרים בקב האוכלוסייה הפלסטינית.

הפיצול הפנימי בפת"ח בא לכלל ביטוי השבוע במספר תקריות, ובכללם תביעה לקיום בחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת אלאזהר ברצועה, לאחר שנים בהם נמנע הדבר. במקביל עלתה ביקורת על כך שאחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה מנע בחירות לועדות הנשים של הפת"ח. כמו כן, התפתח סכסוך פנימי בפת"ח מחנות המרכז, לאחר שמספר בני בכירים צורפו למשלחת לחו"ל. מנגד, דווח, על הצלחה בבחירת מועצת נאמנים חדשה לאוניברסיטת "אלאקצא", השוכנת באתר המרכז המסחרי לשעבר של נווה דקלים, לאחר מאבקים קשים בין מחנות דחלאן ואבו מאזן על השליטה במוסד זה.

ברקע לדברים, תורכיה מגדילה את הפרס על ראשו של בכיר הפת"ח מחמד דחלאן ל-1.7 מליון דולר. דחלאן תוקף את נשיא תורכיה, אך ניכר שהוא בפניקה, במיוחד לאחר שאסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ביקר השבוע בתורכיה ונועד עם ארדואן. הניה הגיע השבוע גם לביקור בדוחא, בירת קטר.

ועוד ברצועה: למרות השיפור במצב הכלכלי לאחרונה, עדיין מדווח על מצוקות קשות: בהקשר זה נמסר, כי 50 חייבי כספים מצפון רצועת עזה שוחררו לאחרונה מכלא החמא"ס, בעקבות תרומה של ארגון צדקה אלג'ירי שלקח על עצמו לפרוע את חובותיהם. בהקשר זה יצויין, כי אנשי החמא"ס אינם מהססים ועוצרים חייבי
כספים ללא כל התייחסות למצוקה הכלכלית.

ועוד ביטוי למצוקה: עיריית נוציראת מזהירה את התושבים בתנועה ברחובות לאחר שאלמונים גנבו את מכסי בורות הביוב. עוד ביטוי למצוקה המעבירה תושבים באזור על דעתם.

מנגד, נמשכת הזרמת כספים לרצועה, כשחלק ניכר מהכסף מועבר באמצעות הרש"פ,כך נחתם הסכם בין גרמניה לרש"פ לביצוע פרויקטים בתחומי המים, הביוב והחינוך ברצועה בהיקף 76 מליון יורו. בנוסף, ספרד תורמת מליון יורו דרך הרש"פ לצורך חלוקה למשפחות נזקקות, בעיקר ברצועה.

ובנוסף, נציג קטר, השגריר עמאדי הגיע לרצועה יחד עם סגנו, כשעמו מתנה בדמות מספר רכבי כיבוי אש תרומת ארצו לתושבי הרצועה. זאת, לצד הכסף המחולק ל75 אלף משפחות נזקקות באזור. עמאדי ציין כי קטר תמשיך להזרים כספים לרצועה לפחות עד מרץ 2020.

לצד זאת, הצליחו אנשי החמא"ס לשלם השבוע משכורות לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה, כמו גם קיצבאות לנפגעי "הפגנות הגדר". ביטוי להתייצבות מערך הגביה של החמא"ס הודות לתנועת המסחר הערה במעברי הרצועה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה